Gå til innhold

Hva kan man forvente av en snart 7 åring??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. er stemamma til en som blir 7år på nyåret. Jeg er så opptatt av at han skal klare ting på egenhånd, men ikke lett dette her gitt.

Tror mor gjør alt for han og han er så hjelpesløs, så da tenkte jeg at jeg får prøve å jobbe litt med han.

Han klarer ikke stå opp alene om morran, roper på oss, han klarer ikke pusse tenner, han klarer ikke smøre brødskiver, ikke skjære opp middag, ikke legge seg selv, ikke kle på seg..

Krever jeg for mye eller er dette noe jeg helt klart kan jobbe med..

Vet at hans mor stresser så mye om morran og i grunn hele døgnet så da er det lettere at hun gjør alt.. hun smører, og gjør alt, også redd for at det blir for mye søl også.. herregud!!! aaaarg.

Hva gjør deres snart 7 åringer???

Takker for alle svar..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sønnen min er littegranne større, han ble 7 år i mai, men han er ganske selvhjulpen.

Han står opp selv, men han går helst ned i pysjen og setter på TV da, sitter der og koser seg til resten av familien står opp, han er en skikkelig morgenfugl. Jeg legger som regel frem klær om kvelden til alle tre ungene, så det slipper han, men om jeg ikke har gjordt det finner han seg greit tøy selv i skapet. Kler seg gjør han selvfølgelig selv, det gjør til og med 4-åringen...

Han pusser tenner selv, men i mine øyne ikke bra nok, så jeg går over gjeksler osv ihvertfall annenhver dag. Tror ikke så mange barn på den alderen pusser godt nok, og da blir det hull.

Smøre seg mat greier han fint selv, men ikke å skjære brød, det gjør jeg. Men frokost og niste smører jeg, mest fordi det blir mest effektivt om morgenen når jeg "massesmører" alle skivene og så setter på bordet så vi får spist frokost sammen.

Han klarer legge seg selv, men jeg ser ikke helt vitsen, jeg har jo ikke sett han hele dagen, så den kveldstiden synes jeg er koselig. Jeg følger han på badet. Han vasker seg selv, eller dusjer selv, men jeg vasker håret hans. Så følger jeg han i senga og snakker litt på sengekanten, det kommer jeg til å gjøre så lenge jeg får lov, puberteten kommer fort nok og da vil han nok ikke ha med mamma på badet lenger ;-)

Jeg er nok litt hønemor, men gutten klarer seg fint selv. Han finner seg drikke selv, lager seg kveldsmat selv osv så jeg er ikke bekymret. Jeg liker rett og slett å stelle litt for han jeg, selv om han begynner bli stor.

Ikke tving stesønnen din, men la han prøve seg, mye av dette går på stolthet. Be han smøre en skive til både seg selv og deg, han fikser det, så kan du skryte og takke over hvor flink han har vært etterpå. Ikke alle barn som er like opptatt av dette "klare-sjøl" heller, eldste min har aldri sagt det, mens mellomste sa vel omtrent det før han sa mamma ;-)

Skrevet

Takk for svar.. jeg skal kanskje bare glemme det, han har jo en far tross alt. Jeg tror også problemet er at han har ligget ved siden av sin mor siden han var født, til han ble 5 år.. og brukt sutt til han var 5.. uff ikke bra. Jeg ønsker så at han bare skal være litt mer selvstendig. Han har jo begynt å skolen osv. Men men jeg får slutte og engasjere meg hehe..

Skrevet

Syns ikke du skal slutte å engasjere deg da, det er kanskje nettopp det han trenger :) Ikke gjør det til mas, men moro. Spør om han vil være deg å lage mat f.eks. ikke sikkert han er vant til å delta så mye i sånne ting?

Jeg liker og å være med på leggingen å pusse tenner og sånt, syns det er en hygggelig stund.

Prøv å gjør litt moro ut av daglige gjøremål, og ta han med på ting vi gjør i hverdagen :)

Skrevet

Jeg pusser tenna på barna mine fremdeles og kommer til å fortsette med det lenge. Mener å ha lest at de anbefaler foreldrene å pusse for barna til de er 11 år... Men de vet åssen de skal gjøre det.

Eldste er 6 år, og kan kle på seg selv, smøre maten selv, men han

"gidder" ikke for tiden.

Jeg tror det er en del som faller inn i samme kategori: "Dårlig tid - mamma/pappa gjør det". Jeg jobber med små barn, og ser det veldig tydelig. Noen skjønner rett og slett ikke at det er mulig å gjøre det selv. Det er viktig for barn å gjøre ting selv, å føle at de mestrer selv. Viktig å hjelpe barna til å mestre, og ikke gi opp.

Nå som han går på skolen må det jo være flaut å måtte få hjelp til alt mulig. Jeg syns du skal fortsette å oppmuntre han til å prøve selv.

Skrevet

Jeg får prøve litt til, og gjøre det til en lek osv. Han er veldig flink hver gang han drar herfra fordi vi/jeg har jobbet med han.. Men ser jo når han kommer igjen neste gang at alt er borte, fordi mor har gjort alt.. og jeg ser for meg at hver morgen, kveld osv er bare stress der hjemme. Synes det er så trist, at man ikke har den tiden sammen med barna. Vet at hans mor er mer nøye med hva slags duk som ligger på bordet og farge enn at ungene skal få ro rundt seg, og hun klarer jaggu og støvsuge rundt bordet mens de spiser, blir jo ikke akkurat ro da.

men jeg får bare prøve litt videre..

Skrevet

Syntes det er fint at du engasjerer deg i stesønnen din jeg, så syntes ikke du skal glemme det prosjektet :) Men er helt enig i de over her, gjør det gøy å gjøre ting selv, ikke press, men gi ros for det lille han gjør - og oppfordre til mer. Kanskje kan dere gå på kjøkkenet sammen, finne frem det pålegget han liker, sette dere ved bordet sammen så kan han smøre på brødskiva der. Mens dere prater litt og koser dere :) Så glemmer han fort at han faktisk gjør det selv, og når han får skryt så tenker jeg han blir passe stolt også!

Og kanskje prøve å legge frem klær, om han ikke har kledd på seg når du står opp så kanskje du kan gjøre litt sport i det? "rekker du å ta på buksa før jeg har åpnet gardinene..." eller noe i den duren :) 1. mann er ganske gøy en stund i allefall, etterhvert vil han jo bli vant til det!

I tillegg så gjør det ikke noe at enkelte rutiner er annerledes hos dere enn hos mamman. Vi gjør ting forskjellig alle sammen, og om dere forventer litt mer så tar han nok ikke skade av det! Så lenge dere gjør det hele til noe positivt, så skal det nok gå veldig greit :) Lykke til med stesønnen din - flott at du er engasjert!

Skrevet

Takk :o) prøver å lage det til en lek og gøy :o) funket i dag, men ble vekket kl 6 for han ville si at han skulle opp så måtte vi slå på lyst og sette på tv og film så var det greit, når filmen var ferdig ropte han igjen, da ville han leke med bilene sine, så da måtte far opp oghente lekekasser hehe.. så nå skal vi sette frem alt dette til i morgen. Vi får bare prøve videre, så blir det vel resultater etterhvert :o)

Skrevet

Min sønn er syv og ethalvt år. Jeg og faren har delt omsorg. Men jeg har han litt mer. Vi har ganske greie regler hjemme hos oss. Men ja, jeg smører nisten/frokosten. Og jeg finner frem klær. Han kler seg selv. Han bader selv hver kveld. Jeg har pusset tennene, men det begynner han å gjøre mer selv nå.

Han hjelper meg når han blir motivert riktig. Så han kan ta ut bestikket av maskinen, og sette i maskinen. Rydder tingene sine osv.

Leggestunden er hellig! Denskal gjøres med en voksen. Det er jo kos det:0)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...