Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2008 #1 Skrevet 1. oktober 2008 Jeg kunne grammatikk for en mannsalder siden (da jeg studerte språk), men mye er gått i glemmeboka. Hva kalles de to passivformene som ser ut hhv. slik: - Bærene spises når de er modne -Bærene blir spist når de er modne Jeg går og lurer på hva vi kalte disse formene!! Det er jammen mye rart man skal lure på her i verden, og det er jammen mye rart man kan få svar på på nett også :-D :-D :-D Undrende....
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2008 #2 Skrevet 1. oktober 2008 Det der tror jeg jammen du skal slite med å få svar på her inne... og med den setningen ble det med en gang mer sannsynlig at du får svar... he he... Lykke til
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2008 #3 Skrevet 1. oktober 2008 Fra riksmålsforbundets nettsider: Norsk har to måter å uttrykke passiv på: 1. Ved hjelp av bli + perfektum partisipp av verbet 2. Med såkalt s-form Passivformer og andre former på -s Som praktisk regel kan sies at passiv med bli uttrykker den avsluttede handling, mens s-formen uttrykker den uavsluttede. S-formen brukes ofte etter modale hjelpeverb. S-formen kommer dessuten i bruk i tilfeller hvor det strengt tatt ikke er passiv som uttrykkes, men heller en bestemt egenskap ved det grammatiske subjektet: Det føles høyst ubehagelig. Dette kjennes underlig. Støyen høres på lang avstand. Mange av s-verbene har en annen betydning enn passiv av det tilsvarende verb uten –s: å finnes er som oftest ikke passiv av å finne. Finnes har fått sin selvstendige betydning: ”eksistere”, ”være til”: Det finnes ingen som mener noe annet. Noe lignende er det med gis i forhold til gi. For verber som lykkes, trives, vemmes er det ingen tilsvarende former uten s. Verbene minnes og omgås blir brukt i aktiv betydning, slik at jeg minnes betyr ”jeg husker” og jeg omgås betyr ”jeg er regelmessig sammen med”. Så jeg fant svaret sjøl :-) HI
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå