Gå til innhold

Hvor mange ord har deres små på ca 15 mnd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min lille sier: mamma, pappa (selv om pappa ikke er her), ball, kake og bake.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ikke så veldig mange. hun sier hadet, mamma, pappa (men mest nanna og dadda), titt-tei, der. (og har sagt pus og se, noen få ganger for lenge siden.-)

Skrevet

ba for ball

voff

puuu for pus

pappa

Det var det foreløpig! Han er mer opptatt av å lære seg å springe :)

Skrevet

Min gutt på 15 mnd sier:

mama

dada/baba = pappa

vov vov

mjau

bæ

mø

ga ga = gakk gakk

tit tit tit (=pip pip)

bzz (bie)

brr = bil

isj (til rusk på gulvet/ veien)

bø = båt

bø (for å skremme)

mø = måne

me (melk)

tiss

is (kan mene både is, ris, gris)

da (der)

na = vann

Skrevet

+ jeg glemte

ba = bade, ball, bamse, blad, banan

bo = bok

is = avis

Skrevet

Lillegutt på snart 15mnd har følgende ord (tror jeg husket alt):

- mamma

- pappa

- tatte (tante)

- oka (onkel)

- bade

- ball

- hade

- takk

- heia

- spade

- den

- dæ (der)

- se

- vovva (hund)

- bua (pupp)

- totte (smukk)

- bø (som i å skremme)

- ban (banan)

- æpe (eple)

- vann

- djue (drue)

- datt

Skrevet

Lillemor på 15 er voldsomt pratesyk og da jeg skulle svare på en lignende tråd for en stund tilbake kom jeg på flere ord hele tiden, men syntes det ble for flaut å skrive de på tråden... hehe :)

Men, det er iallefall godt over 50 ord, og hun lærer nye hver dag :)

Skrevet

Bare jeg som ikke teller? ;-)

Jeg aner faktisk ikke! Mini på 15 mnd babler masse og plutselig ramler det ut ett ord eller to som er forstålig og så er det babling igjen. De ordene han har er gjerne litt utydlige (i hvertfall for andre) og han kan godt bruke omtrent identisk lyd til flere ord som f.eks drikke og trykke blir begge til "ykke" med en anelse mer i-lyd på drikke enn på trykke. Vet ikke helt hva som kan defineres som ord heller. I barnehagen har de f.eks noen høns og en hane, og hver morgen når vi kommer så smågaler hanenen litt og da pleier mini å si "gykke, gykke!" (som for kykke-li-ky, men igjen, dette ligner jo og veldig på trykke/drikke lyden han lager), altså kan jeg da si at han sier hane/kykkeliky? Kan det defineres som 3 seperate ord når lydene er så like? Andre ord er veldig tydelige som mamma, pappa og navnet på ene broren (Wija for William), men navnet på andre boren er mer diffust (Nika for Niklas). Lys, skjeva (skive, nynorsk), ut, opp, mer osv er også tydelige. Om jeg skal ta med alt av ord/ordlyder der han sier noe som ligner på det rette ordet i rett sammenheng så har han et ganske stort ordforråd synes jeg, antagelig godt over 50 ord, men nøyaktig hvor mye aner jeg som sagt ikke.

Skrevet

Han sier mamma, pappa, denne, se, der, pus(huss), lys(yss), hallo(allo), hade(ade), hei og gjøre("gjø". sier det til ting han gjør, ting han ønsker å gjøre selv, og når han lurer på hva andre gjør, altså veldig anvendelig ord!). Ellers er han en liten "bable-gutt": han babler i vei i ett kjør, spesiellt når vi prater sammen pappan hans og jeg, og etter hvret dukker det stadig opp ord som envnt over her, som vi ikke er helt sikre på eller som bare kommer én gang..

Skrevet

Min er 14,5 mnd.

Hun skravler masse i lange setninger, men foreløpig mest på egenkonstruert språk. ;-)

Ellers sier hun mamma, pappa, vovvova, ka (katt), gakkgakk, se, der, hei, NEI! (hehe), ta (takk), botte (borte), bæ, tittei.

Skrevet

Jeg ble litt glad for å se det du skrev der jeg altså Alva, (min er en måned for gammel, så jeg har egentlig ikke noe på denne tråden å gjøre), men jeg synes alle har så god oversikt over hva de små sier.

Jenta mi babler masse og så kommer det stadfig oftere noen forståelige ord innimellom. Hvis jeg teller alle ord jeg har hørt henne si blir det en god del, men det er langt fra alle ordene hun bruker daglig, og ofte veldig utydelig det hun sier.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...