litengutt+2_spirer i magen Skrevet 2. oktober 2008 #1 Skrevet 2. oktober 2008 Har hittil fullammet gutta. Nå er de blitt 4 mnd og lurer på om jeg skal begynne med litt smaksprøver på grøt. De spiser ca. hver 3 time på dag og natt. Begynner å ønske meg litt lengre nattesøvn, men det er jo ikke sikkert det hjelper med grøt. Husker fra førstemann at det tok så lang tid fra jeg begynte med smaksprøver til han faktisk spiste en porsjon grøt. Tenkte derfor jeg kanskje skulle prøve litt før nå. Noen som har erfaring rundt dette? Er det vanlig at tvillinger som fullammes spiser oftere en enlinger? Eller er det tilfeldig og bare mine som vil ha ofte? Hva har dere andre gjort rundt dette?
bøllefrøene Skrevet 2. oktober 2008 #2 Skrevet 2. oktober 2008 Hei Nå har ikke jeg ammet mine, men tenkte jeg kunne svare for det. Mine har helt til de var ca 6 mnd spist hver tredje time.. og gud jeg prøvde mye for å få til hver fjerde.. men neida.. natta har de spist 0-1 gang. Jeg begynte med grøt da de vae 3,5 fordi jeg syns de sov dårlig.. de likte det virkelig ikke.. tror jeg brukte ca 1 mnd før de klarte en liten bolle.. grønnsakspurre begynte jeg med rundt fire mnd.. det ville de mye heller ha.. det var først da jeg begynte med 6 mnd grøten at det var nam nam.. syns ikke jeg merket super forskjell på søvnen.. ikke før vi hadde flere måltider. mine spiser nå 2 med grøt og et måltid med middag.. hm.. og albert vil fortsatt ha mat ca 4-5.. men i dag har han fått en tann.. så nå vel de harde nettene starte.. off har ikkke energi. jeg har en venninne som ammer sine gutter.. hun ammer de før hvert måltid ( grøt eller middag) så lager hun grøten på mme eller vann.. har altså ikke nok melk til å bruke til grøt også.. og har valgt at de skal få den melken som er fra puppen... Forresten er det jo super bra at du har fullammet så lenge.. har lest flere steder at det er svært få som har nok melk til to lengre en 2 mnd.. kan du ikke gi de litt mme eller velling på kvelden... starte med det.. moden mamma fortale på forrige treff at hun hadde begynt å gi velling på hirsegrøt til jentene sine.. kan kjøpe den på helsekost.. kan jo være at de vil gjøre susen med en flaske på kvelden.. Vi sees vel kanksje på torsdag lykke til
annie72 Skrevet 2. oktober 2008 #3 Skrevet 2. oktober 2008 Hei! Jentene mine er 5 mnd om en uke..jeg begynte med smaksprøve på grøt for to uker siden..og gradvis gitt mere og mere... og i dag så spiste de en hel porsjon for første gang...de digger det,det er virkelig grøtfest i heimen:-) (Jeg har brukt Nestle sin maisgrøt, blandet med pumpemelk) Jeg fullammet de da i 4 1/2 mnd. De har spist hver 3 time på dagen hele tiden...og 1 til 2 ganger ila natten..nå spiser de 1 gang om natten....bør vel prøve å vende de av med det for jeg tror det er mere for kosen sin skyld en at de er sultne. Jeg lurer på når jeg skal bytte ut et måltid til med grøt, men lurer på å vente til de er 6 mnd kanskje? (nå spiser de grøt 18.00-18.30 tiden og er i seng ca 19.30) Jeg ville ha prøvd med litt grøt hvis jeg var deg..eller velling som er anbefalt her...det vil nok helt sikkert hjelpe på nattesøvnen i allefall. Forøvrig jeg tror at hvor ofte man spiser er helt helt indviduelt fra barn til barn, uvhengig tvillinger eller enlinger....uten at jeg har noe egen erfaring annet en med tvillingene mine da, så det er jo bare noe jeg tror. Lykke til!
Gjest Skrevet 2. oktober 2008 #4 Skrevet 2. oktober 2008 Så flott at du fullammer enda . Mine gutter er nå 6 mnd, begynte med Nestle sin grøt da de var 4 mnd. Jeg har hele veien delammet, fikk da beskjed om at jeg godt kunne introdusere grøt ved 4 mnd. De var ikke begeistret for grøt, men da vi lagde velling av mme og grøtpulver var dette suksess!! Desverre hjalp det ikke på nattesøvnen, vi måtte fremdeles opp 1-2 ganger om natten. Nå har vi begynt med grøt om kvelden, litt middag og fruktmos, sistnevnte er absolutt favoritten. Har prøvd meg litt på hjemmelaget middag (potet, gulrot, litt løk, storfekjøtt og litt urter, laubærblad og timian) det gikk rett ned. Lykke til videre med matingen:)
moden mamma Skrevet 2. oktober 2008 #5 Skrevet 2. oktober 2008 Heia! Håper alt står bra t! Har som bøllefrøene skrev startet med velling t jentene. Nå tar de ca 75 ml. Det er mme blandet med Hirsegrøt fra Helsekost. Smaker faktisk kjempegodt! Det er grøt, men det står oppskrift på velling på baksiden. Den risgrøten fra Nestle som andre gir smaker pappmasje synest jeg.. derfor ville jeg teste noe annet denne gangen. Hadde et innmari pes med de to andre barna mine å lære de spise grøt - ville derfor forsøke velling på disse. Har kjempegode erfaringer så langt. Martine - som er slukhalsen hos oss - har sovet mye lengre i slengen.. Tror faktisk hun sov 8 t natt til i går! (første natta etter hun hadde spist så mye..) Maria sover ganske godt fra før. Husk: Smokk til flaskene som lar vellingen komme ut :-) og at ikke alle barn sover bedre med grøt eller velling i magen Lykke t!
