Gå til innhold

Hva tror dere forårsaker søskensjalusi?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har hørt endel ymse teorier her inne nå og lurer litt.

Jeg tror det ligger mye i personligheten til hvert enkelt barn, altså om en er litt sjalu av seg generelt, eller ei og at dette kan reduseres eller forsterkes litt ettersom hvordan foreldrene handler/oppfører seg. Jeg tror _ikke_ antall år mellom barna har noe videre å si utover at det vil bli enklere å snakke om følelsene med et større barn og gjerne tilsvarende vanskelig å oppdage at barnet er sjalu (slår seg ut på andre måter enn mer direkte som hos de minste barna, store barn skjuler det gjerne også fordi de synes det er flaut at de blir sjalu).

Har selv 3 barn og har hatt minimalt med søskensjalusi. Eldstemann har vi aldri merket noen ting til, mellomste som er knappe 2 år yngre har vi opplevd bitte litt sjalusi fra både ovenfor storebroren og lillebroren, men det er lite, og minstemann som er 2 år og 9 mnd yngre enn mellomste har vi ikke merket noe med. Vi har ikke vært de som har styrt mest med at det/de eldste barnet/barna skal involveres i bleieskift, pumpe ut melk for å la dem gi tåteflaske, ha dem med når vi hentet hjem babyen, latt eldste være i barnehagen noen dager men jeg var hjemme med minste osv, vi har heller tatt ting som de kommer.

Har venninner med både samme aldersforskjelle og større og mindre og med like rutiner som oss og med helt ulike, noen med samme kjønn på barna som oss og noen som har begge deler og hos noen er det mye søskensjalusi, hos andre ikke noe og det er faktisk helt, helt tilfeldig hvor den sjalusien har "rammet"! Da må jeg legge til at jeg ikke har noen venninner som tydelig favoriserer noen av barna da slik at de vil forsterke en evt sjalusi. Men har f.eks en som brukte mye tid på å forberede 4 åringen på nytt søken, han fikk være medpå alt fra dag 1 osv, men de har slitt utrolig mye med sjalusi og at han er slem med babyen, ikke vil snakke med moren osv, går litt bedre nå heldigvis. Har også flere som med oss, som egentlig aldri har merket noe videre sjalusi, eller bare på ett av flere barn. Så derfor tror ejg at det ligger mest i barnets personlighet jeg, og heller lite i hva foreldre gjør og hvilken aldersforkskjell det er mellom barna.

Videoannonse
Annonse
Gjest nanny carrie
Skrevet

At man ikke lar storesøster være med å hente lillesøster på barsel. Da er grunnlaget lagt.

Tror det som forårsaker det er favorisering bl.a

Og at det går så mye tid med i starten til den nye, tror mange er dårlige på å prioritere begge.

Gjest nanny carrie
Skrevet

det første var en dårlig spøk ;)

Skrevet

nope. ingen tanker om dette...må gruble litt

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...