Gå til innhold

Julegaver og dårlig råd?

Anbefalte innlegg

Gjest nanny carrie
Skrevet

Hvem gir du julegaver til?

Hvert år snakker folk om hvor dyr julen vil bli, for det er så mange som skal ha gave, og det må koste så og så mye. Virker som at mange gir julegaver for å vise at de har "råd" - så får det heller bli som det blir med mat og regninger i januar.

Jeg ser ofte at folk klager på dårlig råd fordi de må gi gaver til

tante man ikke har sett på fire år

nevø som man aldri møter

venner man senere kanskje klager på på dib

gave til venners barn som man aldri ser

et par stykker på jobben

en god del av personalet på barnehagen

den gode naboen

osv..

Vi gjør det utrolig enkelt. Vi gir gaver til de vi ser, som vi er glad i og har jevnt over mye kontakt med.

F.eks gir jeg ikke gave til faren min eller hans sønner, fordi jeg ser de kanskje 1 gang i året - og derfor vet jeg ikke hva de ønsker seg og jeg syns heller ikke det da er vits i å kjøpe en dyr julegave. Jeg syns også det er rart å utveksle julegaver med folk man enten ikke har noe mye til overs for eller som man ikke ser - bare for å gi en julegave. Jeg liker å gi julegaver med hjertet. Derfor gir jeg bare gaver til mannen min, datteren min, to av mine beste venninner, to av mine beste venner og til svigerbestemoren min. Og jeg syns det holder i massevis. Jeg har ikke lyst eller råd til å gi julegaver til "alle". Ikke forventer jeg å få så mange julegaver..

Jeg skjønner godt at folk får dårlig råd når en haug ubetydelige folk skal ha julegaver!! Kanskje man skal begynne å tenke litt mer økonomisk rundt julegaver? Hvem "Trenger" egentlig å få julegaver og hvem har du råd, og lyst til å gi julegaver til?

Ingen kan bli sint på deg fordi du ikke vil gi de julegave. Det er de fleste av oss her inne litt for voksne til uansett..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De fleste har vel kanskje en litt større familie og omgrangskrets enn de du nevner her? Vi kjøper til nær familie (som vi har masse kontakt med) og noen venners barn og fadderbarn (kun de vi ser og er mye sammen med). Disse personene blir til sammen 27 stykker i år. Ene søstra mi er på rundreise i sør-amerika så hun får ikke noe i år..

Gjest nanny carrie
Skrevet

Det har jeg også, men jeg kjøper rett og slett ikke gaver til alle :-). Jeg kjøper gave til de jeg har brukt tid med, de jeg er mest med etc. Jeg er faktisk ikke 5 år så for meg er det ikke så farlig å ikke få julegaver av alle - det burde det ikke være for andre voksne heller.

Hvorfor skal man kjøpe så mange julegaver? Jeg hadde glatt kommet opp i 50 om jeg skulle kjøpt til alle. Det gjør jeg bare ikke.

Gjest nanny carrie
Skrevet

Skjønner rett o slett ikke at det er så viktig for voksne mennesker med julegaver :-)

Skrevet

Jeg synes det er mye koseligere å lage, kjøpe og gi bort gaver enn det det er å få. For meg ville det blir veldig pussig å kutte ut å kjøpe gaver til mennesker som står meg nær.

Skrevet

jeg personlig syns det er fryktlig koslig og handle julegaver og lage dem. (jeg og småen lager en del) men jeg har rett og slett ikke råd til å gi store ting til folk. så nermeste familie får "ordenlige gaver" mens resten av gjengen får noe vi har laget. en krukke med julekaker foreksempel.

det syns jeg er koslig. men hadde jeg hatt mer penger så hadde jeg nok brukt langt mer også. julegaver er jo kos å gi.

Gjest nanny carrie
Skrevet

Jeg syns derimot det er en rar ting. Jeg har det morsomt med vennene mine hele året og vi gjør ting sammen etc. Det er ikke så veldig viktig for meg å få gave av de for jeg trenger egentlig ingenting - og sånn føler heldigvis min vennegjeng det også. Jeg har kuttet å gi julegave til mange fordi jeg rett og slett ikke gidder å komme med en halv.ok gave som jeg gir ut av "statusjag" eller hva man skal si. Det er faktisk ikke nødvendig:-)

Syns bare det er helt merkelig at man skal bruke så utrolig mye penger på folk man kanskje aldri ser eller folk man gjør ting med ofte etc. Julegaver blir nesten litt sånn,, dårlig fantasi for meg ;)

Skrevet

Jeg kjøper ikke gaver til venner/venninner. Kun til familie (nær) og fadderbarn + noen av barna til venner (kun de barna som mine barn omgås ofte).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...