Pluttiplutt Skrevet 3. oktober 2008 #6 Skrevet 3. oktober 2008 mine spiser også hver 3de time, og 1-2 ganger om natta (mer nå som de har vært syke) Fullammer enda jeg og, tenkte jeg skulle holde ut i 1 måned til. lurer på det samme som deg:) Flott at du har nok melk til 2. og ammet så lenge. flink er du! Vi er heldige som har hatt nok melk så langt!
oftebustat Skrevet 3. oktober 2008 #7 Skrevet 3. oktober 2008 Hei! Mine er 5 måneder og har fått grøt og potet i en måned. Jeg ammet i ei uke, da fikk Anna trøske, så fikk jeg det og så Brage. Jeg klarte ikke å stikke puppene inn i de hvite munnene og pumping rakk jeg ikke, så melka ble borte. (Men det syns jeg igrunnen var greit, mannen min har hatt tidskonto på jobb og begynte ikke jobbe fullt før de var 4 mnd, så vi har kunnet delt på å mate ungene. Jeg reiste bla bort i 5 dager da de var 2 mnd, tok m 4åringen på tur, og da kosa pappaen seg de ).lure Nok om det Begynte med smaksprøver for litt over en mnd sden, og de syns det var kjempegodt! De elsker svisker begge to, og fruktmos får de bare ikke nok av !!! Til middag får de most potet med smør i, går ned på høykant det også. De spiser hver 4-5 time på dagen, og på natta sover de veldig godt. De får grøt i 19-20- tida og da sovner de like etter det. Så lurer jeg i dem ei flaske når jeg legger meg, vanligvis i 22.30 tida. De våkner ikke, men spiser seg gode og mette. De våkner en gang om natta for påfyll, dvs de rekker egentlig ikke å våkne skikkelig. Jeg våkner egentlig før dem, hører på lyden at det er foringstid De spiser i søvne og sover til morningen. Nå er klokka halv 9 og Anna sover enda. Brage kan man stille klokka etter, han vil opp mellom kvart over 7 og halv 8. Det er selvfølgelig netter der de vil ha mat oftere, men det er sjeldent. Jeg fullamma førstemann i 5 mnd, da var hun 10 kg!!!!!!!!!!!!!!! Da begynte je å gi henne litt grøt. Amma henne til hun var 1 år, da ville hun ikke ha mer. Vet jo at det er det beste for barna at man ammer, men har ikke savna det i det hele tatt denne gangen. Og det har gjort min hverdag myyyye lettere
litengutt+2_spirer i magen Skrevet 3. oktober 2008 Forfatter #8 Skrevet 3. oktober 2008 Hei alle sammen! Takk for at dere deler erfaringer :-.) Godt å ha dere! Jeg tror vel egentlig at jeg har nok melk..... men kjenner at mat 3 ganger om natten er i overkant når 2 åringen også er våken en gang og i tillegg starter dagen kl. 6..... Hm.... får tenke noen dager kanskje jeg holder ut litt til. Ellers tror jeg kanskje jeg prøver litt grøt eller velling. Vet jo også at dette ikke nødvendigvis hjelper på nattesøvnen. Gleder meg til å se dere neste uke :-) Modenmamme: hvordan smokker bruker du til velling??
moden mamma Skrevet 3. oktober 2008 #9 Skrevet 3. oktober 2008 Svarte deg på sms - men skriver her også i tilfelle noen andre har lyst å vite.. Jeg bruker noen flasker fra Fisher Price - og bruker smokk nr 4 for blandet væske.. Ser på Flaskeposten.no at noen har brukt Avent sine smokker nr 4, og andre har rett og slett klippa et lite kryss i en vanlig smokk. Lykke t! Mye enklere å få barna til å få i seg velling enn grøt her i huset hvertfall!
bøllefrøene Skrevet 4. oktober 2008 #10 Skrevet 4. oktober 2008 vil bare si at ficher price flaskene er geniale.. he he moden mamma har fått de hun har av meg ( hadde litt mange) anbefaler start sett av de fra familiebutikken.no.. koster 199. da får du fire flasker og ulike tuter ( og noen teite smokker) stemmer ikke det moden mamma?
moden mamma Skrevet 4. oktober 2008 #11 Skrevet 4. oktober 2008 Stemmer spes det med de teite smokkene *hehe* Har aldri sett noen barn bruke de. MEN - flaskene er geniale, driver og tester ut smokkene nå. Konkluderte i går med at den vellingsmokken blir litt vel stort hull på for Martine siden hun suger så hardt. Gul nr 2 funker på henne. Tror rett og slett folk må prøve seg litt frem. og at hvilken smokk som funker varierer fra barn til barn og hvor tykk velling man lager..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå