Gå til innhold

kumelkallergi-noen som kan svar meg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

jenta mi har trolig melkeproteinallergi. hun er 9 mnd, har hatt diare i 4 uker nå, har testet ut santac grøt, og magen er mye bedre. men melka nekter hun å drikke. men hva slags annen mat kan hun spise? synes det er ganske vanskelig da det er melk i nesten alt

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ååå... tusen takk:)

Skrevet

ønsker gjerne å høre fra andre som er i samme situasjon som oss. hvordan gjør dere det på bursdager, og når dere skal spise ute?

Skrevet

Når dere er ute å spiser kan dere ha med middagsglass? Flere typer som ikke inneholder melk, se nestle.no f.eks.

Til bursdager har vi kjøpt ferdigkakene fra toro, de som ikke inneholder melk. Sist brukte vi posen for langpanne og laget "bamsekake". Se toro.no.

Hvilken melk vil hun ikke ha? Det fins mange forskjellige; Soya, ris, havre. Prøv deg frem, de smaker forskjellig. Og husk, hvis barnet ikke får melkeprodukter bør h*n få tilskudd av kalsium ;)

Du kan bare sende meg en pm hvis du lurer på noe annet ang dette!

Skrevet

sender deg en pm jeg:)

Skrevet

sendt deg en pm, men "min side" virker ikke her, så jeg får ikke lest den.

Skrevet

Jeg kjøper litt glutenfrie varer og så lager jeg mye selv...bruker spesialmelk(fra apoteket) til middager og kaker og slikt. Smaker akkurat som vanlig mat, nesten ihvertfall :-))

Skrevet

Tenkte bare jeg skulle fortelle at jeg ga sønnen min soyamelk da vi fant ut at han ikke tåler laktose, det gikke fint en stund... Men så utviklet han allergi mot soyamelken, noe som faktisk ikke er så uvanlig.

Bare greit å være obs på det :-)

Skrevet

Gutten vår på 8,5 mnd fikk diagnosen når han var 3 mnd. Hva slags melk er det snakk om? Nutramigen? Den er veldig spesiell i smaken, men man kan bruke noen triks for å få barna til å like den. Man kan f.eks blande litt sukker i den og sakte gå ned på sukkeret over en periode, eller vanne den ut litt. Lillegutt tåler ikke Nutramigen heller, så han får en type som heter Neocate. Den smaker litt rart den også, men ikke like ille som Nutramigen. Ser andre har foreslått havre/ris og soyamelk, men det har ikke vi brukt ennå. Jeg ammet ham til han var 7 mnd, så jeg gikk på melkefri diett en god stund. Er mange produkter uten melk, så det gjelder å være litt detektiv, så blir man etterhvert vant til hva hun kan spise. Noen eksempler er middagsglass (veldig mange av disse er uten melk) og kornblanding med eple og banan fra Nestlé. Når hun blir større er Gilde Go og Magerproduktene uten melk. De finnes i både grillpølser og wienerpølser blant annet. Finsbråten pepperoni er uten melk (de fleste andre kjøttprodukter inneholder startkultur som er melk). I tillegg finnes det mange fine melkefrie produkter, f.eks melkefri smøreost, rømme, vaniljesaus, sauser på glass (chicken tikka bl.a.) etc, etc.. Det er bare å kikke litt når man i er butikken, så finner man fort ut av det. Men vær obs på alle betegnelsene! Jeg vil også si at alt som står på www.utenmelk.no ikke stemmer helt.. Monolit er ikke melkefri f.eks! Et tips til kosemiddag er pitapizza uten ost, men med saus, pepperoni (finsbråten selvsagt. ;)), mais, spinat og andre gode ting! Jeg fikk helt dilla på det. :) Lykke til og bare spør om det er noe du lurer på!

Skrevet

tusen takk for flott svar.

hun får neocate, men det vil hun absolutt ikke ha. men spiser santac grøt da heldigvis.

Skrevet

Lillegutt ville heller ikke ha i begynnelsen, men vi vannet den ut (tok mindre pulver i enn det egentlig skulle være) og tilsatte sukker. Så økte vi gradvis pulveret og gikk ned på sukkeret. Tok ikke så lang tid. :) Er det Sinlac grøt du mener? Den er det sukker i, så jeg vil heller anbefale kornbladingen. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...