Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg har klødd over hele kroppen en ukes tid og har små røde prikker over hele kroppen spm jeg klør til blods. jordmor mente det var svangerskapskløe og jeg måtte ta en leverprøve.

men er det noen andre som har opplevd dette og har noen råd??det erjo helt forferdelig å måtte klø hele tiden...

er i uke 23+5 nå...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde det forrige svangerskap og er helt enig med deg, det er forferdelig! Jeg tok jevnlige blodprøver resten av svangerskapet, men de var normale hele tiden. Fikk da beskjed om at jeg bare desverre var en av de noen få prosentene som får en sånn reaksjon i huden på svangerskapshormonene i kroppen og måtte bare leve med det :-(

Jeg fikk allergitabletter da, noen gode gamle og godt utprøvede noen som de er sikre på ikke er skadelige for babyen. Synes ikke de virket så godt på kløen, men bivirkningen på de er at du blir kjempetrøtt så jeg tok en på kvelden når det sto på som værst, da fikk jeg ihvertfall sovet noen timer. Jeg ble sykemeldt ganske tidlig for jeg ble helt utslitt, sov jo aldri mer enn toppen 1,5 time i strekk før jeg måtte opp av senga, desperat av kløen. Jeg prøvde det meste, eurax, hvitvask, aloe-vera gel rett fra kjøleskapet, kalde dusjer midt på natta osv. Ingenting som egentlig hjalp annet enn akkurat der og da.

Det toppet seg veldig for meg i uke 23-24 omtrent, da sov jeg nesten ikke, klødde meg til blods, huden på lårene, armene, ryggen og leggene var helt hoven, rød og vablete. Nesten som et helt ille anfall av elveblest. Trøsten er at det stoppet opp der, ble littegranne bedre, selv om det ikke ble borte og holdt seg sånn resten av svangerskapet. Jeg var en stund redd det skulle bli værre og værre ettersom ukene gikk... Jeg sov på et ruglete gammelt håndkle, uten dyne en stund, da ble ikke huden varm og jeg sov faktisk noen timer. Nå er jeg akkurat 19 uker på vei igjen og har enda ikke merket noe denne gangen, krysser fingrene for at jeg slipper unna, men det begynte ikke før i uke 20 forrige gang...

Medfølende tanke til deg, håper det går seg til og ikke blir så ille, det kan faktisk bli bedre igjen.

Skrevet

Jeg klør også VELDIG, men har alltid hatt eksem, helt fra jeg var lita, så har egentlig regna med at det bare er det som har forverra seg etter at jeg ble gravid.. jeg har begynt å vaske sengetøy og alt av klær med parfyme og fargestoffritt vaskepulver/tøymykner. Det har hjulpet, fordi jeg nå ikke klør tulling når jeg legger meg. Klør selvfølgelig hvis jeg blir for varm, men har det godt og kaldt på rommet, så er ikke så ofte jeg blir det. Huden min har også blitt tørr, jeg driver å peller på sårene jeg får og de forsvinner liksom aldri. Rekker liksom aldri å gro... :( Er kjempeirriterende, men det GÅR BARE IKKE å ikke klø!

Nå begynner magen også å klø, og brystene klør av og til. Jeg er flink å smøre magen, kanskje jeg burde bli litt flinkere til å smøre hele kroppen. Jeg smører også med hydrokortison som jeg har kjøpt på apoteket om det blir "sår" av det, og det klør veldig mye!

Skrevet

takk for svar!!!!dere som har svangerskapskløe. har dere utslett?leste et sted at det var kløe uten utslett.men jeg har små røde ujevne prikker overalt som blir mye større og verre nåe jeg klør på det.

Skrevet

Nuppene kommer vel rett og slett av at når man klør mye, så nupper huden seg, og da klør man av toppen av disse.. derfor blir det liksom "hull" i huden..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...