Masaili <3 Skrevet 1. oktober 2008 #1 Skrevet 1. oktober 2008 Hva er best? Priser? komfort? Hjelp??? Er førstagangs huskjøper og oppusser. Har IKKE peiling, vet bare at stua er 35 kvm, hvor mye koster de forskjellig gulv per kvm?
Gjest Skrevet 1. oktober 2008 #2 Skrevet 1. oktober 2008 Jeg synes heltre er penest, mest komfortabelt og best, men det er svindyrt, ca 600 kr kvadraten minst. Parkett ligger på rundt 400 kr kvadraten og er også pent å se på og behagelig, men det kan bli fort hakkete og krever endel vedlikehold. Laminat er billigere (kommer jo an på type, som med de andre to), men det får du til 150 kr kvadraten. Det er slitesterkt og ok å se på, men kan bli kaldt og hardt. Sånn belegg/klistre på gulv koster omtrent det samme som laminat og er vel noe lunere og mykere, men vanskelig å holde rent synes jeg. Hadde jeg hatt råd ville jeg kjøpt parkett til stue, spisestue osv, heltre til soverommene og laminat eller steinheller til kjøkken og gang.
~sjiraff~ Skrevet 1. oktober 2008 #3 Skrevet 1. oktober 2008 Parkett er det peneste. Men det blir fortest stygt også. Parkett får man fra ca 160 kr kvm til sikkert 1000 kr kvm. Mye å velge i. Samme med laminat. Finnes fra 30 kr kvm til 5-600 kr kvm. Stor forskjell på kvalitet selvfølgelig. Golvbelegg er bare gammeldags og utrolig stygt (i mine øyne).
Yrha Skrevet 1. oktober 2008 #5 Skrevet 1. oktober 2008 Parkett. Det er lunt, lydisolerende, pent og gir en følelse av kvalitet. Jeg kunne aldri hatt laminat på stua. Når det gjelder holdbarhet, er jeg uenig med de over. Parkett får riper og hakk etter hvert, men hvis det er godt lakkert og man er litt forsiktig med hva slags møbler man drar over gulvet, så tåler parketten mye i mange år. Parketten vår er 5 år gammel, og er nydelig enda. Du sliper det når du pusser opp stua neste gang, enkelt og greit.
Karine *på tjukka!! ;) Skrevet 1. oktober 2008 #6 Skrevet 1. oktober 2008 Min erfaring er at laminat er kaldt og hardt å gå på... Det trekker også til seg mye støv. Dersom det skulle bli en skade på gulvet må hele "planken" byttes... Laminat er plastbelagt papp. Belegg kan være kjekt da det er veldig slitesterkt, og kan også legges rett på murgulv med varmekabler. Veldig lett å vaske også. Kan også virke litt mykt å gå på også.... Vi valgte å legge parkett nå. Vi valgte da en rustikk eikeparkett. Det er at den er rustikk gjør at hakk og riper ikke synes med mindre man vet at de er der. Eik er dessuten et hardt treverk så det blir ikke lett hakk og merker. Etterhvert når gulvet blir slitt kan man pusse og slipe gulvet isteden for å bytte gulv. Pris på parkett kan være alt fra litt over 100 kr til langt over 1000 kr. Vår parkett kostet 200kr pr. m2. De fleste parketter er heltre, gjerne noen mm med kryssfiner og noen mm med det treslaget man har valgt. Som regel nok til at man kan pusse ned 2 til 3 ganger...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå