Gå til innhold

STORD, hvordan er det å bo der?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har planer å flytt dit til nyttår, men ingen av oss er særlig kjent der. Du som kjenner til stedet, hvilket område på Stord vil du anbefale oss å bosette oss? Har 2 barn på 4 år og en på 3 mnd.

Er det ellers en grei plass å bo? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei

Eg har budd 3 år på stord, og trivdes kjempegodt. Va før eg fekk barn og er ikkje opprinnelig fra Stord. Syns Stord va ein fine plass å bu. Ikkje for stort elle for lite. Har mange venner som bur på stord, å som nå har fått barn.

Fleire store byggefelt som er vekst litt i utkanten av selve Leirvik.

Hvor bor dere nå?

Skrevet

Jeg er fra Lofoten, men har bodd i Bergen fra 2002 til april i år. Ventet da en sønn nr 2, så da ville vi bosette oss på et litt mindre sted. Flyttet til hjemplassen til min samboer som er på Valen i Kvinnherad (øya rett over Stord). Men her er for lite for oss... Så vi tenkte Stord. Det er større der, høgskole, flere muligheter til jobb og nærmere Bergen. Har vært der idag og sett på kjøpesenter og slikt, fårr godt inntrykk av Stord! Er litt kjent ved Leirvik siden jeg alltid har byttet båt der når jeg har reist fra Bergen til Kvinnherad. Og vært litt i Heiane (?) og sett de siste gangene vi har vært der.

Men jeg kjenner ikke et menneske der! Hyggelig å hør der bor flere med barn der, har fått inntrykk av at det er en fin plass å bo med barn. Vår ene sønn begynner på skolen høst-09, så vi tenkte det hadde vært fint å bo der en stund før han begynner på skola.

Hvor bor du nå? Kom til Stord da!! ;)

Skrevet

Bur fremdeles i Sunnhordland for å sei d sånn.. :)

Det e jo alltid litt vanskelig å komma nyinnflytta t ein plass. Men d blir jo d som ein gjere d til sjøl. Viss ein e aktiv å prøve å komma litt innpå dessa stordingane så ordna jo d mesta seg. E jo lettare når ein har ongar så ska i barnehage og skule, kjeme jo med ein gong inn i et miljø og i snakk med andre foreldre. Vurdere dåke å kjøpa hus?

Skrevet

Nå har eg aldri bodd på Stord, men eg tror det er bra der, kunne tenkt meg å bo der sjøl og ofte! :)

Er det ikkje Bjelland som er en bra plass for folk med småfolk?!? :)

ellers så er jo Husnes i stor utvikling då, men det kan jo som du sa bli litt lite der... :)

Skrevet

Vi har leid i alle år, så tenkte denne gangen å kjøpe ja. Derfor vil vi være litt sikkerpå hvor det egner seg best å bo... Jeg har vært hjemme helt siden vi flyttet hit i april pga sykemelding og at jeg fikk en sønn i juli. Siden jeg ikke har lappen har jeg hatt vanskelig for å kom meg til sentrum (Husnes), så jeg begynner virkelig å savne mennesker rundt meg! Har vært et par ganger i mnd (med ungene) i Bergen å besøkt venner der.

Men tenkte etter nyttår å begynne å studere igjen, har et halvt år igjen på nettbaserte kurs. Da tenkte jeg å få meg en deltidsjobb for å møt og bli kjent med flere folk. Jobber i stor butikk (ferskvaredisk) i Bergen i 3 år. Ellers skal jeg sjekke ut om der er babysvømming og litt andre hyggelige sosiale ting å gjør med barna :)

Trives du bedre der du bor nå forhold til Stord?

Jeg spør og spør..... Hehe, håper det er greit :)

Skrevet

Ja, det begynner å bli fint på Husnes! Men jeg har erfart at å bo på denne siden blir litt for nært svigerforeldrene........ Bor jeg på Stord må de rekke sistebåten hjem ;) hehe..

I tillegg har jeg ikke lappen, regner med Stord som er en større øy har flere bussmuligheter.

Problemet her er at det kun er plass til barnevogna under bussen i bagasjeluka......

Skrevet

Budde faktisk på Bjelland i mi glanstid som stording :)

Hadde lærlingtiå mi på stord, å jobba der et år ittepå. Men flytta der i fra pga av familie egentlig. Her eg bur nå har eg familie rundt kvar sving, nesten :)

Rommetveit e jo der høgskulen ligge.. men du ska og vera forsiktige, e enkelte plasser rundt der d e kommunale boligar som miljøet e litt meir belasta,- men sånn e d vel alle plasser.

Du får kikka litt inne på finn elle tinde, å sjå om du finne nåken fine hus :)

Valvatna felte bla, som ligge mot Sagvåg e blitt veldig populært, og Hornelandsvågen. Men styr onda Sagvåg city... :)

Skrevet

Tusen takk for tips! Men hvor vil du mest anbefale oss å flytte? Og hvor bør vi absolutt ikke bo?

Skrevet

Har egentlig venner som bur litt spredt rundt heila Leirvik, innenfor 7 min med bil, å alle trives kjempegodt på sine plasser. Så e ikkje så enkelt å gi ein eksakt plass som e bedre enn andre.

Men eeemm... Trodlahaugen, hystad og deler av Haga e bra, styr onda Kåravikmarkjo..

Syns d va bra å bu på Bjelland, sentralt fra Leirvik, kjempefint turområde rund Landåsen, ikkje så langt fra Andadammen. Men d e jo ein gammal del, møkje eldre hus og eldre folk. :)

Skrevet

Jeg ville holdt meg vekke fra sagvåg og litlabø! ;-) Derimot er haga en veldig populær plass, og jeg personlig syns studalen er et fantastisk område!

Skrevet

OK, takk :)

Men du... Andre sier det er vanskelig å bli kjent med stordinger og at de er merkelige folk. Kan godt hende det bare er tull, men to jeg kjenner som har bodd der sier det.....

Du som var tilflytta dit, synes du det?

Skrevet

Flytt til Husnes, billig husvære, gangavstad til det meste og opsangervatnet mellom deg og svigers... :)

Skrevet

pm er privat melding :) i postkassen din på selve profilen :) støtter det ei over her skriver! haga er topp, men hadde holdt meg unna sagvåg og litlabø...

Skrevet

Det er nydelig der!

Gikk på folkehøgskole på halsnøy for hundrede år siden! MEn hvordan det er å bosette seg der, vet jeg ikke.

Skrevet

ma85, pm tilbake :)

Tusen takk til alle for tips og råd!

alvefrøken, når gikk du på fhs der? En nær venn av meg fra Bergen (ben) vet jeg også gikk der for noen år siden og trivdes. Halsnøy er en øy imellom Stord og Husnes. Min samboer har nettopp fått jobb der som lærer, så han må nok pendle litt til og fra jobb. Det er kjøreforbindelse fra Husnes til Halsnøy nå faktisk, tunnel :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...