Gå til innhold

Unger og tutt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ungen min er 2,5 år og veldig glad i tutten sin. Begynner å synes det er litt flaut med ungen og tutten. Tenkte å ta det nå snart. Når er det vanlig å slutte?

Angrer på at jeg begynte med den. Neste unge skal jeg ikke begynne. Unger med tutt er ikke akkurat søte.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg mener å ha lest at de bør avvennes på dagtid når de er 1 1/2 år cirka og at de bør slutte helt når de er rundt 2 - 2 1/2 år.

Synes ikke det er noe galt i å bruke smokk når de er små, men enig at det kommer en tid da det er bra å slutte. Merker at jeg blir litt demonstrativ når jeg møter barn over 2,5 år som prøver å prate med smokk i munnen, da hender det jeg "ikke forstår hva de sier før de tar ut smokken"...

Jenta mi er 1 år nå og vi lar henne ha smokk når hun skal sove og når hun skal kjøre bil. Med en gang vi tar henne opp av sengen eller ut av bilen tar vi også ut smokken. Det fungerer veldig fint, hun pleier selv å ta den ut av munnen og gi den til meg.

Skrevet

Begynn forsiktig, det har jeg gjort allerede fra gutten min var 1 år.. Foruten når han er vært syk. lei seg o.l.

Han får ikke ha smokken på dagtid. Han får bare smokken når han skal sove (dagtid og natt). Han er 1,5 år nå.

Å helt fra han var liten så har jeg tatt smokken ut av munnen hans om noen har snakket med han, eller om han prøver å prate selv. Å det forteller jeg han nå også, om han har den fordi han f. eks. er lei seg (da får han lov), så sier jeg at når han skal snakke, så må han ta smokken ut, så vi forstår hva han sier.

Det ser ikke ut til at han savner smokken så veldig nå, han har ikke vært så avhengig av den tror jeg. Men han blir veldig glad når jeg sier på kvelden at nå skal vi finne smokken og bamsen. Så når han ikke får ha den på dagen så blir det ekstra stas på kvelden =)

Eller så må du bare slutte hardt og brutalt.. Jeg vet ikke hva som er best. Jeg vet at min mamma og pappa fikk min lillebror til å gå å kaste smokken rett i søppelbilen selv.. Hehe han løp opp til søppelbilen å kastet den oppi.. =P Sluttet da på dagen. Å det finnes mange sånne lure metoder.. =)

Skrevet

Ja, det har vi også gjort.. Jeg lærte gutten min tidlig at han skulle legge smokken fra seg i sengen sin når han hadde sovet. Eller om han ikke er lei seg lengere så sier jeg at nå kan han gå å legge smokken i senga. Å det gjør han..

Lykke til!

Hilsen anonym 20:04

Skrevet

Lag en vane med at det bare er til soving. Blir sikkert krig først, men ungen venner seg til det.

Og jeg og pappa kasta tutten min til fiskebabyene på havet når jeg var 3 år ;) Og det var det.. så lenge fiskebabyen kunne bruke den, så var det greit..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...