Gå til innhold

Barnehage, spriting etter bleier

Anbefalte innlegg

Skrevet

er 15 uker på vei og jobber i barnahage. når vi skifter bleier bruker vi hansker og vasker oss med såpe etterpå og spriter hendene. har ikke tenkt på dette før men bør jeg ikke bruke den spriten til slutt jeg? den lukter jo ganske sterkt men det er vell ikke sterk sprit eller hva er det.

+ kaller det bare spriting,

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har kuttet det ut midlertidig, siden jeg er usikker.. Jobber også i barnehage!

Skrevet

uff, nå ble jeg redd, har brukt det helt til nå jeg:(

Skrevet

vi spriter hendene også.

har ikke tenkt på det.

er det bare på grunn av lukten??

vi har en som ikke lukter sånn.

tenk på de som er leger, kirurger, de må jo sprite hendene..

Skrevet

^jobber du også i barnehage? jeg tenkte mer at det trakk ned i huden,,, men jeg håper bare det er jeg som er overnervøs her. er ingen som har sagt jeg ikke skal sprite meg. ble bare litt redd.. alle de bekymringene vi må ha!!

Skrevet

Det er helt ufarlig å bruke sprit til hånd-desinfeksjon. Jobber selv i helsevesenet og sjekket dette med arbeidsmiljøavdelingen da jeg ble gravid. Den fordamper så raskt at det ikke kommer noe over i blodbanen. I flg de er det verre med alle bakteriene som finnes her.

Skrevet

Tusen takk megh:) der stod det at man fint kunne sprite hendene. der reddet du nattesøvnen min i kveld:)

Skrevet

jeg vil også tro at det er verre med bakteriene man kan få i seg..

men jeg har jo ikke noe kompetanse til å svare på det egentlig.

men nenoda, hvis du har spurt så stemmer det sikkert.

vet ikke om det er noen forskjell på spriten.

jeg tror ikke det er så farlig.

da burde det vært et stort advarsel skilt på det...

Skrevet

Det er ikke farlig, spriten fordamper før den trekker ned i huden.

Skrevet

Hvis spriting av hendene hadde vært et problem i forhold til at alkoholen trakk inn i blodbanen ville vi hatt et stort problem med barnehagepersonell og helseansatte som gikk rundt med promille. Det har vi jo ikke. Spriten fordunster så raskt at den ikke rekker å trekke inn og gi oss promille. Men dersom spriten gir deg andre problemer som kløe pga tørr hud ol. så holder det fint med en grundig håndvask. Spriten regnes vel generellt som bedre fordi håndvasken ofte ikke blir grundig nok og går litt for raskt for seg. Såpen må få virke i 30 sekunder og en må få med seg alle kriker og kroker. Tommelene blir for eksempel som regel dårlig vasket. Sopp er faktisk en av de tingene som fjernes bedre med såpe en sprit. Mer om håndhygiene finner du på nettsidene til norsk folkehelseinstitutt.

Skrevet

Det er ikke farlig å sprite hendene når man er gravid. Spriten fordamper lenge før den får trekt inn! MEN - det er ikke meningen at man både skal vaske og sprite hendene sine samtidig! Det er enten eller... Hvis hendene er synlig tilgriset skal de vaskes med såpe og vann, har du brukt hansker så holder det å sprite dem! Gjør du begge dele så dreper du de bakteriene du naturlig har på hendene for å drepe de uønskede bakteriene. Da gjør du deg selv mer sårbar for infeksjoner, fordi immunforsvaret mister en del av forsvaret sitt... Mange som gjør feil der, både i helsevesen og i barnehage!

Skrevet

Jeg bruker kun sprit dersom jeg ikke har anledning til å vaske meg. jobber i barnehage.

Skrevet

Vi bruker hansker på bæsjbleier, ellers gidder jeg ikke det.

Og spriter bare hendene hvis det er et barn som er dårlig i magen etc.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...