sitrus76 Skrevet 2. oktober 2008 #1 Skrevet 2. oktober 2008 Jeg er så glad i brus og har gjennom svangerskapet drukket light brus. Mest cola Zero, kanskje en halv liter nesten hver dag. Har så dårlig samvittighet!!! Er 34 uker på vei nå og begynner å få bli redd om dette har skadet fosteret...Vet at det er "lov" med søtningsstoffer i små mengder, men vet også at man fraråder det når man er gravid. Og til barn under 3 år generelt. Noen som vet noe om dette?...
siddismamma Skrevet 2. oktober 2008 #2 Skrevet 2. oktober 2008 Drikker både kaffe, Cola Light og Sprite Zero jeg. Men jeg prøver å holde koffeinnivået nede. Drikker kanskje 1-2 kopper kaffe i løpet av dagen, samt en boks Cola Light på kvelden, så jeg har jo aldri veldig høyt koffeinnivå. Ellers så drikker jeg også litt Sprite Zero innimellom. Det tenker jeg hvertfall ikke på. Brus med sukker holder jeg meg derimot langt unna. For mye sukker er jo hverken bra for meg eller babyen, og jeg får sikkert plenty med sukker gjennom kosten, vil ikke drikke sukker i tillegg. Når det gjelder små barn så trodde jeg at man nå anbefalte å gi sukkerfri brus og saft jeg, pga at det skal så veldig store mengder søtningsstoff til før det er skadelig.
Eline på vei med nummer to Skrevet 2. oktober 2008 #3 Skrevet 2. oktober 2008 Det stemmer ikke - det er faktisk frarådet å gi barn under 3 år matvarer med kunstig søtning (det har med at barn har lettere å få i seg for mye kunstig søtning i forhold til kroppsvekt) - skal man gi de noe søtt så er det bedre med sukker. Jeg drikker pepsi-max innimellom, bekymrer meg ikke. Men jordmor anbefalte faktisk at jeg heller skulle drikke brus med sukker enn brus med kunstig søtning... (og det etter at hun hadde lagt ut om hvor utrolig farlig sukker er!).
Gjest Skrevet 2. oktober 2008 #4 Skrevet 2. oktober 2008 jeg bruker ikke kunstige søtningsstoffer i det hele tatt. når det først skal være søtt bruker jeg vanlig sukker.
Mana83 Skrevet 2. oktober 2008 #5 Skrevet 2. oktober 2008 eg drikke akkoratt det så passe meg eg:) aldrig hørt at brus ska ver noge farlig...einaste eg holde meg vekke fra e salami å ellers rått kjød,ellers kose eg meg som aldrig før:D
HegeAE Skrevet 2. oktober 2008 #6 Skrevet 2. oktober 2008 Drikker kun brus til fest og høgtider. Dessutan er det ikkje så godt heller. Vil eg har noko med kullsyre i, blir det vatn tilsatt kullsyre og helst utan nokon form for sukker, enten ekte eller kunstig. Kunstigsøtningsstoff er farleg. http://www.nrk.no/programmer/tv/puls/1.6217715 Aspartam er det farligaste søtningsstoffet som finnes. Og det finnes blant anna i mykje av forskjellige light-bruser som foreks Cola Zero. Nokon har faktisk blitt så pass sjuke av det og. http://www.nrk.no/programmer/tv/puls/1.6204462 Bruk heller vanleg sukker eller fruktose (naturleg fruktsukker) i små mengder. Ein skal ikkje gje barn under 3 år kunstige søtningstoffer. Ein lærer ikkje barna våre eit sundt kosthold viss mor og far drikker brus dagleg.
