Førstegangsmamma!! :) Skrevet 2. oktober 2008 #1 Skrevet 2. oktober 2008 Det står at far må ha jobbet 6 av de siste 10 mnd. Er det da før termindato, før fødselen, før permisjon starter for mor eller før far skal ta ut fedrekvoten??
barbara Skrevet 2. oktober 2008 #2 Skrevet 2. oktober 2008 før hans permisjon begynner, så vidt jeg har skjønt det. Ang om han får pappaperm om du har jobbet mindre enn 50% - nei, han gjør ikke det, men han kan allikevel ta ut uker, dersom du er i jobb mer enn 75%, eller fulltidsstudier, eller syk. Se http://www.nav.no/1073744316.cms, veldig oppklarende side! :-)
Førstegangsmamma!! :) Skrevet 2. oktober 2008 Forfatter #3 Skrevet 2. oktober 2008 Men har han rett på fedrekvoten selv om jeg har jobbet under 50%? Eller er det pappaperm han ikke har rett på? Pappaperm er ikke aktuelt for oss uansett pga økonomisk. Det er bare fedrekvoten som er aktuell dersom han har rett på denne...
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2008 #4 Skrevet 2. oktober 2008 Om du har jobbet mindre enn 50% så har dere like mange uker å ta av 44/54 men det er ikke noe av dette som er fedrekvote. Pappaen kan derimot ta inntil alt bortsett fra de 9 første ukene, men kun om du går tilbakr til jobb
Førstegangsmamma!! :) Skrevet 2. oktober 2008 Forfatter #5 Skrevet 2. oktober 2008 Jeg skal ikke tilbake i jobb inni permisjonstiden! Skal være hjemme fullt ut med barnet! Får liksom ikke svar på det jeg spør om her føler jeg.... ahh..ikke lett!! Vet at vi har 54 uker siden jeg har valgt 80%, men de 54 ukene er iberegnet fars 6 uker fedrekvote!! Og da snakker jeg ikke om hvis far tar pappaperm (dette er noe annet enn fedrekvoten..), for da må jeg i jobb, og det skal jeg ikke. Siden fedrekvoten blir trekt fra de 54 ukene, så har mor 48 uker permisjon ved 80%, og far de resterende 6 ukene (fedrekvoten!!) Dette har jeg klart for meg.. MEN... jeg har jobbet UNDER 50% før permisjonen starter, og det er da jeg lurer på om far MISTER SIN FEDREKVOTE??? Eller blir da ukene overført til mor??
herewego Skrevet 2. oktober 2008 #6 Skrevet 2. oktober 2008 Dersom far ikke har krav på foreldrepenger kan fedrekvoten overføres til mor. Dette må søkes om, men bør ikke være noe problem. Det er altså rett til foreldrepenger det står på, det er det du må sjekke ut. Ikke lett å bli klok på, har gått noen runder her og da far er student fra august nå i høst. Har nå endelig fått svar på tlf fra NAV at det ikke er noe problem å få overført hans uker til meg, men har jo ennå ikke fått søknaden behandlet så venter spent på svar- om de er enige med seg selv. Håper du ble litt klokere.
mamarama og lille banan Skrevet 2. oktober 2008 #7 Skrevet 2. oktober 2008 har mor jobbet i mindre enn 50 prosent stilling får ikke pappaen fedrekvoten sin på 6 uker, den blir overført til mor.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå