Gå til innhold

Jenta mi, 3 år: har ikke bæsjet siden fredag!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Altså på sjette dagen uten avføring. Hun har hatt litt "problemmage" hele livet sitt, men kan ikke huske at det noensinne har gått SÅ lenge uten noen form for avføring, bare noen små "klumper" (sikkert det ytterste i tarmen). Hun spiser relativt normalt.

Vi har prøvd Duphalac i noen dager, men leste et sted at det ikke vil hjelpe når forstoppelsen er såpass "stor". Hun er noe grinete og sint, og sier fortvilet at hun har vondt i rompa.

Vurderer å prøve å få en sånn "krisetime" på legesenteret i dag. Hva tror dere? Har vært der før med samme problem, og fikk da beskjed om å sette et klyster. Kunne evt. gå på barneklinikken for å få hjelp der. Den gangen løste problemet imidlertid seg selv.

Jeg kvier meg sånn for å sette klystèr :-(! Har ikke gjort det før, og er litt usikker på hvordan det skal gjøres.

Takk for råd til en noe fortvilet mamma!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kom dere til lege i dag, obstipasjon kan bli farlig hvis det ikke gjøres noe og det går for lenge.

Ting dere kan og bør gjøre senere er å passe på at hun får i seg ting som gjør avføringen mykere, dvs nok drikke, rikelig fiber, gjerne biola, svisker/rosiner/tørkede aprikoser kan hjelpe.

Vær særlig obs på kvalme og smerter.

Skrevet

Tusen takk for svar!

Ja, ringte og fikk legetime senere i dag, heldigvis. Hun er i relativt god form, men er litt forkjølet og "varm" i tillegg, så hun er ganske irritabel og noe utilpass. Jeg tenker at det kan være en kombinasjon av begge deler.

Da håper jeg dette ordner seg, huff, er så vondt å se på henne og hvordan hun "strever" med å få det ut :-(!

Skrevet

Hadde samme problemet med jenta mi på 3 år, hun klarte ikke å gå på do, og det kom bare ut små klumper. Etter 5 dager satte jeg et miniklyster på henne. La henne bare på gulvet og satte det inn, det gikk veldig fint. Satte henne på do rett etterpå og satt der med henne og leste bok i sikkert 15-20 min og ungen var ganske salig i blikket da hun var ferdig, hehe... Hun fikk tømt seg skikkelig og etter det har det ikke vært noe problem. Anbefaler deg å prøve det!!

Lykke til! :)

Skrevet

Huff, jeg veit hvordan hun har det for å si det sånn. Sleit mye med forstoppelse i siste svangerskap. Måtte drikke litt mer enn jeg hadde gjort tidligere ( ikke snakk om mye mer, men et par glass mer) og tørks aprikoser daglig, feks hakket opp og på musli, og så biola på toppen virka her. Kansje det kan friste 3åringen også? Musli med feks blåbærbiola og tørka frukt er god start på dagen :-)

Skrevet

Tusen takk for svar igjen!

Ugla: det var ikke noe dumt råd det der :-)! Hun elsker Biola, så har akkurat prøvd ut "menyen" din. Det falt i god smak!

*musefis*: Så godt å høre at det gikk greit med jenta di og klyster! Hvordan gjorde du det? Satt du klysteret og satt henne rett på do, eller lot du det vente litt? Og hvor langt "inn" skal denne tuppen på klysteret? Jeg kan bare tenke meg hvor godt det må føles å få "tømt" seg etter såpass mange dager, ønsker virkelig det samme for jenta mi. Det er så rart, jeg får liksom vondt i magen sammen med henne!

Takk for hjelpa :-)!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...