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2008 #7 Skrevet 2. oktober 2008 Det er faktisk oppe og vedtatt av diverse forskning for lenge sida at kunstig søtning er noe av det verste svineriet man kan få i seg. Kreftfremkallende kan det også være. Mange mener det ikke er noe farlig i små mengder osv, men nå er det faktisk ikke lenge siden det ble ansett som ufarlig - til og med sunt! - å røyke...!! Det kommer altså helt an på hvem som bestiller og betaler for forskninga som blir gjort. Litt sunt bondevett er heller ikke så dumt å bruke av og til. Hva er vel bedre og sunnere å drikke når man er tørst enn rent vann fra springen?? Hvis man først skal drikke brus, drikk vanlig brus og begrens heller mengden. Drikker du brus med sukker, dropp snopet du ellers ville spist. Spiser du ikke snop, begrens deg til en halvliter i uka og KOS deg med den, så slipper du dårlig samvittighet! Klarer man ikke la være å drikke brus hver dag, bør man kanskje vurdere om man ikke har et ørlite problem...? Kunstig søtning (spesielt lightbrus) bidrar også til å forstyrre kroppens forbrenning. Bare tomme kalorier, ikke noe næring, kroppen skjønner ingenting og dermed blir sultfølelsen stimulert selv om man ikke egentlig har behov for mat. Dessuten, i tillegg til dette, tillater man seg gjerne å spise litt ekstra siden det liksom er mye "sunnere" med lightbrus enn vanlig brus... Nei, kutt ut svineriet! Du gjør verken deg selv eller barnet i magen noen tjeneste ved å drikke light!
*Glederseg:) 81* fødeklar Skrevet 2. oktober 2008 #8 Skrevet 2. oktober 2008 Coca cola zero inneholder aspartam, noe cola light ikke gjør. Tror det inneholder noe som heter sucralose (eller noe) og dette er langt fra like farlig som aspartam... Hvis jeg husker rett hehe
Madamina Skrevet 2. oktober 2008 #9 Skrevet 2. oktober 2008 Nope! Det lille jeg drikker av brus får være sukkerholdig. Aspartam er ikke bra for verken voksne eller små barn. Men tror ikke fosteret ditt har tatt skade av en halvliter i ny og ne. Min sønn på to får kun brus av besteforeldrene sine. Vi prøver å unngå drikker med kaliumsorbat og natriumbenzoat. Av saft får han godt utvannet økoligisk saft uten annen tilsetning enn sukker og bær. Vi vanner også gjerne ut juice (ikke fra konsentrat) og kjøper heller Nestle sine juice beregnet for de minste enn all denne Kuli-driten. Oppdaget til min store forbauselse at Cola ikke har benzoater. Her går det mye i Clausthaler, men mye øl skal visst være hormonforstyrrende (østrogen). Ja ja. Tror de sliter mer de som drikker 2-3 liter Pepsi Max til dagen. Urgh! Ser de av og til hamstre vogna full på supermarkedet.
M79+♂08♥+♂12♥ Skrevet 2. oktober 2008 #10 Skrevet 2. oktober 2008 Jeg prøver å drikke minst mulig brus. Men drikker av og til med sukker og av og til uten sukker. Aspertam er ekstremt helseskadelig, og da snakker jeg av erfaring.........
babygullz <3 vilde Skrevet 2. oktober 2008 #11 Skrevet 2. oktober 2008 drikkker både light og vanlige brus..pepsi max og fanta er dem beste brusene jeg vet, og jeg gir egentlig pokker i hva de inneholder. ALT er visst kjempefarlig i dag uansett..
Gjest Skrevet 2. oktober 2008 #12 Skrevet 2. oktober 2008 Jeg bare elsker brus..... kald boblete søt brus.... og synes det er vanskelig å holde meg unna. I begynnelsen av svangerskapet klarte jeg ikke brus, helt snålt... men så kom lysten tilbake etter noen månder. Pepsi max er min store lidenskap og typisk full av dette farlige stoffet.... Har klart å begrense meg men det er faktisk tøft. Har ikke lyst på brus med sukker.... og klarer å styre unna det meste av annen leight brus men pepsi max..... der er jeg svak.
MintCondition Skrevet 2. oktober 2008 #13 Skrevet 2. oktober 2008 Drikker verken lightbrus eller annen brus.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå