Gå til innhold

Til andre overvektige foreldre:

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det heter at overvektige foreldre gir overvektige barn. Ikke i alle tilfeller selvfølgelig. Er dette noe dere tenker over i hverdagen? Er dere ekstra påpasselige med at barna får i seg minst mulig sukker, sunt fett, og er i bevegelse ex via lek?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja,må ærlig innrømme at jeg passer ekstra på,men er ikke hysterisk.

La meg si det sånn,det som gjør at jeg er overvektig( sjokolade,bruspotegull osv) propper jeg i meg etter ungen har lagt seg, nettopp fordi han ikke skal få mine dårlige uavaner.

Håper jeg klarer å legge det fra meg før han blir større og er oppe mye lengre.

Skrevet

Signerer hun over jeg... Vi tenker på det, men ikke hysterisk. Lar de kose seg men passer på å ha et variert kosthold og oppmuntrer til å spise mye frukt og grønnsaker. "Styrer" de til fysisk aktivitet, oppmuntrer til å være med på fotball, turn osv..

Skrevet

Nope!

Propper i med sjokolade, pizza og brus dagen lang!

Neida.

- Her har vi helt vanlig kosthold med kjøtt og fisk annen hver dag. Mest mulig rent kjøtt og fisk, men også noe ferdigmat blir det...

- Drikker ikke brus, men får sjokomelk eller kakao på lørdager

- Litt snacks på lørdagskveld

- Bevegelse og lek har de i barnehagen på dagtid. Ettermiddag går ofte med til å lese bøker, togbane og litt ute i sandkassen el.lignende.

Ellers er vi alltid ute på tur, enten går eller sykler, hver søndag.

Selvsagt har vi fokus på det, men har ikke tenkt å overføre mine "vonde" tanker om kropp og mat til barna.

Skrevet

Er veldig påpasselig på det ja. Vi spiser bare sunn mat når ungene er tilstede. De får godteri en gang i uka (på lørdager). Vi er veldig aktive, går masse turer i skog og mark. Når ungene er i seng spiser jeg det usunne som gjør meg tjukk!

Skrevet

Det er ikke alle overvektige som har blitt overvektig pga sukker og usunn mat... Spiser man feil, f eks hopper over flere måltid om dagen, kanskje spiser en stor lunsj og en stor middag, så vil enkelte legge på seg av det. Særlig hvis de er i liten aktivitet...

Men jeg tror nok det er en kombinasjon som har forårsaket min overvekt. Uansett, vi har endret kostholdet her etter at snuppa ble så stor at hun begynte å spise middag sammen med oss. Så nå har vi faktisk et sunnere kosthold. Vi spiser lite søtsaker. Jenta vår er veldig aktiv av seg selv, så aktiviserer henne ikke så mye utenom.

Faktisk har jeg tatt av mye etter vi endret kosthold! Så snart har ikke mitt barn overvektig mor lenger :-)

Tenker mye på dette med barnets helse, og det har fått meg til å begynne å ta vare på min egen også!

Skrevet

Uff, dette tenker jeg mye på. Jeg sliter veldig selv, bruker mat når jeg er deppa og stressa og da gjerne sjokolade og pizza.....Skjuler dette for barnet mitt, vil ikke at det skal se jeg sliter. Til daglig har barnet et sunt og variert kosthold. Spiser kun helgrovt brød/knekkebrød med sundt pålegg. Sender med frukt og grønnsaker hver dag og har dette også til middag.Kylling, fisk og sjelden rødt kjøtt. Begrenser melkeinntaket til barnet hjemme og har restriksjoner på tv/spill. Er mye ute og leker og holder på med fritidsaktivitet to ganger i uken. Har kun godteri på lørdager. Aldri/sjelden brus/saft/potetgull. Aldri prim, sjokoladepålegg, sukkerfrokostblandinger, syltetøy osv. Barnet er normalvektig og det skal jeg kjempe for at at det alltid skal være.

Jeg spiser det samme som barnet, men på kveldene (etter barnet er lagt) spiser jeg mye og da ofte usunt, spes i helgene. Jeg skal ned i vekt, sliter med 15 kg for mye. Trener sjelden. Vet godt hva jeg gjør galt ja....men ikke søren om mitt barn skal slite som jeg gjør....

Skrevet

Dette er et spennende tema!

Jeg kommer fra en familie hvor Pappa hvar tykk, og Mamma var slank.

Jeg er oppfostret på fisk, grønnsaker, grovt osv.

Vi hadde ALDRI noen form for hverdags luksus, annet enn om vi dro på cafe i byen ( jeg er født i 1982, og da var ikke dette urbane cafelivet som nå er) da fikk jeg en is, eller om mamma hadde et drops i veska..

Lørdag fikk vi lørdagsgodt , men ikke brus ol.

Nugatti, sjokoladepålegg , saft osv , fantes aldri hjemme hos oss.

Jeg spiste normale mengder mat , aldri for mye, men aldri for lite. Jeg spiste også 4 ganger om dagen. Dvs Frokost, lunch, middag og kvelds.

Konkulusjon, jeg har vokst opp i en sunn familie, hvor vi var aktive og spiste sunt. MEN! Likevell er jeg overvektig , og har alltid vært det.

er vel i dag 20 kg for mye i forhold til BMI, osv.

Nå, når jeg er blitt voksen har jeg mange utskjeielser som kake, chips, sjokkis, brus , store mengder mat , osv .

Og er mindre aktiv.

Jeg burde slanket meg, men men.

Når det gjelder min datter er jeg påpasselig uten at det skal merkes av henne. Jeg skal holde et sunt kosthold til henne, med lørdagsgodt , og kanskje noe ekstra en gang i blant. Hun skal som nevnt tidligere ikke oppleve at mamma og pappa propper i seg masse snavvel . det får skje når hun sover.

Hun har det i genene sine , å bli overvektig.

Jeg tror at selv om man spiser sunt, og er aktive , er man av og til dessverre arvelig belastet. Man legger på seg fort , osv...

Så, vi skal ha normale forhold hjemme, så får man gjøre det man kan for å ha det sunt og godt , men samtidig kose seg av og til.

Blir hun tykk, så blir hun tykk. Men klart jeg tenker tanken....

Så lenge hun er sunn, og frisk, skal jeg ikke klage.

Skrevet

jentene mine er tynne mens vi har litt for mye ja:)får ikke mye sukker nei,men det er ikke så at de ikke får bare lørdagen,men erdet noe spesielt så får de jo da.og jenta mi er veldig tynn hun da,men hun spiser mat når hun er sulten.spiser variert god mat.lite sukker og sånt ja.hun leker oog har det gøy ja.mannen min har litt mage,men den er jo bare god da,mens jeg har 3 tette svangerskap og vanskelig å få bort ekstra fett,men vi skal trimme ekstra til sommeren igjen.når svangerskapet og sånt er ferdig.fikk vondt av ei jente en dag her.hun bare grein for hun orka ikke å være med å leke.var så tykk.var kansje 5 6 år og da syns jeg foreldrene har ansvaret ja.mora var også tykk.sånne tilfeller syns jeg er grusomme.

Skrevet

spiser ikke så mye godt da,men sjokoladen må jeg ha av og til ja,men spiser nok litt for mye til hvert måltid for det er jo som regel for godt og da blir jeg formett.ganske sunn,men spiser for mye:(

Skrevet

Er veldig påpasselig fordi jeg vet hvordan det er å leve et liv med overvekt, og ønsker for ingenting i verden at barna mine skal oppleve det samme. Nå skydes nok min overvekt PCOS og ikke et dårlig kosthold eller stillesittende liv, så faren for at vi skal overføre dette til barna er liten. I grunnen er jeg mer redd for at min panikk for at barna skal bli overvektige skal komme på overflaten og påføre dem en eller annen form for spiseforstyrrelse.

Skrevet

men kan vel ikke si at dette har noe med redsel for overvekt å gjøre. Barna mine er tynne som streker, men har god apetitt. Jeg ønsker vel helst å legge til rette for et ok og noenlunde sunt kosthold, men det skal være litt kosemat også. F.eks på lørdager og ved spesielle anledninger. Må innrømme at vi spiser både kjøttdeig og pølser, men styrer unna en del ting. Som f.eks brus og saft, kjeks og fastfood.

Men så er vel ikke jeg direkte overvektig heller, men har en del kilo for mye. Som alle kom etter barnefødslene...

Skrevet

Ehh, skremmende mange som "spiser i skjul".....Det er jo akkurat det samme som å skjule bulimi og anorexi for ungen, en spiseforstyrrelse...

Synes alle dere som spiser etter at barna har lagt seg rett og slett bør søke hjelp, dere kan da umulig ha det godt med dere selv? Og barna vet mer enn dere tror....De ser tomme snop poser, lukter pizzaen og ser tomme brusflasker.... Og de skjønner, tidligere enn dere aner,at dere lever et dobbeltliv...og kanksje, uten at dere vet det selv, er dere "overhysteriske" alikevel ovenfor barna, iallefall med en slik løgn, og barna vil, når de får mulighet til å bestemme selv, spise MYE av det de ikke får nå.... Som andre SF er også denne smugspisingen "smittsom":..Dere spiser i smug, stor sjanse for at barna dere vil begynne å spise usunn mat i smug også (mamma og pappa har alltid gjort det, slik at fy-mat må vi ALDRI spise så noen ser det, men om ingen ser det kan vi spise så mye vi vil......), og dere ender opp med å miste helt kontroll på hva barna faktisk får i seg......

Skrevet

joda tenker på det, og passer på at vi har et velbalansert kosthold, men er ikke hysterisk og jenta vår får lørdagsgodt,kaker når vi er borte og saft til middagen innimellom.

Her prøver vi heller å snu kostholdet lik at vi alle er sunne, så vil ho karnsje ikke ha overvektige foreldre om noen år.

Ellers er ho i aktivitet hele dagen så det trenger vi ikke bekymmre oss over.

Og skulle jeg få stort behov for å proppe i meg masse usunt en dag så venter vi til etter ho er i seng ihvertfall.

Skrevet

tja, både og egentlig. Jeg er veldig opptatt at jeg ikke skal være hysterisk når det gjelder søtsaker. Men at ho skal få et normalt forhold til all slags mat, men alt med måte.

Jeg vokste nemlig opp der søstsaker og junk food var FY FY FY.. Fikk litt på lørdager når det gjaldt godis. var litt overvektig som barn, ikke mye når jeg ser bilder, men det tok helt av da jeg begynte og tjene egene penger. Da kunne jeg jo endelig kjøpe det jeg ikke hadde fått "lov" til og spise. Vil ikke at det skal skje her.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...