Sine Skrevet 2. oktober 2008 #1 Skrevet 2. oktober 2008 Jeg er så veldig redd for å revne veldig/måtte klippe masse under fødselen. Jeg har jo tenkt på å bruke hvetekimolje eller liknende for å forberede meg, men det begynte jeg aldri med. Er nå i uke 38 så lurer på om det er litt for sent. Er det noen som vet om dette hjelper i det hele tatt? Eller er bare noen heldige og andre uheldige. Jeg tar imot tips med takk! Eller kanskje noen kan si at denne revningen ikke er så jævlig som det høres ut.
M.G.K Skrevet 2. oktober 2008 #2 Skrevet 2. oktober 2008 Hei jeg er førstegangs men jeg har også vært veldig redd for å revne/klippe under fødselen, det er forsåvidt det eneste jeg har vært redd for. Jeg snakket med jordmor ang dette å hun sa at jeg ikke ville kjenne noe særlig av det p.g.a. at di på sykehuset har fått opplæring av finskemetoden å den skal hjelpe til med å ikke revne så mye. Har også snakket en del med venninder som nettopp har født å alle har revnet men ingen har kjent noe til det.Så jeg har slått meg til ro med at jeg ikke kommer til å kjenne noe av dette. Så nå gleder jeg meg til fødselen er 34+2 i dag så jeg har en stund igjen. Lykke til med fødselen det går nok bra skal du se:-)
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2008 #3 Skrevet 2. oktober 2008 Andregangsfødende her,, Jeg revnet litt første gang 8 sting tilsammen, litt her og litt der,. Merket ikke når det revnet, men etterpå svidde det når jeg gik på do i ca 5 dager, stingene grodde etter en uke Det rådet jeg kan gi er å lytte til jordmor. Når hun ber deg holde igjen så gjør det! Ikke press selvom du har lyst hvis hun sier at du ikke skal. Har dessverre ingen erfaring med klipping.
Saltlakris Skrevet 2. oktober 2008 #4 Skrevet 2. oktober 2008 Min erfaring er at man ikke trenger å være redd for dette. Jeg ble klippet, men fikk også et par mindre rifter. Kjente at hun klippet, men det var ikke vondt, kjente bare hvor det var på et vis. Riftene kjente jeg ingenting til. Hadde heller ikke noe problemer sviing når jeg tisset etterpå, så det gikk veldig fint. Lykke til med fødsel!
Madamina Skrevet 2. oktober 2008 #5 Skrevet 2. oktober 2008 Jeg var også sykt bekymret for dette sist og masserte i vei i 2 mnd med olje. Men legen min sa igår at denne masseringen har ingen påvist effekt. Jeg understreket også veldig på ønskelisten min at de for all del ikke fikk klippe. Men ettersom gutten min satt fast og fikk ekstremt lav puls, sa jordmor at "np skal han ut, jeg må klippe". Klippet kjente jeg ingenting, det gjorde ikke vondt å bli sydd etterpå (det kilte bare noe helt enormt og var litt kjedelig ettersom jeg syntes det var nok å føde) og øm nedentil er man jo uansett en stund etterpå. Jordmødre i dag har lært mye den siste tiden om å hindre revning. Ikke press før du har fått barnet godt nede i bekkenet og slik at hodet synes (for jordmor). På den måten hjelper barnets hode med på å tøye. Bruk stillinger i åpningsfasen som hjelper barnet godt ned og i selve fødseløyeblikket foretrekker jormødrene at man enten sitter i fødestol eller ligger på siden. Dette for at de skal støtte hodets fart ut mens de hjelper med å holde i mellomkjøttet. Jeg hadde litt trøbbel med arret etterpå og hadde ikke sex på 6 mnd. Men etter et besøk på gynekologisk ble jeg sendt hjem med bedøvelseskrem og beskjed om at sex er det beste for å strekke arret. Og de hadde rett. Er visst like fin som før mener mannen min. Lykke til. Finn en måte å ikke bekymre deg. Jo mer avlsappet du er, jo lettere åpner fødselskanalen seg og lettere foregår fødselen.
Sina med Sprellings Skrevet 2. oktober 2008 #6 Skrevet 2. oktober 2008 Legen min sa også at smøring ikke hjelper, men på fødselskurs på sykehuset fikk vi beskjed om at nyere studier viser at smøring hjelper. Kursholder mente det var synd at ikke alle leger og jordmødre er informert om dette. Så jeg smører/masserer mellomkjøttet med olivenolje to ganger om dagen de siste ukene. Noen skade gjør det hvertfall ikke:)
Sølvi77 Skrevet 2. oktober 2008 #7 Skrevet 2. oktober 2008 Man hører skrekk historier hvor man revner fra a til å, felles for dem jeg har hørt er at den gravide presser når hun ikke har rier. Så husk dette; press KUN når jordmor ber deg presse, hold igjen når hun ber deg om det. Å holde igjen er det vondeste under hele fødselen, men det er snakk om minutter, det klarer vi! Så husk; vær flink pike og gjør som jordmor sier! Jeg sa til jordmor at dersom hun så behov for å klippe meg, så skulle hun bare gjør det, ikke si i fra. Jeg kjente godt at hun klippet meg, tror jeg sa au, men når det er kommet til det stykket er en liksom helt opptatt av andre ting... Det er bedre å bli klippet enn å revne! Tror de sydde 4 sting etterpå, litt ømt og sårt de første dagene på do, men det hadde det nok vært uansett.. Min erfaringer at det er litt rart å ha sex etterpå, akkurat som om det er noen nerver som har våknet og at man føler/kjenner ting på en annen måte en tidligere. Men jeg tror ikke det hadde så mye å si for stingene som jeg hadde. Lykke til! -det går bra! Ingen vits i å forberede seg så mye; du har ingen anelse om hva du går i møte og det er så forskjellig fra dame til dame og fødsel til fødsel.. Husk press kun på rier!!
tiili-my-nov08 Skrevet 2. oktober 2008 #8 Skrevet 2. oktober 2008 Dette hjalp meg... ihvertfall litt... Har vært så sliten og stresset pga jobb at jeg ikke har orket å tenke på at ungen skal ut, bare lullet meg inn i en boble og levd i troen på at magen forsvinner og ungen kommer i posten... Har vel vært mest redd for at jeg skal revne fra hals til nakke... tror jeg skal prøve oljetrikset, skader jo ikke å prøve...
tessa 82 Skrevet 3. oktober 2008 #9 Skrevet 3. oktober 2008 Jeg var livredd for å revne, men merket ingenting da det skjedde... Og et lite tips for dobesøk rett etter fødselen: Spyl deg med dusjen når du tisser, så svir det ikke så veldig...
oktoberjentene;) Skrevet 3. oktober 2008 #10 Skrevet 3. oktober 2008 Ikke noe fare å bli klipt hvertfall... det gjør ikke vondt... og da får man jo en kontrolert rift som de fin fint syr igjen etterpå lykke til
mamma til gutt06&jente08:) Skrevet 3. oktober 2008 #11 Skrevet 3. oktober 2008 Hei, Før sist fødsel var jeg også veldig bekymret for å revne mye eller bli klippet opp. Etter å ha ligget over 1 time med press rier var jeg derimot så sliten og bare ville ha babyen ut. Da jordmor nevnte at vi kanskje skulle klippe litt for å hjelpe babyen, sa jeg bare"samme det, så lenge babyen kommer ut nå". Det ble satt lokalbedøvelse, og jeg kjente ikke at de klippet en gang. Babyen kom ut rett etterpå..Kommer til å si at jeg heller vil de skal klippe denne gangen også, dersom det ser ut som jeg revner. Da er det vertfal en kontrollert rift;)
Gjest Skrevet 3. oktober 2008 #12 Skrevet 3. oktober 2008 "Man hører skrekk historier hvor man revner fra a til å, felles for dem jeg har hørt er at den gravide presser når hun ikke har rier." Sølvi77, det finnes andre gunner til dyp revning også. Jeg revnet kraftig i min første fødsel, fordi lillegutt satt fast høyt oppe og måtte trekkes med tang hele vegen ut og igjennom (og det på to press for pulsen ble skummelt lav). Det var ikke tid til å la ting utvide seg selv, ei heller til å klippe... Var ømt og vondt i noen uker etterpå, og sexen var ikke god de første gangene, men det går over!
Sine Skrevet 3. oktober 2008 Forfatter #13 Skrevet 3. oktober 2008 Takk for alle kommentarer og råd! Jeg ble litt lettere nå. Lykke til alle sammen!
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2008 #14 Skrevet 3. oktober 2008 Jeg smørte sist, har vært sløvere denne gangen. Jeg tror det er litt som med smøring og strekkmerker. Det gjør jo ingen skade å gjøre det, men det er så mange faktorer som spiller inn under en fødsel. Ikke stress med det du ikke har gjort og smør litt nå om du vil.
mamman til 2 godjenter:) Skrevet 3. oktober 2008 #15 Skrevet 3. oktober 2008 Hei. er på besøk her jeg..hehe vil bare si at jeg hadde en total ruptur når jeg fødte for 4 mnd siden, jeg trudde faktisk ikke at jeg hadde revna for jeg kjente ikke noe til det, be om at jm legger en varm klut der nede, det hjalp masse, var bare godt å ha den varme kluten der. grunnen til at jeg revna så mye var at babyen måtte fort ut da hjertelyden ble helt borte når jeg pressa, så måtte og presse når jeg ikke hadde pressrier, ikke lett det der..hehe..men hør på jm, hun vet hav du skal gjøre:) og det er faktsik bedre at man revner normalt enn å bli klippet siden det blir en unaturlig rift og det det tar bittelitt lengre å gro og de arrdannelsene kan være vondere, de har begynt å gå bort i fra klipping, det gor mye bedre når det er naturrlig rift. men ser de at dette kommer til å gå rett vest så gjør de nok det, men ikke på meg. har forresten ikke noen plager nå i det hele tatt, har heller ikke hatt det, jeg var den på barsel som gikk helt normalt og greide å sitte rett på rompa uten at det gjorde vondt og jeg var sydd fra a til å..hehe.. lykke til og gled deg:)
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2008 #16 Skrevet 3. oktober 2008 Hei!Vil bare anbefale deg å la dem klippe deg hvis det trengs. Mye bedre å revne "kontrolert". Jeg ble klippet,men ga beskjed til jordmor at hun ikke skulle si noe,bare gjore det hvis det trengtes. Hun gjorde det under pressriene så jeg kjente det ikke. En i slekta til sambo revna helt opp og i en alder av kun 20år så må hun få lagd nytt understell.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå