Gå til innhold

Stamming hos 6-åring.....


Anbefalte innlegg

Skrevet

Stesønnen min har plutselig begynt å stamme så fælt. Det har vært litt av det tidligere også, men ikke noe vi har tenkt over. Bare litt sånn vanlig overivrig prat som ender med at han ikke får sagt det han vil. Men nå har det virkelig blitt ille. Han sliter virkelig med å få sagt det han vil. Han gjentar første ordet i setningen sikkert 15 ganger før han kommer seg videre. Og han merker det selv også, for han tar en liten pause, tar sats og prøver igjen. Men det går liksom ikke! Vi fullfører aldri setningen for han eller prøver å hjelpe han til å komme videre i setningen, men vi har sagt: "Slapp av, ta det med ro, vi hører på deg!" Her om dagen ble han helt oppgitt, og utbrøt bare: "Jeg klarer ikke!" Uten at vi hadde sagt noe som helst. Hva kommer dette av? Flere med slike erfaringer? Håper det går over.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei,

Dette kan jeg litt om, fordi min sønn hadde en periode hvor han stammet og jeg har selv stammet som barn. Det er utrolig viktig at dere får profesjonell veiledning og at din stesønn får profesjonell hjelp av logoped. Går det for lenge før dere får hjelp, kan dette "sette seg fast". Det finnes relativt enkle tiltak. Et strakstiltak er at dere snakker rolig til gutten, at dere bruker korte setninger, at dere stiller få krav til ham. F.eks. ikke spør ham om hva han har gjort i dag, men begynn heller med å fortelle hva du har gjort på, og la ham snakke når og hvis han vil/klarer det. Jeg vet at dere mener det godt, men når dere sier at han skal slappe av og ta det med ro, kan dette gi ham en følelse av stort nederlag når han allikevel fortsetter å stamme og sier at han "ikke klarer". Da får han på en måte ansvaret for at han ikke klarer å snakke. Vi gikk i samme fellen selv med vår sønn. Jeg er overbevist om at den hjelpen vi fikk av logoped, er grunnen til at dette foreløpig har gått over hos gutten vår. Snakk med skolen der stesønnen din går, og be om å få hjelp av logoped. Dersom en av foreldrene til gutten har hatt/har stamming, er det enda større grunn for å få hurtig hjelp, fordi dette er i stor grad et arvelig fenomen.

 

Jeg ønsker dere lykke til. Med tidlig hjelp, vil dette som regel bedre seg :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...