Gå til innhold

Hvordan kan jeg ta legen??

Anbefalte innlegg

Skrevet

I går gikk jeg på jobb. Har nettopp begynt å har hatt 3 uker med intens opplæring i vanskelig dataprogram som jeg har terpet og terpet i dager for å bli flink.

I går kom sjefen å sa at pga pengekrise, måtte han kvitte seg med folk og jeg + 2 til måtte derfor gå på dagen. (kunne vært der i 14 dager til, men sitter bare på opplæring så er ikke noe vits) Så jeg tok tingene mine, alle mine lange notiser gjennom 3 uker, sa hade og gikk hjem. Lei meg som jeg var fordi jeg hadde mista jobben og det er ikke bare bare uten utdannelse og med baby i magen å få ny jobb.

I dag skulle jeg til legen på min første kontroll. Hadde time 13.45, jeg trodde det var 14.15 så jeg oppdaget dette i siste liten og kom 10min for sent, må jo alltid vente uansett så sikkert ingen krise tenkte jeg. Gikk inn til resepsjonen og sa ifra at jeg hadde kommet men at jeg var sent ute, dama i resepsjonen tok det fint å sa at hun skulle ringe å si ifra. I det hun tok i røret så gikk brannalarmen, og alle måtte ut. Jeg sto utenfor å venta i 10-25 min. å gikk inn igjen. Spurte hun dama om hun hadde fått gitt beskjed å hun var like blid å sa at det hadde hun, og at jeg bare kunne vente.

Så jeg satt meg ned på en stol og titta bort på ei dame som også satt å venta med ei søt lita tulle på fanget sitt.

Plutselig går døra opp og der står legen, hun roper navnet til hun dama og jeg venter. I det hun dama går bort til legen så sier legen.

-Hva vil du?

-Jeg har time, men ble litt forsinka så jeg fikk bare bekjed om å vente.

-Du må inn på labratorie da (med sint stemme)

-Ja, men jeg fikk bare beskjed om å vente her.

-Hva vil du da, vil du ha en sykemelding eller hva er det?

-Sjokkert som jeg er så sier jeg, nei trenger ikke sykemelding jeg skal bare til kontroll jeg.

-Ja, hvor langt er du på vei da?

-Blir helt paff i trynet og føler meg dum...jeg er 8 uker.

-Det er jo alt for tidlig da (med sint stemme)

Så jeg bare reiste meg å gikk mot utgangen å ga henne et surt blikk.

Så roper hun etter meg, hva vil du...vil du ha en sykemelding eller...hallo?

Alt dette mens jeg sitter i venteværelsen og en pasient står og får med seg alt sammen!! Jeg ble så sint så jeg måtte bare ut derifra.

Jeg har virkelig lyst å ta henne for dette, men vet ikke hvordan...noen som vet??

Jeg har bytta fastlege kan jeg love dere.

Blir ganske satt ut egentlig!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fy søren!!!! Dette hadde jeg absolutt ikke funnet meg i!! Er det ikke noen du kan klage til eller noe? Hun legen burde absolutt få beskjed om at slik går bare ikke an!

Håper du er heldigere med den nye legen din!

Skrevet

Aner ikke...men jeg vil virkelig ta henne. Men jeg vet ikke hvem jeg skal gå til.

Skrevet

Send en klage til legekontoret der hun jobber. Du kan faktisk klage på taushetsplikten også siden hun roper etter deg på den måten.

Skrevet

Som det blir sagt her klag til legekontoret, eller muligens det går an å klage til kommunelegen. Eller dra det litt lenger og klag til pasientombudet i fylket ditt.

http://www.shdir.no/pasientombudet/

Det er hvertfall ikke akseptabel framferd for en lege, så det bør egenltig få et eller anna etterspill.

Skrevet

Du skal gå rett til legekontoret og spør kva taushetsplikt er for noe og korfor legen kryss forhørte deg på venterommet. Det hadde jeg gjort. Lakt inn klage i tillegg.

Skrevet

Oi, hun høres akkurat ut som den legen jeg hadde før. Jeg byttet på dagen. Vet egentlig ikke om noe annet det går an å gjøre. Leger er en beskyttet rase. Vanskelig å klage på dem, men det finnes kanskje et pasientombud i kommunen din?

Skrevet

Du kan sende klage til fylgeslegen der du bor. Er ikke sikker, men mulig NAV kan hjelpe med det.

Men du kan iallefall sende skriftlig klage til fylkeslegen i ditt fylke. Lykke til

Skrevet

Hei!

Jeg opplevde noe ganske likt deg. Men her var det laboratoriedama som dumma seg ut. På samme måte som legen din brøt hun taushetsplikten og snakket høylydt om meg på venterommet. Hun var også sur og gretten, og lot det gå utover meg. Tror de på venterommet fikk vite mer enn de hadde lyst til om meg... Jeg sendte brev til Kommunelege 1 her i kommunen der jeg forklarte om hva som hadde skjedd. Jeg vet at hun ble kalt inn på teppet av han og fikk tilsnekk. Nå når jeg kommer til dette legekontoret er hun smørblid mot meg og yter virkelig service!

Hadde jeg vært deg hadde jeg sendt et klagebrev og så hadde jeg bytta fastlege. Jeg sourte faktisk på legekontoret hvor jeg skulle sende brev med klage på denne dama. De ble helt paff da jeg spurte, og spurte meg hva det var som hadde skjedd. Men det fant fram en lapp der de skrev hvem og hvor jeg skulle sende brevet til. Synes ikke denne legen din skal komme unna med dette her. Hadde du vært skikkelig uheldig kunne de jo sittet noen du kjenner der og så ble plutselig graviditeten din kjent for alle! Dessuten er du ikke altfor tidlig ute med å gå til legen! Jeg skal selv til legen når jeg er 9 uker på vei. Trodde det var ganske vanlig!!

Skrevet

Kjenner at jeg er ganske rasende ja....

Hadde faktisk gledet meg til å komme til legen, da hadde jeg liksom fått gjort unna det. Men den gang ei...

Skrevet

noe lignende skjedde med meg,ikke ang graviditeten det da,men lignende situasjon,jeg klaget til kommunelegen,men det hjalp heller lite..fikk bare brev om at klagen var behandla..deretter skjedde ingenting!! men ho legen er veldig forsiktig når hun prater med meg nå da..mulig hun har fått litt refs..men hun er en suuuperbitch da,mange som klager på henne..

Skrevet

Kan jeg sende klage til han?

Folkehelsetjenesten ledes av helsesjef/kommuneoverlege Fredrik Clausen

eller blir det feil?

Skrevet

Jeg må bare si; HVA?????????

De kan jo ikke oppføre seg sånn mot folk!

Skrevet

Jeg vil anbefale deg klage rettt til fylke, har opplevd brudd på taushetsplikt (og mye annet fra en lege) og jeg ble anbefalt klagerett til fylke.

Skrevet

Det er vansklig og ta legene. Som regel får dei ein refs og på arbeid igjen el overflytta til eit nytt kontor.

Skrevet

Klag, for all del. Men kanskje systemet verner om seg selv. Jeg ville i tillegg ha lagt ut fullt navn på legen og skrevet navnet på legekontoret her i denne debatten.

Jeg googlet fastlegen min før jeg valgte ham, gjør det samme med tannleger, før jeg går til dem. Veldig lurt altså, folk med kjipe erfaringer har innimellom skrevet om det et sted på nettet, så kan man unngå disse legene.

Skrevet

Byttet lege på dagen hadde jeg vært deg, går ikke an å behandle mennesker på den måten.....

Skrevet

Du kan sende en klage til Helsetilsynet i fylket der du bor (f.eks. Helsetilsynet i Møre og Romsdal/Helsetilsynet i Oslo og Akershus). Det er det samme som fylkeslegen. Dersom du ønsker hjelp med å utforme klagen, kan du kontakte pasientombudet, men disse har ingen mulighet til å gi legen noen reaksjoner.

Helsetilsynet vil antagelig sende et brev til legen og be om hans/hennes uttalelse i saken. Deretter vil klagen bli behandlet. Problemet i din sak, er at det antageligvis blir ord mot ord, og det er vanskelig for deg å gi Helsetilsynet grunnlag for en sannsynlighetsovervekt for at DIN versjon stemmer. Det er mange klager på legers oppførsel, og dersom du ikke har noen vitner eller noe er notert i journalen din, er det dessverre vanskelig for myndighetene å gi legen en reaksjon.

For ordens skyld: Dette jobber jeg med, så jeg vet hva jeg snakker om! :-)

Skrevet

er komunelegen du skal sende klage til. så sender de en kopi til fylkeslegen.

Skrevet

Du har fått mange tips anngående legen her. Det ingen andre kommenterer, men som jeg reagerer på er at du blir oppsagt. Vet de der du jobbet at du er gravid?

Og hvorfor i hele verden ansetter de en person, og tre uker senere gir vedkommende sparken? De kunne vel ha sett pengekrisen litt før. Lukter ugler i mosen her. Og når du er gravid, kan de ikke sparke deg sånn uten videre.

Et firma jeg jobbet for hadde nedskjæringer. De prøvde å sparke en av damene som var ute i fødselspermisjon. Den kom de ikke langt med. De måtte ta henne inn igjen.

Jeg ville ha undersøkt mine rettigheter der også, hvis jeg var deg!

Skrevet

Nei, fylkeslegen (helsetilsynet) fører tilsyn med alt helsepersonell. Klagen skal derfor sendes direkte dit. Kommuneoverlegen kan selvfølgelig også få en kopi av klagen, men det er ikke nødvendig å sende den gjennom kommuneoverlegen.

Skrevet

Når det gjelder dette med at du er 8 uker på vei så ER det faktisk litt tidlig å komme på kontroll.. Iflg den nye planen for svangerskapsomsorg som de fleste leger følger så har man ikke første kontroll før uke 10-12.. Men når det er sagt så var oppførselen til legen heeelt feil og du burde absolutt klage til fylkesmannen..

Skrevet

dette er det vel litt ulik praksis på fortsatt. jeg ringte for første svangerskapskontroll, og fikk den da jeg var 8,5 uker på vei. og dette er i byen med sprengt kapasitet på fastlegene.

Skrevet

jeg tror ikke det er fortidlig akkurat..jeg var i uke ni og det var ingen som sa noe på det...

Skrevet

En fryktelig uproff lege det der, som fortjener å se et klagebrev. Kanskje vil det å bli innklaget være straff i seg selv dersom det ikke vil få noen videre konsekvenser.

Når det kommer til hvorvidt det er tidlig eller ikke å ha svangerskapskontroll så er det vel opp til pasienten å bestemme når man ønsker oppfølging. Man kan ha mange spørsmål i begynnelsen av et svangerskap. Jeg ble kalt inn av lege i uke ni, for jeg fant ut på legekontoret at jeg var gravid så jeg var inne i systemet allerede i uke 4.

Når det kommer til jobben din så høres dette særdeles merkelig ut. Under opplæring har man jo også en gjensidig oppsigelsestid. Denne er ikke lang, men du hadde i alle fall fått litt penger. Meld deg til Manpower, så kan du jobbe i kortere vikariater frem mot fødsel. Det er viktig at du skaper deg et grunnlag for utbetaling av fødselspermisjon, og da må du ha vært i lønnet arbeid i seks av de ti siste mnd før fødsel. Samme hva du får, bare du tjener penger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...