Gjest Skrevet 1. oktober 2008 #1 Skrevet 1. oktober 2008 Ser mange i dag sliter med inkasso, ting vokser dem over hode, gjerne små fillebeløp de ikke "GIDDER" å betale, de bruker feks heller de 300kr på pizza og kveldskos en lørdag, eller så handler de et eller annet i stedenfor å bruke de pengene på akkurat den regningen. Kjøper og kjøper, regninger...pytt sann, de skader jo ikke når de ligger der uåpnet. Da lurer jeg på, hvordan kan folk bli så til de grader "struts" ( se for dere tegneserie strutsen som stikker hodet nedi et hull i bakken)? Hva har de lært hjemme? Har foreldrene aldri snakket om penger? Synes det er veldig trist og spesielt for barna til disse som sliter, det går jo utover dem også. Mye usikkerhet og bekymring. Synes det i dag går alt for langt, det burde vært forbudt med private inkassobyrå, og det burde vært statsdrevet der de kunne ha gått inn i folks økonomi og gitt rådgiving og hjelp hvis det feks ble et vist antall saker, eller over et vist beløp slik at slike saker som at man pådrar seg feeks 500 000 i INKASSO gjeld ikke kunne oppstått. Det skulle rett og slett ikke vært mulig å sette seg i den type situasjon....da tror jeg mange tragiske skjebner her i samfunnet ville vært unngått.
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 1. oktober 2008 #2 Skrevet 1. oktober 2008 ting forbinnes med status, status forbinnes med identitet. og når man da er usikker så er det vel lett å "kjøpe seg fri" har ingen inkassogjeld selv. men det er i grunn ikke så rart at folk kjøper mer en de kan betale når alt handler om at de skal ha alt mulig. (bare se på reima diskusjone her inne, hvor mange mammaer som blir "leiseg/fornermet" fordi de ikke har råd....)
Lykketroll *med Bolletrollet* Skrevet 1. oktober 2008 #3 Skrevet 1. oktober 2008 Ja at de får SÅ mye i inkassogjeld fatter heller ikke jeg, det er klart at det er enkelte som ikke eier økonomisk innsikt i det hele tatt, men ikke alle... Jeg er en av de som ikke har fått en særlig god opplæring ang penger hjemme, da min mor er en av de som heller kjøper seg nye klær enn å betale regninger - og har alltid vært sånn... Jeg gikk på et par smeller selv da jeg ble myndig, men jeg betalte det jeg skyldte og har etter dette ikke hatt trøbbel Synes selv jeg har en god og ryddig økonomi, og ser selv hvor viktig det er å lære dette videre til junior når han blir større!
Twintipp og himmelblå Skrevet 1. oktober 2008 #4 Skrevet 1. oktober 2008 Det er jo synd om mennesker som setter seg i så stor gjeld. Tipper mange får en nonchelant holdning til det etterhvert, og esktinkverer seg fra problemene. Det er en nokså normal psykologisk reaksjon. Det er synd at ingen står til å hjelpe dem, og får de på rett kjøl igjen. Jeg tror jeg hadde fått nervøst sammenbrudd for lengst, og spesiellt med tanke på at vi har barn. Hadde fått så vondt av barnet mitt dersom foreldrene hadde vært så uansvarlige. Om vi ikke skulle hatt noe annet enn gjeld å tilby ham.. Vi skal jo være ansvarlige voksne som må sikre en viss fremtid ikke bare for os, men for ham.
Gjest Skrevet 1. oktober 2008 #5 Skrevet 1. oktober 2008 Ja...dersverre har det blitt veldig press på det matererialistiske, men jeg tror det vil bli en innstramming hos mange nå framover i disse tider. Merker selv at nå må vi sette på bremsene her i familien. Men hveken jeg eller samboeren er folk som bryr oss om status ting :-)
Gjest Skrevet 1. oktober 2008 #6 Skrevet 1. oktober 2008 Så sant så sant Ugl@. Eller så kunne i det minste salærene vært som i Sverige. Det alene hadde nok hjulpet mange veldig mye. Det har seg faktisk slik at når man først begynner å slite og må prioritere regninger så velger man bort mange av de små gjerne, rett og slett fordi det koster mindre dersom de går til inkasso osv. Og på et eller annet tidspunkt utvikler man denne postkasseskrekken og hele pakka. Jeg har stått med beina godt plantet på alle sider av dette og det er slett ikke enkelt i noe henseende. Jeg har jobbet som inkassomedarbeider, noe som jeg synes var en helt fantastisk jobb. Jeg følte jeg kunne være med å gjøre en forskjell for mennesker. Jeg har jobbet som gjeldsrådgiver. Virkelig gjort en forskjell. Jeg har vært nedsylta i gjeld, tror ikke jeg så pipa på huset engang:p Dette har hendt meg to ganger, den ene gangen var virkelig tung og er fremdeles ikke ferdig, min far sluttet å tjene penger, men sa ingenting til noen, før jeg plutselig fikk en telefon på min arbeidsplass (inkassobyrået) om at nå selger vi huset ditt selv om du ikke bor der. Nå er det nok. WTF?! Andre gangen var når jeg mistet jobben og vi ikke klarte å få utsatt og redusert ting nok til at vi hang med. Men det var en rask ryddeprosess.
Gjest Skrevet 1. oktober 2008 #7 Skrevet 1. oktober 2008 Jeg synes også sånt er helt sinnsykt for å si det mildt :-S Men det er veldig mange som har masse i inkassogjeld og det værste er at mange av dem mener at det ikke er deres feil eller deres gjeld siden den opprinnelige regningen kun var på 199 kr for eks. Hadde tilfeller av det der daglig der jeg jobbet før, når vi sa at du har så og så mye i inkassogjeld så jeg kan ikke hjelpe deg før du har gjort opp med inkassoselskapet fikk vi så ørene hang fordi det var VÅR og inkassoselskapets feil at den regningen var så høy :-S Folk kunne ha 10 000 i inkassogjeld og ble sure fordi vi ikke gikk med på å la de betale kun regningen hos oss. Du er rimelig blåst når du kan så lite om hvordan ting fungerer! Når du ikke har betalt en eneste regning på et år og tror at du kan komme når du vil å si at nå kan jeg betale et par av beløpene.. Det værste var at det ofte var barnefamilier Jeg er vel kanskje litt på andre enden, jeg får vondt i magen om jeg vet at vi har en ubetalt regning selv når jeg vet vi har penger på kontoen og regningen har forfallsdato om en uke. Tror ikke det er helt sunt å ha det sånn heller hehe Men derfor er det også så ufattelig vanskelig for meg å forstå at noen kan la det gå så langt!
UnePune äntligen hemma! Skrevet 1. oktober 2008 #8 Skrevet 1. oktober 2008 Det som er så spesielt med dette programmet, synes jeg, er at de tar opp akkurat LUKSUS forbruket. Det er ikke folk som har vært utsatt for en rekke uheldige hendenser(!)...dette er rett og slett dumme folk - sorry! Spent på hvordan det står til med alle når det har gått ett år eller to. Det er jo nesten et hån til de menneskene som virkelig har dårlig råd og sliter. Dette paret hadde 36 000(?) utbetalt...burde vel klart seg bra da eller?
Dozer Skrevet 1. oktober 2008 #9 Skrevet 1. oktober 2008 Jeg er en av de dumme jeg da! Jeg aner ikke hvor mye jeg har i gjeld. Rett og slett fordi jeg er redd for hva som skal skje hvis jeg åpner de konvoluttene. Er ikke sikkert det er så ille som jeg tror, men jeg er rett og slett redd jeg skal ta livet av meg når jeg får vite hvor mye det er og vet at jeg ikke kan betale dem. I tillegg er jeg livredd for å snakke i telefonen. Det er ikke så lett når man går i minus hver mnd og ikke aner hvordan man skal klare å skaffe penger. Lenge var det bare mannen her som hadde jobb, jeg søkte på det som var av jobber uten å få noen av dem. Den jobben jeg har nå som var det jeg klarte å få tak i er ikke godt betalt så vi har ca 22 000 i mnd. 6000 i husleie, 2000 i bhg + strøm og mat evt klær til barna...sier seg litt selv at det ikke blir igjen så mye da. Men sånn er det bare. Jeg har ikke stukket hodet i sanden og satset på at de blir borte, men jeg er rett og slett redd for hva som skjer når jeg åpner dem.
Gjest Skrevet 1. oktober 2008 #10 Skrevet 1. oktober 2008 Noen få vil kansje ha lært, men desverre tror jeg endel faller tilbake i gamle (u)vaner på sikt....trist men sant.
Gjest Skrevet 1. oktober 2008 #11 Skrevet 1. oktober 2008 det blir ikke mindre farlig av å ligge der uåpna akkurat, tvert i mot... Tenk på framida til barna...rydd opp....gå å åpne dem nå i kveld..og så bruk helga på å systimatisere, så ring alle kreditorer og inkassoselskap...pluss banken. .
Gjest Skrevet 1. oktober 2008 #12 Skrevet 1. oktober 2008 Lille meg og to til; har du ikke åpnet dem ennå? *dytter deg bort mot bunken* Skal jeg logge meg på msn og dytte litt til? Ikke det ene spesielle vi snakket om engang?
wirre;o) Skrevet 1. oktober 2008 #13 Skrevet 1. oktober 2008 Det er for meg ganske "hinsides" å sette seg i slik gjeld, dersom inkasso-pengene er brukt til luksusvarer. Dersom det er fordi folk ikke har penger, ei heller til strøm eller forsikring blir det jo litt annerledes. Men jeg aner uansett ikke hvordan man kommer seg dit. Næring før tæring, som Wirremann sier.
M-N & sassy-susie Skrevet 1. oktober 2008 #14 Skrevet 1. oktober 2008 skjønne godt ka lille meg og 2 til snakker om.. for 5 år sia satt eg i den blemma sjøl.. Fikk en psykisk knekk - va flytta for meg sjøl, 300 mil unna mamma og pappa.. Å trudde eg skulle leve livets glade dager i storbyen.. Da ting bynt å hope seg opp å eg ikkje torte ringe å be om utsettelse på regninga balla det bare på seg.. ene regninga etter den andre.. eg torte faktisk ikkje gå ned trappa til postkassa mi engang.. psykologen min ba meg flytte hjem, ho mente at det meste av grunnen til psykiske problema va hjemlengsel..Å at dette med postkassa va en tvangslidelse som eg måtte jobbe med. Tok lang tid før eg tok all oppsamla post fremfor meg å ringa til de forskjelige for å avtale faste trekk i mnd på alle regningene.. Skal være sagt at beløpet va mye mindre enn antatt -heldigvis! No betale eg regningene mine før forfallsdato.. vil ikkje havn i ei sånn blemme igjen.. Å jo, pappa å mamma lærte meg alltid som lita at man betale for seg.. Å har måtta jobba for å tjene penga sjøl.. så har ingenting med det å gjøre.. å få inkassokrav kan skje selv den beste..
silhah og emilie Skrevet 1. oktober 2008 #15 Skrevet 1. oktober 2008 Unnskyld meg men få hodet ned fra skyene damer...skal love dere at det er mange nå som sitter med en klump i halsen av det dere skriver. Jeg er også en av de "dumme"...dere aaaaner ikke hvor enkelt det er å sett seg i inkasso gjeld..greit 500 000 skal godt gjøres men slik som samfunnet er i dag så er det lett lett lett.. Jeg gikk ifra barnefar før jul og det var starten på mitt økonomiske helvette. forbanna 4 mnder gikk jeg uten å nesten ha penger..pga veldig lang behandlingstid hos nav og sosialen ville ikke hjelpe meg fordi jeg hadde for mye penger!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Jeg hadde hele 5000 jeg å leve for i løpet av en mnd..da hadde jeg husleie på 6000, strøm på ca 1000, barnehageregning på ca 1500, forsikringer osvosv Vi skulle også ha mat osv og Emilie måtte ha vinterklær osv Hva skulle jeg gjøre da??? Når man ikke får noen jobb og ikke får man hjelp fra sosialen..du sitter der og ser på det lille vidunderet som fortjener alt det beste her i verden og du kan nesten ikke gi henne mat en gang:s Slik begynte det..og jeg ble i etterskudd heeele tiden og sitter i dag med en del privat gjeld og heldigvis ikke så mye annet..men KUN for at jeg har et kjempe flott nettverk rundt meg... Jeg kjenner jeg blir rent sinna her jeg sitter...orker ikke å skrive mere om dette nå...men å si at alle som har innkassogjeld er dumme blir for drøyt..det er lett at ting baller på seg bare man først er kommet i klemma....
Gjest Skrevet 1. oktober 2008 #16 Skrevet 1. oktober 2008 Du, det er forskjell på å sette seg i kortsiktig gjeld, og det å la humla suse, mens man handler over evne slik de menneskene som deltar i luksusfellen faktisk gjør. Og det er faktisk en dum handling om ikke annet å la brev ligge uåpnen. Det MÅ tas tak i og ja, jeg har selv slitt og had knapt med penger, kom kortsiktig inn i et par inkassosaker, men jeg åpna brevene....svelga stoltheta, ringe de jeg skylte penger, og gikk til min mor og far, fikk dem til å gi meg et lite privatlån og ordna opp. Det er derfor man har familie....og har man dårlig råd så må man ta visse valg også. Jeg hadde så knapp økonomi at jeg måtte flytte hjem ei periode for å få endene til å møtes. Jeg kjøpte ikke et klesplagg til meg selv, kjøpte kun det jeg måtte ha til sønnen min, handla mat osv på tilbud. Sjokolade ol var luksus, jeg kutta røyken fordi jeg ikke hadde råd lengre. Var et helvete, men det gikk. Så hvis MAN VIL så får man det også til. Kommer man i klemma må man ta tak så fort som mulig, for problemene vokser seg bare større, og større....og større....til de faktisk ødelegger økonomien kansje for resten av livet....man kommer aldri ovenpå igjen... Hva med alderdommen da? Mulighet til å kausjonere for barna sine når de skal kjøpe bolig?
UnePune äntligen hemma! Skrevet 1. oktober 2008 #17 Skrevet 1. oktober 2008 Trudde det kom ganske godt frem at jeg synes det er nettopp de som har satt seg i inkassogjeld pga luksusforbruk som var dumme...altså at det var de jeg synes var uansvarlige! Ikke dere som har havna i uheldige situasjoner og sliter med økonomien pga det =) Skulle heller ønske det programmet ville hjelpe disse isteden. Men det er vel kanskje ikke like interessant for oss som ser på... De som sier andre er dumme, de er dumme sjøl... =P
Gjest Skrevet 1. oktober 2008 #18 Skrevet 1. oktober 2008 Nå er det vel ingen som har sagt at ALLE med inkassogjeld er dumme? Men du må jo innrømme at det ikke gjør ting stort bedre å ikke åpne regninger eller la være å ta tak i saken? Og som på luksusfellen i dag, det var ikke sånn at de MÅTTE bruke 10 000 kr i mnd på mat, at de MÅTTE gå på cafe hver dag, MÅTTE være medlem av flere bokklubber osv.. Når man er så utrolig lite økonomisk så synes jeg at man virker litt mindre smart ja! Og de jeg nevnte tidligere i denne tråden var parabolkunder, de hadde ofte den største pakken fordi det var liksom et must å ha 12 barnekanaler for eks,, det å faktisk kunne klare å betale regningen var liksom ikke så viktig så lenge man hadde alle de kanalene man ville ha. Alle skjønner at tak over hodet og mat på bordet er noe man rett og slett MÅ ha! Men når man ikke klarer å se forskjell på livsviktige ting og luksusting så blir jeg litt matt altså. Å ikke vite hva man får inn i mnd og hva som går ut er også litt lite gjennomtenkt synes jeg. Greit nok om man har ufattelig masse penger, men mannen i gata burde vite sånn ca hva han bruker pengene sine på. Sier seg selv at det er utrolig dumt å bruke flere tusen mer i mnd enn hva man får inn :-S
Gjest Skrevet 1. oktober 2008 #19 Skrevet 1. oktober 2008 Mami har helt rett her....de som sitter med den tyngste og største inkassogjelden har vanligvis et ENORMT overforbruk og svir heller av pengene på helt unødvendige ting enn å betale regningene sine. Man kjøper ikke biff og går på cafè når man har en ubetalt regning som forfaller. Man kjøper ikke klær når det må betales regninger, da kan man heller høre med besteforeldre, tanter/onkler, venner man kjenner om noen enten har noe som man kan arve, eller om de har lyst til å bidra å hjelpe til. Vi har selv had det meget stramt nå siste 2mnd pga uforutsette utgifter og grove feil Nav har gjort i forhold til at jeg skulle ha rehab mens jeg ventet på YA, så vi har kun en inntekt pluss barnetrygden nå. Og over 20 000 i faste utgifter i mnd, pluss andre ting utenom som var uventa, bla havarerte den ene bilen, jeg hadde kjørt opp og et par andre ting....vel....vi hadde oppsparte midler å ta av....og da mamma spurte om ungene trengte noe til høsten var jeg ærlig og svarte at joda, det hadde vært fint om de kunne spandere litt på dem. Veldig god hjelp. Så ikke alle som kommer med kritikk sitter på den gyldne gren uten å ha slitt selv.
Bring_it_on!!:)) Skrevet 2. oktober 2008 #20 Skrevet 2. oktober 2008 Vi har slitt mye det siste året.. Og fått flere inkasso regninger.. Og har det enda.. Og ja jeg kan i perioder få litt postkasseangst.. Ser mange bla. Ugla nevner at da går man til familie. Det er nevnt mange ganger.. Men det er ikke alternativ for meg.. Økonomisk hjelp.., eller hjelp med mini så jeg får jobbet mere f.eks er ikke et alternativ her i huset. Men vi klarer oss allikevel.. Og på tross av at vi sliter så blir jeg sjokkert når jeg hører at noen kan komme opp i de summene.. Er ikke sånn at vi ikke åpner posten i dette huset.., så ihvertfall så har vi litt oversikt.. Og det aller aller meste av faste regninger har jeg tatt autotrekk på.. jeg har sagt opp medemsskapet mitt på treningssenteret, ikke medlemmer av noe klubber eller organisasjoner.. Alt går med på og betale ned lånet. Kjøper svært sjelden klær til meg selv eller sminke. Mini kjøper jeg klær til når han trenger.., og ikke fordi jeg synes det er moro og kjøpe til han. Nå må det bli sagt at vi ikke har masse i ren inkasso gjeld.. Har kanskje 2 inkasso reginger liggenes nå på tilsammen 300.- men den skal betales i morgen. Men vi har forbukslån vi tok opp for og samle gjelden våres.. Og den er på litt under 100.000 samt at jeg betaler på et gammelt kort.. Er vel igjen ca 20.000 på det tenker jeg.. Vi har også klipt i stykker alt av mastercard ol. Ikke hatt det på snart et par år vel.. Og skal ikke ha igjen før absolutt alt er stabilt her..
Gjest Skrevet 2. oktober 2008 #21 Skrevet 2. oktober 2008 Dere har da tatt tak i det, i stedenfor å leke "struts". Kan ikke sammenlignes å ha et par småsaker, og det å regelrett slutte å betale alle tenkelige regninger. Det er snakk om alt fra småregninger til større beløp enkelte rett og slett lar være å betale. Det er nok noen psykiske prossesser for foregår, men har vansker med å fortså at enkelte kan finne på å bruke alle pengene på forbruk når de har en haug regninger liggende???
Gjest Skrevet 2. oktober 2008 #22 Skrevet 2. oktober 2008 Klarer ikke å syns synd på de som setter seg i inkasso gjeld pga uansvarlighet jeg altså.. eller det er synd på de for at det går an å være så dumme kanskje.. Og om noen føler seg støtt av det så greit for meg. Må jo være lov til å bruke hodet.. når man mnd etter mnd prioriterer å kjøpe dvder, klær, bokklubber, kafe o.l istedenfor regninger.. ja.. hallo sier jeg da.. Har aldri hatt inkasso gjeld selv. Det meste vi har hatt er 50 000 på kreditt kort.. pga reise til langt langt borte.. som vi ikke kunne utsette pga vi skulle i bryllup der nede.. Men da tar man seg jo et skikkelig tak i hue og ræva etterpå og betaler ned.. så vips er det borte..jævli kjipt å betale der og da i ettertid av reisa.. men reisa var super.. og det var følelsen når en betalte det siste på k. kortet også.. Jeg er ikke den mest økonomiske.. handler masse masse klær til guttungen.. MEN.. ALLE regninger er betalt først.. sparing er lagt bort.. osv osv. Skriver budsjett hver mnd jeg da.... for å se hvor mye vi har til ditt og datt.. veldig greit egentlig... også kan jeg være ufornuftig med det som er til overs
Bring_it_on!!:)) Skrevet 2. oktober 2008 #23 Skrevet 2. oktober 2008 Ja det er jeg enig i.. Det første jeg og mannen sa når vi så paret var.. Selg bilen, kvitt dere med alle abonomenter.. Jeg hadde aldri aldri i min villeste fantasi ha kjøpt en bil til over 100.000 når jeg allerede hadde nærmere 500.000 i inkassogjeld.. Ei heller meldt meg inn i bokklubber eller gått på kjøpesenteret og shoppet som gal.. Nei hos oss så har vi rett og slett tatt enkle grep som og melde oss ut av medlemskaper. Har bare kanal digital istedenfor viasat som vi også hadde før.. Men inbiller meg at det blir lettere nå.. Hadde noen ille år med masse uhell.. Så håper flaksen våres har snudd..
Gjest Skrevet 2. oktober 2008 #24 Skrevet 2. oktober 2008 Det er akkurat det, grenser for hva man kan ha sympati for. Har sympati for de stakkarene som lever i "lykkelig" uvitenhet om partnerens gjeld, finnes de også. Det rare er at de jeg faktisk vet av som har had lignende problemer er de som alltid har nye klær. spiser ute ofte og har siste skrik i mobil og spillkonsoller....ringer en bjelle her da...
lille sprelle Skrevet 2. oktober 2008 #25 Skrevet 2. oktober 2008 ehh - man setter seg ikke i inkassogjeld da. Man har gjeld man ikke betaler og da går kravet til inkasso (enten fra der du har lånt/ikke betalt) eller til egne firmaer som driver med innkreving. Jeg synes det er ubeskrivelig dårlig gjort at enkelte bare kjøper og fråtser i vei også forventer at "noen" skal rydde opp for dem. Selv levde jeg lenge på under sifo sine satser (det man får beholde ved gjeldsordning) uten at jeg led noen nød. Brukte beina, spiste rimelig og handlet lite med klær osv. Jeg tenkte faktisk ikke over at jeg gjorde det før jeg tilfeldigvis kom borti de satsene. Jeg sparte penger for å gjøre det andre driver med på kreditt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå