Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2008 #2 Skrevet 2. oktober 2008 Har du sukkerkulør, det er nemlig to forskjellige måter å gjøre det på..
innMariSterk Skrevet 2. oktober 2008 #3 Skrevet 2. oktober 2008 hvor er mødrene deres, jenter?? Smelt rundt 100-150g margarin og la det frese i panna til det slutter å boble. Så tilsetter du hvetemel litt etter litt mens du rører hele tiden, helt til det blir en liten "grøt" av det.Du rører i blandingen helt til den har blitt mørkebrun, ikke svi den, og så blander du alt i en liten gryte med vann som du har hatt stående klar fra før. Tilsett salt og pepper.
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2008 #4 Skrevet 2. oktober 2008 Du trenger margarin, mel og buljongpulver. Du kan også finhakke løk og ha oppi. 2 porsjoner 1ss margarin og 2ss mel, oppi en kjele og la den bli brun uten å bli brent. Deretter tilsetter du 3dl kraft av buljong, hiv oppi løken og kok opp. Ta oppi sukkerkulør for å gjøre den brunere hvis du har det. Smak til med pepper :-)
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2008 #5 Skrevet 2. oktober 2008 smelt smør i ei panne(som tåler varme, evt steikepanne) Ha i Hvetemel/siktet spelt(alt etter hva du har). Brun dette godt(ikke brent men brunt), ved å røre i det hele tiden, ikke ha for sterk vame, men nesten full guffe;). Ha i vann til passe tykk saus, når det er brunet passelig. Visp mens du har i vannet. Jeg bruker ca 5-6 spiseskjeer mel, og har smørmengde til det ikke er klumpete lenger, men en litt tykk grøt. Da er det lettest å brune. Har også erfart at melet ikke tykner sausen like godt etter bruning, så jeg bruker litt mer i brun saus enn i hvit. Ha så i krydder etter smak. Jeg bruker litt salt, litt pepper, paprika, Hatvigs blandingskrydder, og evt en blokk buljong. Og så har jeg i litt sukker(1/2 til 1 teskje) for å få vekk litt "brent mel"-smak. Det runder det av, liksom. Lykke til:)
Pappalille Skrevet 2. oktober 2008 #6 Skrevet 2. oktober 2008 Det er godt å ha oppi brunost også om du har =)
birrisj05.02.09 Skrevet 2. oktober 2008 #7 Skrevet 2. oktober 2008 Posebrunsaus er aldeles ikke godt! Å lage brunsaus fra bunnen av var noe jeg krevde å lære så snart jeg skulle flytte hjemmefra Smelt smør og ha i litt mel.. til det brunes.. men pass på å ikke svi! Så har man i litt og litt vann, til passe tykkelse. Og har man buljongpulver, så blir det myyyye bedre enn bare salt og pepper. Går an å ha litt pepper i i tillegg. Løk er også godt å ha i. Nam Hvorfor bruker man sukkerkulør egentlig? Pga fargen? Aldri vært borti det hjemme iallefall. Jeg bruner fram brunfargen selv.
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2008 #8 Skrevet 2. oktober 2008 Sukkerkulør er både for farge og søtning:) Litt søtt runder smaken. Samme som når en lager tomatsaus.
Sivert Skrevet 2. oktober 2008 #9 Skrevet 2. oktober 2008 kan anbefale å ha i noen skiver brunost, det gjør at sausen blir litt kremet Så beuker jeg å ha i et par ss rømme eller creme fresh, en liten dæsj sennep, har du rødvin, så er det virkelig godt med en slump av det også oppi (kanskje ikke når man er gravid, hvis du er det da) Så bruker jeg peppermix, salt, masse buljong og finhakket løk Sausen er halve middagen vet du Enig med deg over her, posesaus er ikke godt!
Tweak Skrevet 2. oktober 2008 #10 Skrevet 2. oktober 2008 Bare å ha i rødvin! :-) alkoholen fordamper jo Nå skal jeg prøve å lage brunsaus selv, he he. Kanskje til og med lage hjemmelagede kjøttkaker også!
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2008 #11 Skrevet 2. oktober 2008 Jeg må si meg litt uenige med damene over her. Har i alle år brunet mel og smør, men det er mange som ikke liker denne varianten. Den får en spesiell konsistens. Jeg liker mer den karamelliserte varianten; Ha krydderne klare (pepper, litt sukker, evt litt muskat eller annet du vil ha i). Ha ønsket mengde kjøttbuljong klar (bland ut så mye du ønsker å ha i et mål). Eks 2 ss mel Smelt smøret på ganske høy varme, men ikke brun det. Ha i sukkeret og krydderet og la det smelte (halvt minutt..) Ha i melet, eks 2 ss og rør kjapt ut i smøret så det blir klumpefritt. Hell over buljongen med en gang, og rør ut til ønsket konsistens. Ha i sukkerkulør. La koke minst ti min. Skal du ha riktig god saus bruner du løk sammen med smøret, tilsetter en fløte eller rømmeskvett litt ute i kokeprosessen. Smak til med salt til slutt. Brunost er også godt i! Denne sausen egner seg til det meste, bare tilsett litt forskjellig krydder eller annet snacks. Du kan lage mager eller fet variant, etter som hva du skal servere den til. Er også god med basilikum i! Denne sausen vil med ulike
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå