Gå til innhold

Er jeg litt rar som reagerer på dette...?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal ha navnefest for junior neste helg, og når vi var på besøk hos svigerfar sa han at junior ikke får noen gave, men at han skal starte en sparekonto til han som han skal spare på. Det samme var visst tilfellet hos svigermor også (de er skilt). Ingen av dem har spurt oss om det er greit at de åpner konto i hans navn, og for å være helt ærlig synes jeg ikke det...

Ikke misforstå, jeg synes det er veldig fint at de vil spare til gutten vår, men da synes jeg vi foreldre skal få bestemme litt, i det minste bli spurt. Det er tross alt vi som har ansvaret for hans verdier.

Grunnen til at jeg ikke har noe sansen for dette er at de begge har nok penger å ta av, for å si det sånn, og det er ikke lett å få oversikt over verdiene hans når de står på flere forskjellige kontoer (alle i hans navn), men med forskjellige disponenter. Jeg liker å ha oversikt over sånt, og vil ikke at overformynderiet skal komme å ta flere tusen hvert år for å "passe på" pengene hans.

Har ikke tatt det opp med svigers enda, tenkte jeg skulle høre litt hva dere mener om saken først...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

mine barn har goså fått dennne gaven fra mine foreldre. men de har ikke oprettet kontoene i barnas navn, men i eget navn.

Skrevet

Jeg ville ikke reagert på det i det heletatt! flott at de vil spare! de kan jo uansett ikke åpne kontoen i barnets navn så overformynderi blir det ikke, og de blir belastet formueskatten på kontoen :-)

Jeg ville blitt glad å takknemlig for at noen ville gjøre sånt for barnet mitt.

Skrevet

De får ikke åpne konto i hans navn uten deres underskrift.

Da må de åpne en konto i sitt navn som de sparer til han på.

Da jeg skulleåpne konto i Postbanken til lille fikk jeg ikke åpne alene, så begge foreldre måtte være med OG ha med pass. Endte med at jeg gikk til DnBNor og åpnet konto der i stedet. Fikk med et skjema hjem som samboeren måtte signere på, sendte det i posten.

Skrevet

Ja, sorry, men synes du er kjemperar!

Du bør jo bare være supertakknemlig for at de sparer penger til barnet ditt. Går det an å bli irritert for dèt liksom...

Grensen før overformynderiet kommer inn er jo ganske høy da. Svigerforeldrene dine er sikkert også klar over denne grensen. Du kan jo f. eks be dem spare i sitt eget navn da, men merker kontoen på en annen måte slik at alle vet hvem det er sine penger.

Det virker nesten som om du er mest opptatt av å få tilgang på pengene selv;o)

Uansett, de kan ikke åpne konto i barnets navn uten samtykke fra minst èn (om ikke begge) foreldre.

Skrevet

Ja, jeg syns du er litt rar som reagerer på dette... Skjønner ikke problemet, liksom. Skal 70 tusen til før overformynderiet blander seg inn, og det spiller vel egentlig liten rolle om de blander seg inn? Det har jo ingen praktisk betydning før han skal bruke et beløp som overskrider 70tusen før han fyller 18 år.

Tror heller ikke de kan åpne konto i din sønns navn uten at du og pappaen hans skriver under på det.

Skrevet

Våre barn har også fått konto med mnd sparing på av besteforeldre. Men de står i besteforeldrenes navn. Såvidt jeg vet har ikke de lov til å opprette konto i barnets navn uten deres samtykke.

Vi ønsker IKKE å ha konto i barnas navn, da det vil "straffe" seg når man kommer til den dagen man ønsker støtte fra lånekassa.

Skrevet

Om dere ikke ønsker dette er det bare til å si nei, de kan ikke opprette konto i hans navn uansett. begge foreldre må signere for at et barn skal få opprettet en konto.

Skrevet

Eg synes det er litt rart å reagere på dette. Far min har oppretta "besten og **** sin studiekonto". Den er i hans navn, og er der for at han skal sette over penger til merkedager o.l. Kjenner eg han rett så gjer han som med søskene mine og setter over ein liten slump innimellom, han er veldig gavmild av seg. Personlig har eg ingen problemer med å ikkje ha kontroll over den kontoen. Den er ein sak mellom mallo og besten. Eg har jo ingenting med den å gjer, og den står ikkje i hennas navn.

Skrevet

Jeg synes det er en flott gave.

Vi har også to besteforeldre som har gjort dette.

Eneste minuset er hvis kontoen settes i barnets navn så vil overformynderiet kobles inn når summen passerer 70 000 eller rundt om det... Barnet får selv disponere pengene etter fylte 18 år. En har med andre ord ikke kontroll over hvordan pengene skal benyttes..

Skrevet

Ja jeg synes du er rar hehe :) ikke så rart at de vil ha styringen på pengene DE gir han vel?

Så lenge du har oversikt over deres kontoer så er det vel greit?

Du og mannen din har vel i grunn ingenting med guttens penger å gjøre, selvom dere er foreldrene hans.

Penger dere sparer til han skjønner jeg at du vil ha kontroll over.

Skrevet

I mine øyne er du ekstremt rar!

Vi har flere kontoer til barna. Vi sparer på en, besteforeldre på en og faddere sparer i fond. Alle kontoene er det vi som disponerer, men de står i barnas navn.

Du burde i grunn være veldig takknemlig for at de vil væe med å sikre barnet ditt økonomisk.

Og overformynderiet tar ikke penger for å "passe på" pengene hans. De sørger kun for at dere som foreldre ikke sløser bort hans penger.

Skrevet

Ja, sorry men jeg syns du er kjemperar!!

Mine foreldre opprettet konto med 5000,- på til begge barna ved dåpen, og de setter inn noen hundre kr hver måned. Jeg er så utrolig takknemlig for det.

Syns det er veldig rart å bli snurt fordi dere ikke blir spurt om det er greit at sønnen deres får en konto med penger på...

Skrevet

Ja, jeg synes du er rar som reagerer på dette.

Jeg hadde vært overlykkelig hvis noen i familien vår hadde startet sparekonto istedenfor å gi gaver.

Skrevet

Ble kjempeglad jeg da gutten vår fikk 5000kr på fondssparing i dåpsgave av mine foreldre! Tenke på at de skal stå å godgjøre seg i mange år. Tror de vil sette inn mere på bursdagen hans også. Syns det er kjempebra, for når de er så små skjønner de ikke helt hva de får allikevell:)

Skrevet

Siden de ikke kan åpne konto i sønnen deres sitt navn, så synes jeg det er helt greit at de gir han en konto ja... Men skjønner godt at du ville ha reagert om de hadde gitt sønnen deres en konto. 70.000 høres mye ut, men det er jo ikke det om man skal spare i 18 år, går fort å komme over den grensen. Det er greit å ha kontroll over de pengene som foreldre ja.

Vi sparer feks i vårt navn, slik at vi kan bestemme hva barna skal bruke pengene til. Da blir de ikke brukt opp til russebil og tøys liksom, men som innskudd i bil og/eller bolig en dag...

Skrevet

Ja, det var dette jeg mente, som jeg tydeligvis ikke fikk frem godt nok i HI. De vil ha med oss i banken for å åpne kontoer i hans nav, som vi som foreldre da blir ansvarlige for, men de vil alikevel ikke at vi skal ha noen kontroll utover det. Det er det de som skal ha.

Det jeg ikke liker er at da får han full kontroll når han fyller 18, og jeg synes ikke det er en god idè å la en 18-åring disponere så mye penger uten forbehold... Og nei, 70 000kr er ikke mye penger fordelt på 18 år, særlig ikke når han får 10 000 av bestefar allerede til navnefesten.

Da hadde det vært bedre å ha en konto i vårt navn slik som dere har, da vet vi hva han har, og kan sørge for at pengene varer litt lenger enn russetida :P

Og til noen av de litt mindre innsiktsfulle inleggene over; Selvfølgelig har jeg og sambo tenkt til å bruke alle sparepengene hans på oss selv!! :P Hehe, nei tror ikke det ;)

Skrevet

Har dere ikke tenkt til det altså??

Jeg tenkte jeg skulle spare et par tusen i mnd til hver av ungene, og ha en heidundrande fest den dagen de flytter ut:-P

Saken stiller seg litt annerledes hvis de har tenkt å åpne konto i hans navn ja, da hadde jeg blitt litt mer skeptisk. Er helt enig i det ang. bruke opp pengene. Har sett flere eksempler på attenåringer som har fått mangfoldige tusen servert i fanget på attenårsdagen, og vips, så er det brukt opp.

Sparer også i mitt navn til ungene, og har ikke tenkt å fortelle dem at de har en konto med masse penger på, men heller betale for lappen og evt. bil, pluss sørge for at de har mulighet til f.eks. egenkapital ved bolig.

Skrevet

Og siden jeg tydeligvis ikke fikk dette frem heller:

Jeg er kjempeglad for at de vil spare til han! :) Det er en gave han har i mange år, som kan være til veldig godt hjelp når han skal kjøpe seg leilighet og ta førerkort osv.

Vi skal starte en konto til han vi også, men det blir i vårt navn, og vi skal ha det sånn at både jeg og sambo må skrive under når man skal ta ut penger fra kontoen, slik at ingen av oss kan bruke av det uten den andres samtykke.

Igjen: Jeg ER veldig glad for at de vil spare til han, det er bare måten de går fram på jeg ikke liker...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...