Gå til innhold

ordforråd til 2 åring.

Anbefalte innlegg

Skrevet

ei jeg kjenner har et barn som fylte 2 år i juni i år.

h*n sier kun mamma av og til og mat. har spurt om h*n snakker mer når det ikke er andre til stedet, men det gjør h*n ikke.

h*n lager veldig mange lyder (sånn som mange unger gjør for å forme ord å teste ut hvilke lyder en mestrer)

de leser aldri med h*n eller noe sånt. har spurt masse om hvilke aktiviterer de gjør for å stimulere h*n

jeg sier jo at noen er sene med å gå å noen er sene med å prate.. men av og til begynner jeg å lure..

for jeg vil virkelig hjelpe henne. hun er så usikker på seg selv, men hun er en virkelig god mor. omsorgsfull og snill..

åssen erfaringer har dere med barn på den alderen?

h*n begynte i barnepark for noen mnd siden å det hjalp noe veldig. men jeg merker h*n er myye senere enn de andre barna. å barn jeg vet om ellers som jeg har tilbringt mye tid med..

vil ikke være dårlig venninne som legger inn et innlegg om det her. men hun vil ikke ha hjelp av andre, men hun tar tipsene jeg gir henne som har vist seg å hjelpe veldig..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er veldig individuelt, og det finnes ikke noe oppskrift på hvordan et barn skal være. Men snakk mye med barn, fortell alt.. snakk med barnet hele tiden, så det får hørt ord og uttrykk.. f.eks. under påkledning.. si at "nå tar vi på strømpebuksa" osv.

Og les bøker, se på bilder og snakk om det dere ser. Og syng.

Så kommer resten av seg selv.

Skrevet

Dette er da ikke så fryktelig uvanlig. Språket er en individuell ting, noen begynner tidlig, andre senere. Mine barn har vært både og. Det går mye på hverdagslige ting som å snakke til barnet, og det å gi barnet muligheten til å svare - og selvfølgelig tid.

Etterhvert kan det være lurt å få bekreftet at hørselen er i orden dersom det drøyer, for det er trist å vente til barnet er 4 år før man sjekker ut det når det gjelder barn med dårlig språk.

Skrevet

HI her.

hun får mye kjeft av familien pga dette.. syns det er utrolig dårlig gjort.. nå kan jeg hvertfall bekrefte at dette er helt vanlig å at det kommer..

:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...