Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2008 #1 Skrevet 1. oktober 2008 Vi har vannkopper i huset, og jeg er 20 uker på vei. Er dette skadelig for fosteret? Og jeg aner ikke om jeg har hatt vannkopper som liten. Gulp.
birrisj05.02.09 Skrevet 1. oktober 2008 #2 Skrevet 1. oktober 2008 I skjeldne tilfeller kan det føre til alvorlige fosterskader, men mest i første halvdel av svangerskapet. Og du er jo i uke 20. Det er ikke farlig så lenge du vaksineres med en gang det oppdages! Og så kan du jo for å være sikker la pappaen ta bading/stell av ungene, så du kommer i minst mulig kontakt med det!
jegoglillegutt Skrevet 1. oktober 2008 #3 Skrevet 1. oktober 2008 Vis du er usikker på om du har hatt vannkopper så kan du ta en tur til legen din og ta en blodprøve der. De kan finne det ut..
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2008 #4 Skrevet 1. oktober 2008 Vannkopper kan være farlig for fosteret, men det er vel helst hvis mor har vannkopper når barnet blir født! Tror ikke det skal ha så mye å si såppas tidlig. Men ring legen din å hør, hvis du ikke er testet allerede så gjør de nok det for deg! Er ikke sikker altså, men tror ikke du skal bekymre deg Men ring å hør - alltid greit å få råd fra en fagmann/kvinne!
Bic&Bac Skrevet 1. oktober 2008 #5 Skrevet 1. oktober 2008 IKKE gjør som ei over skriver, og få vaksine. Vaksinen kan man ikke ta når man er gravid. Så det er for sent. Jeg spurte legen om dette selv, på sykehuset, og fikk beskjed at det er kun helt i starten av svangerskapet og i tiden rett før og under fødsel det kan være farlig. Så hvis du er i uke 20, er det ikke farlig i det hele tatt. Du kan ta en blodprøve for å se om du har antistoffene. Men innen du får svar på den blodprøven, vet du nok allerede om dere har vannkopper i hus eller ikke, og om du er smittet eller ei.. Du får ikke svar på blodprøven med én gang, det tar ei stund.
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2008 #6 Skrevet 1. oktober 2008 Takk for svar, damer. Da avventer jeg situasjonen. Var i tvil om dette er noe man kontakter legen for eller ikke (altså pga svangerskap). Nå roer jeg ned, skal på kontroll i morgen, så kan spørre da.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå