skorpionfruen Skrevet 2. oktober 2008 #1 Skrevet 2. oktober 2008 Altså mat som fårikal, søndagssteik, oksesmåsteik, ribberull, sylte, fiskekaker etc etc. Er det noen som lager dette selv lengre? Nå mener jeg ikke å henge ut noen, for jeg sverger ofte til ferdigmat. Har aldri lagd fårikal eller søndagssteik eller ribberull selv. Jeg kjøper det fra Gilde. Brød baker jeg sjelden, har rett og slett ikke tid. Lager dere sauser på kraft hvor dere koker kraften uten av beina i timesvis for å få smak feks? Er bare nysgjerrig på å høre om tiden med ekte hjemmelaget husmannskost nærmer seg over?
¸.·´¯`·.¸><((((º> Skrevet 2. oktober 2008 #2 Skrevet 2. oktober 2008 Ja, tror mye forsvinner. Men nytt kommer til, da ! Jeg lager litt tradisjonell mat og litt blandingsmat. Det er ofte litt fra norsk matkultur og litt fra de landene jeg har bodd i / besøkt. Jeg baker fremdeles brød, men lager veldig sjeldent mat med kraft kokt på bein - dessverre, for det er ufattelig godt!!
Gjest Odin ♥ Tiril_min♥ Skrevet 2. oktober 2008 #3 Skrevet 2. oktober 2008 Nei tror ikke den ekte husmannskosten forsvinner,tror heller at den blir mer verdisatt..altså at det blir mer festmat som vi ser frem til å spise:)vi spiser alt mulig,fra sushi til kålruletter og hjemmelaga saus:)lager heller hjemmelaga saus enn posesaus.
mamma-til-4 Skrevet 2. oktober 2008 #4 Skrevet 2. oktober 2008 Fårikål,søndagsstek,annen stek,kjøttkaker og sånt lager jeg her hjemme.Er det kraft så bruker jeg å lage saus av det ja.Men det er fordi det smaker best synes jeg.Suppe av kraft har jeg tilgode å lage,men det er fordi min mors suppe er såååååå god;) Til jul lager jeg ruller av flere slag og sånt. Brød baker brødbakemaskinen vår. Fiskemiddager lager jeg av råvarer,men det er fordi vi elsker fisk her:) Vi har mye annen mat innimellom som jeg ikke bruker så mye tid på.Men jeg er tilhenger av goooooode middager med poteter og saus og sånt:) I dag skal vi ha kylling og pasta.Ingen høydare for meg,men har dårlig tid i dag så det går ned det også
mamiladi Skrevet 2. oktober 2008 #5 Skrevet 2. oktober 2008 Jeg håper ikke det :-) jeg er veldig glad i tradisjonell mat, men er også veldig glad i mat fra andre land. Lager fårikål, kjøttkaker, søndagsstek, kjød i mørket, komle kan jeg lage men det er for sjeldent, osv osv. Sylte vil jeg gjerne lære å lage! Kan jeg det ikke så finner jeg ut hvordan det gjøres og prøver!! Sånn er det med mannen min også, han er kjempeflink :-) måtte skryte litt!
___ Skrevet 2. oktober 2008 #6 Skrevet 2. oktober 2008 Jeg lager alle de tingene utenom fiskekaker. Det kjøper jeg ferdig. Det er jo ikke vanskelig å lage slik mat. Jeg tror ikke det blir borte med det første. Jeg synes allerede det ser ut som statusen til slik mat stiger og i hvertfal fårikål er skikkelig inn som vennemat for tiden. Det har økt noe enormt i bruk.
skorpionfruen Skrevet 2. oktober 2008 Forfatter #7 Skrevet 2. oktober 2008 Kansje verdiene våre endres etterhvert som vi blir voksne også kommer det tilbake. Jeg for min egendel har en god del og lære samt at jeg trenger å lære meg å bruke mer tid når jeg skal lage mat
Sjokoladekaka Skrevet 2. oktober 2008 #8 Skrevet 2. oktober 2008 Eg har sjølv vakse opp med det ein kallar husmannskost og skikkeleg tradisjonsmat. Det var dagleg heime. Er ikkje like flink som mamma;) men prøver. Likar best det som er laga frå botnen av, og difor prøver eg å lage noe slikt med jamne mellomrom. Kjøtkaker kjøper eg aldri ferdig, for mine heimelaga er best;) også sausen til. Fårikål hadde vi for nokre veker sidan, for då hadde vi besøk over helga. Lapskaus er vanleg, og den lagar eg på pinnekjøt, kokt i timesvis. Eg likar også best heimelaga flatbrød(namnam), men det blir ikkje laga så ofte. Eg et det for fort opp, snokar i kassen der dei ligg. Skal lage til jul igjen, tenkte eg. Og no når halloween nærmar seg, så skal eg kjøpe gresskar, for det er så godt med sylta gresskar til f eks kjøtkakene:) Ellers så prøver eg å lage litt pålegg til jul og slikt. Tenkte eg skulle prøve meg på gombe også. Det har eg ikkje prøvd før. Prøver å halde i hevd gamle tradisjonar, for syns mattradisjonar er like viktige som andre tradisjonar. Det som kjem inn nytt, kjem jo av seg sjølv. Men gamle norske tredisjonar må vi jobbe litt med å halde i hevd. Håpar mine ungar set så mykje pris på maten dei veks opp med, at dei vil lage det som vaksne sjølv:)
Gjest Skrevet 2. oktober 2008 #9 Skrevet 2. oktober 2008 Haha, kom akkurat ned etter en diskusjon med mamma, vi har startet aksjonen "klarer vi å lage toro-posen selv?" Hihi, så da er hvertfall sauser og gryter på g. Men her i huset elsker vi tradisjoner! Pinnekjøtt, fråikål, fiskekaker, kjøttkaker, kjøttpudding +++ MÅ vi lage! Også kjøper vi sjelden syltetøy i butikken, vi lager alltid selv å har i fryseren. Jeg er velsdig bevisst på at disse tingene skal gå videre, selv om jeg bare er 18 år liksom. Man kan jo ha litt ferdigmat innimellom da, når man har dårlig tid å sånn..
Gjest Skrevet 2. oktober 2008 #10 Skrevet 2. oktober 2008 Maten forandrer seg velden - som resten av samfunnet. Noe lager jeg (fårikål, steik), mens andre ting lager jeg ikke. Fordi jeg ikke liker det :-/ Dagens tradisjon er jo at maten blir mer påvirket av det internasjonale kjøkken. Jeg syns det er bra.
Gjest Skrevet 2. oktober 2008 #11 Skrevet 2. oktober 2008 Tror dette varierer fra familie til familie, og mange setter mer pris på den type mat etterhvert som de blir eldre og modnes. Jeg lager selv fårikål, bacalao, potetball, "baill"( er vår tradisjonelle ball av fisk, poteter, løk og krydder) tradisjonsmat til jul, hjemlaga rømmegrøt osv enda jeg er under 30 år. Men så liker jeg også "eksotisk" mat...eller hverdagsmat i dag kansje, som kineisk, indisk, thai, middelhavs osv. Ja takk til begge deler!!
Gjest Skrevet 2. oktober 2008 #12 Skrevet 2. oktober 2008 Fårikal er utelukket for min del....liker hverken kål eller saukjøtt ;-P Men mannen min elsker det. Jeg har pålagt mamma å lære meg å lage fiskekaker og fiskeboller! Viktig!! Ellers så lager jeg både sylte og rull til hver jul. Er ellers ikke så flink, men håper på å bli flinkere når vi får eget hus med EGET kjøkken ;-P Bor hos svigerfar akkurat nå.
Yaddaline ❤ ♀04/05 ♂02/09 Skrevet 2. oktober 2008 #13 Skrevet 2. oktober 2008 Jeg kan det jeg liker, hehe, så her lages kjøttkaker selv (men ikke nødvendigvis sausen - det blir alltid noe rot når jeg prøver meg), komle, pinnekjøtt, steik... og det var vel det. Og så holder jeg kaketradisjonene til min egen familie vedlike, med gulrotkake, eplekake, peppermyntekuler og marsipan til jul. Resten av matrepertoaret vårt er som regel selvkomponert eller utenlandsk.
hit og dit Skrevet 2. oktober 2008 #14 Skrevet 2. oktober 2008 Om dei ikkje forsvinner så vert dei iallefal utvatna trur eg. Kan hende neste generasjon har eit opprør mot oss og henter tilbake dei tradisjonelle rettane, kven veit. Her i huset har me tatt vare på nokon tradisjoner, og me er faktisk så gammeldagse at me helst vil ha det laga fra bunn av. Heimelaga brun saus er jo like enkel som posesausen. Dei tradisjonane som me liker, og kjem til å ta vare på er fleire. Nokon liker eg og andre liker mannen. Me liker: komler, fiskekaker (heimelaga), plukkfisk, steikt fisk, saltsprengt torsk, røykt blåkveite, tørrfisk, fiskesuppe, fårikål, lammefrikase, pinnekjøtt, sosakjøtt, smalahåve og sikkert meir. Mannen liker i tillegg blodkomle, alt mulig av svin (steik, koteletter, etc) og kjøttkaker, men det er sjelden eg går med på å ha kjøttkaker til middag, det andre skvipet er uaktuelt. Så eit par tradisjoner dør ut med oss, men eg trur me har tatt vare på nokon, og eg trur dei er relativt sunne og lette å tilberede.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå