~sjiraff~ Skrevet 1. oktober 2008 #1 Skrevet 1. oktober 2008 Jeg trodde at taushetsplikten for barnehageansatte var som beskrevet i forvaltningsloven. Er det egne forskrifter for barnehageansatte? Hvis ikke vil jeg si at å fortelle at et barn har diare og ikke blir hentet ikke er brudd på taushetsplikten. Litt i grenseland kanskje, men det er en vurderingssak.
xxxJulianexxx Skrevet 1. oktober 2008 #2 Skrevet 1. oktober 2008 Jeg mener det er helt klart brudd på taushetsplikten.
Den heldige eier av ett barn Skrevet 1. oktober 2008 #3 Skrevet 1. oktober 2008 Enig med deg. Blir litt teit at den ansatte står å lyver deg rett opp i ansiktet og vet at du vet det:) Eller så er det kanskje meningen vi som foreldre ikke skal spørre om ting som ikke gjelder oss:)
~sjiraff~ Skrevet 1. oktober 2008 Forfatter #4 Skrevet 1. oktober 2008 Med hvilken begrunnelse i loven?
Gjest Skrevet 1. oktober 2008 #5 Skrevet 1. oktober 2008 I utgangspunktet ville jeg sagt dette er direkte brudd på taushetsplikten da det direkte berører personlige forhold.
~sjiraff~ Skrevet 1. oktober 2008 Forfatter #6 Skrevet 1. oktober 2008 Det er der jeg lurer da. Hva går innunder personlige forhold? Kan liksom ikke se at et diarebarn i barnehagen er et personlig forhold i den grad det er ment i loverket?
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 1. oktober 2008 #7 Skrevet 1. oktober 2008 jeg syns det er litt heftig å si at foreldrene ikke bryr seg med og hente barnet. det setter foreldrene i et utrolig negativt lys og hva vet vi egentlig om grunnen? og har vi egentlig noe med grunnen eller at det skjer? heller ikke noe ok og fortelle at barnet har dårlig almentilstand osv. nå kan jeg ikke regelverket ut over at jeg vet de har tausehetsplikt. den ansatte burde jo ikke fortalt noe som helst. det er jo ofte det lukter bæsjelukt i en barnehage. så det går jo fint an å si at det har vært litt mye bæsjng i dag, uten og utyper det noe mer
Gjest -<<- Skrevet 1. oktober 2008 #8 Skrevet 1. oktober 2008 Det er forvaltningsloven som gjelder. Og hvordan andre foreldre behandler sine barn er så avgjort et personlig forhold, som den ansatte har fått informasjon om i egenskap av jobben sin.
Gjest Skrevet 1. oktober 2008 #9 Skrevet 1. oktober 2008 hmmmm vanskelig spm, men jeg vet f,eks at de ikke kan si hvilket barn som har lus osv.
Gjest Skrevet 1. oktober 2008 #10 Skrevet 1. oktober 2008 Det kan jo sikkert diskuteres, og jeg er ingen jurist. Men je vile tenkt som følger; sykdom er i utgangspunktet underlagt taushetsplikt, det ka man jo sannsynligvis se bort fra da det at ungen er i barnehagen gjør opplysningene nokså offentlige og tilgjengelige. At foreldrene ikke vil hente barnet sitter jo definitivt et personlig forhold, og neten det er, eller skulle vært, underlagt taushetsplikt nokså moralsk forkastelig å si noe om til andre foreldre. Opplysningene er ikke gitt som statistikk eller anonymisert eller lignende. Siden barnehageansatte har taushetsplikt i utgangspunktet ville jeg definert det som taushetsbelagte opplysninger, mest fordi det er bedre å være for streng enn for slepphendt. På den annen side er dette et veldig smittefarlig barn, så kanskje man kan argumentere (igjen for gøy) med at de ab\ndre barna som er utsatt for smitten dermed er part i saken, og at taushetsplikten dermed er begrenset pga private intesser? Hehe, jeg har en følelse av at min juristsøster hadde revet av seg halve håret hvis hun leste innlegget mitt her
~sjiraff~ Skrevet 1. oktober 2008 Forfatter #11 Skrevet 1. oktober 2008 hehe.. Jeg skjønner tankegangen, men man er jo ikke part i saken før det er en reell sak, så sånn sett har man ikke krav på opplysningene. Jeg er bare usikker på dette med personlige forhold jeg da. Men ser at flertallet her mener at det går innunder personlige forhold, så da bøyer jeg ,meg for flertallet.
trompetisten Skrevet 1. oktober 2008 #12 Skrevet 1. oktober 2008 De har ikke noe med å kommentere et annet barns tilstand. Verken om det er friskt, sykt, snakker godt/dårlig, slår/biter, spiser mye/lite etc etc... Og om noen er frekk nok til å spørre om andres barn, bør de ansatte være voksen nok til å svare at de ikke kan kommentere andre barn! Ja, de skal fortelle f.eks at DITT barn har blitt bitt i armen i dag! Men av hvem, synes jeg at de ikke skal si noe om. At de informerer om at omgangssyken går, eller at det er kommet lus i avdelingen er jo bare sunn fornuft
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå