Gå til innhold

Hvor lenge trenger man å ta folat?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er 14 uker på vei og gikk tom for folat i dag. Har lest at dette er viktig de første 3 mnd, så kanskje jeg ikke trenger å ta mer? Hva gjør dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenkte å spise til det er tomt, og så slutte...

Men aner ikke hva som er smart egentlig...

Burde hatt i meg noe omega 3 på ett elelr annet vis også,... men er allergisk mot fisk og har reagert på noe omega tre før og teste masse nå er litt pes...

Skrevet

Jeg er 13 fullgåtte uker i morgen. Jeg har sluttet nå. Sluttet i uke 12 da jeg gikk tom. (Gikk på det en god stund før jeg ble gravid også.) Nå har jeg gått over til en multivitamin som inneholder 200 mcg folsyre. Altså halve dosen av de vanlige forlsyre tablettene. De sier jo tre måneder er nok. Da skal leppe gane spalten ha lukket seg hos fosteret og de viktigste tingene i forhold til nevralrørsdefekt er vel også forbi.

Jeg bruker fortsatt omega 3 for hjernens utvikling og modning.

Skrevet

Du behøver ikke å ta lenger da, jeg har tatt så lenge jeg hadde igjen tabletter. Siste tablett i morgen, er snart 16 uker. Tar i tillegg jerntabletter og Triomega- woman. Spiser lite fisk og får heller ikke i meg nok melk.. så greit med tilskudd da!

Skrevet

Du trenger ikke fortsette mer! Men anbefaler deg å ta omega3..

Skrevet

jeg sluttet etter 12 uker. Spurt jm om det lønte seg å fortsette, og hun sa nei, men anbefalte å ta tran/omega-3. Har nå kjøpt noen kapsler, men glemmer å ta det hele tiden. Viktigste er vel at man får i seg variert kost og får vitaminer og tilskudd via dette. Satser jeg på hvert fall:-)

Skrevet

Jeg sluttet med det rundt uke 13-14 da jeg gikk tom. Nå tar jeg bare omega-3. Burde jeg ta noen andre vitaminer i tillegg?

Skrevet

Man bør få i seg både omega3 og multivitaminer (en sånn vanlig) slik jeg har forstått det:)

Skrevet

Nå holder det om du tar 2 kapsler med Omega 3 multi hver dag. Absolutt alt du og barnet trenger i den. Og ikke begynn med jern før legen sier du skal.

Skrevet

Min jordmor anbefalte meg å ta d-vitaminer og omega tre resten av svangerskapet. Sluttet med folsyre etter 3 mnd. D-vitaminer er spesielt viktig å ta i vinterhalvåret når det er lite sol.

Skrevet

Hei. Jeg fikk beskjed om å fortsette med folat hele svangerskapet fordi det hjelper kroppen å ta opp jern. Tar i tillegg dobbel dose omega 3 og kalktabletter.(Drikker ikke melk).

Skrevet

Jeg har fått beskjed om å ta folat hele svangerskapet ut! Jordmora og gynekologen sa det var det desidert beste, da det trengs mot slutten av graviditeten også. Derers nyeste retningslinjer var å fra nå av anbefale at det ikke skulle sluttes med etter tre mnd., men tas hele svangerskapet!

Skrevet

jeg fikk vite at jeg ikke trengte å ta mer folat gjennom hele svangerskapet pga høyt jern nivå ( første gang jeg har hørt den liksom :P)

Legen tester deg når du er inne til den 3 md kontrollen så du kan jo spørre, men normalt sett slutter folk med jern når boksen er tom eller etter 3 md :)

Skrevet

Det stemmer at det er viktigst i starten, det er da organene dannes og trenger folaten. Jeg tok folat-tablettene i cirka 4 mnd, etter det har jeg tatt vitamintabletter beregnet pä gravide, de inneholder ogsä litt folat.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...