Gå til innhold

Vil bare fortelle noe ang denne inkasso debatten her jeg...

Anbefalte innlegg

Skrevet

For det første: dere sier at det er jo bare dem som får inkasso pga sløseri osv som er dumme...men det er jo akkurat denne holdningen som bidrar til at vi som sliter økonomisk faktisk blir sett ned på.

For ingen kan vite hvorfor en person har inkasso om ikke vedkommende forteller dette selv.

For det andre: Dette med å leke struts og ikke å se på posten osv, dette er faktisk en psykisk lidelse.

Nå skal jeg fortelle noe som jeg før ikke har fotalt veldig mange.

Min mor har oppgjennom tiden lekt strust som dere kaller det, hun hadde penger nok men lot alle brev være uåpnet og la de bort.

Dette førte til at vi først ble kastet ut av hjemmet vårt da jeg var 10 og fem år etter.

Jeg opplevde ofte at vi var uten strøm og mat. Mamma lot alltid som vi ikke var hjemme, lot persienner og gardiner være igjen og vi var veldig ofte borte.

Hun prøvde å dekke over dette på en måte med å kjøpe ting til oss, ta oss med på kino, kafeer, ut å spise osv.

Det gikk så langt at vi som sagt ble kastet ut av våre hjem, mamma prøvde også å ta sitt eget liv og vi var uten mor i flere måneder.

Tror dere hun gjorde dette for at hun var dum???

Det er en psykisk lidelse som jeg ikke kommer på navnet på akkurat nå, men det er iallefall myyye vanligere enn det man tror.

Ja mamma brukte mye penger på ting og tang istedet for å åpne posten og betale regningene, men det var ikke lsik hun ville ha det.

Hun ville gjerne åpne posten men fikk det ikke til.

Mamma er "frisk" i dag, har jobbet seg opp, blitt en eller annen sjef, har kjempe god økonomi og har det i det hele tatt veldig bra.

Mange ville ha kalt henne dum uten å vite det jeg vet.

Det er nesten ingen som virkelig kan sette seg inn i en slik situasjon uten å ha vært der før, og da tenker jeg ikke på å være i en vanskelig økonomisk situasjon, men å være så "dum" at man blir fysisk dårlig av å gå til postkassen, åpne brev ol.

Kjmepe bra for dere som er så "kloke" ar dere ordner opp, men tenk litt på det at det er ikke alle som er psykisk i stand til det.

Å for alle dere som er slik selv eller kjenner noen som høres ut som min mor: det finnes hjelp å få, dette er en psykisk lidelse som de fleste psykologer kjenner til og kan "behandle"

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke alle har en psykisk lidelse når de roter seg opp i en sånn situasjon, bare så det er sagt.

Og det et jeg, for jeg var der for nøyaktig 10 år siden, da jeg var 19 år.

Jeg ga blaffen i regninger, og handlet heller klær g ting og tang. Mobilen ble sperra, kjøretimene gikk til inkasso, og mye mye mer.

Angsten kom da pappa kom å åpnet alle uåpnede regninger og fortalte meg at jeg hadde 109.800 i gjeld.

Og gjett om jeg synes jeg fortjente å slite en god stund i dag, når jeg ser hvor jævla ansvarsløs jeg var! Fy fela som jeg angrer på den situasjonen jeg satte datteren min i. det ble ingen luksus på oss de 2 førstkommende årene.

Men VEL fortjent, for jeg hadde vært DUM, uansvarlig, og tankeløs.

Skrevet

Kjipt for deg, men dette blir jo litt på siden. Tviler på at de fleste av disse som stikker hodet i sanden har den type psykisk lidelse.

Skrevet

tragisk der det er en psykisk lidelse i bunn selvsagt, men det er nok ikke tilfelle for veldig mange!

la oss lære barna våre at penger ikke er noe som man får i butikken, eller kommer ut av et hull i veggen!

Skrevet

Var ikke meningen å høres så krass ut ;-)

Det jeg mente var at når det er psykiske lidelser som ligger til grunn burde jo folk fått hjelp til å styre økonomien sin. Trist at moren din ikke fikk det!

Jeg referere til de som låner mye mer enn de har råd til, og som deretter påstår at de er et offer oppe i det hele. Kjenner flere sånne...

Voksne folk må jo ta ansvar for seg selv.

Skrevet

Sier ikke at alle er psykisk suke, men veeeldig mange.

Hvem skal ta tak i det da?? hvem skal gi vedkommende økonomisk hjelp?? Når ingen vet at vedkommende er psykisk syk??

I vårt tilfelle så var det faktisk jeg som måtte finne ut av det, som 15 åring. Jeg måtte prøve å få min egen mor til å gi til psykolog som 15 åring..hvem ellers? Det er ingen andre som hjelper i en slik situasjon.

Det er jo nettopp for at folk tenker at slike er dumme og ikke tar ansvar for egene handlinger som er en av grunnene til at de ikke får hjelp.

Kjempe dumt at noen setter seg i en slik situasjon uten at det ligger noe bak, men det blir lett at alle som er i en slik situasjon blir sett på likedan da...det er på en måte det som var meningen med innlegget mitt.

Skrevet

Jeg har faktisk ikke kalt folk dume, fordi jeg faktisk vet at mange gjør dette pga ting de sliter med psykisk. Men det er en dum handling å la posten ligge uåpnet.

Det er nettopp pga slike som feks din mor jeg skulle ønske det ikke var lovlig med privatdrevne inkassonbyrå, og at det burde vært mulig fra det offentliges side å gripe inn i folks privatøkonomi i tide slik at folk ikke endte på "bar bakke", med de konsekvenser det får for barna bla.

Hadde man had så så mange krav, eller hadde det gått så så lang tid, eller blitt en viss sum så burde det vært et organ som kunne gripe inn, gi hjelp, rådgiving, kansje overstyre økonomien en periode og gitt vedkommende nødvendig hjelp.

Det er i dag faktisk en av grunnene til at enkelte velger å ta livet sitt, rett og slett pga at gjelda har vokst seg over hodet at de ikke ser noen utvei, skam og mindreverdighets følelse, pluss depresjon kan fort utvikle seg til at noen blir suicidale.

Gjest nanny carrie
Skrevet

Det hjelper jo ikke at det er en dum handling å la posten ligge uåpnet? Jeg syns dere er frktelig krasse og bastante på dette. Klart det er forferdelig "dumt" men de aller fleste som sliter med inkasso får regningskrekk og de blir også fryktelig flaue, skamfulle..

ETter hvordan dere "hetset" med de igår og idag så skjønner jeg at fler og fler gjemmer regningene.. Det er jo så skambelagt.. De er jo så dumme sier dere.. Eller nei, de er ikke dumme, de bare gjør dumme handlinger... Eh?

Skrevet

Da er vi enige Ugl@

Skrevet

Men det er jo ikke akkurat lurt..?

De burde vel oppsøke nav eller en annen etat og få hjelp til å legge en plan for å løse situasjonen.

Gjest nanny carrie
Skrevet

Helt klart! De bør helt klart få hjelp men jeg tror ikke det er så lett, særlig ikke når man ser hvilke holdninger "folk flest" har mot det. Mange vil jo ikke miste den lille stoltheten å dra på nav og be om hjelp..

Skrevet

Det er faktisk rimelig oppegående folk som faktisk er godt utdannet og er dyktige i jobbene sine som også gjør slike "dumme handlinger", selv om folk med lav inntekt/utdanning nok er overrepresentert.

Selv om folk er psykisk syke så kan man fortsatt kalle handlingene "dumme" eller "ukloke", siden det ikke er det smarteste å lukke verden ute.

Et program som Luksusfellen kan være både og, men kansje det får endel til å søke rådgiving og hjelp, jeg håper det. Men må si at det framstiller jo folk som litt "enkle" også desverre...

Skrevet

For ikke å snakke om hvor lite hjelp du får når du først søker hjelp.

Når du kommer dit så har du svelgt en stooor kamel og går gjerne inn med gråten i halsen, så kommer du til ei danme som ser nedlatende på deg, trekker ikke på smilebåndet en gang og sukker tungt når du forteller hvorfor du er der.

Skrevet

Dum er uansett et ganske relativt ord..

Men for meg er det hinsides uansett. Altså; jeg klarer ikke sette meg inn i / eller forstå hvordan det oppstår eller hvordan det føles.

Klart det har vært leit for deg, silhah. Og moren din også. Men jeg vil tro at det ikke er alle som er som moren din, altså syk.

Alikevel mener jeg at mange får denne sykdommen etterhvert som de ubetalte regningene hoper seg opp. Altså at det ikke er noe som man har fra før, men noe man utvikler.

Jeg synes ikke folk er dumme eller at de er "under" meg på noen måte. Om jeg skulle kalle det noe ville det være uansvarlig, om det handler om en sykdom eller ei.

Skrevet

selv om man er frisk og "ved sine fulle fem" - så kan man faktisk bli psykisk syk til slutt dersom man har havnet i et inkassohelvete det er håpløst å komme ut fra! Etter at man har droppet regningene et par mnd begynner ballen og rulle, og det hoper seg opp. Etterhvert er det så mange hvite konvolutter som dukker op i postkassa at man ikke orker å åpne dem,, Man blir psykisk syk av dette - selv om man i utgangspunktet har satt seg selv i situasjonen....

Skrevet

Uansvarlig er vel ordet....de setter jo ikke bare seg selv i knipe, men også andre i mange tilfeller.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...