Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2008 #1 Skrevet 1. oktober 2008 Vi har vannkopper i huset, og jeg er 20 uker på vei. Er dette skadelig for fosteret? Og jeg aner ikke om jeg har hatt vannkopper som liten. Gulp.
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2008 #2 Skrevet 1. oktober 2008 Nei, det vil jeg ikke tro:) Det er røde hunder som er farlig i svangerskapet, men det har vi heldigvis vaksine mot:)
Pappalille Skrevet 1. oktober 2008 #3 Skrevet 1. oktober 2008 Vannkopper hos en gravid kvinne i løpet av de tre første måneder i svangerskapet kan føre til misdannelser. Kvinner som smittes i denne fasen bør tilbys spesifikt immunglobulin. Får mor varicella helt i slutten av svangerskapet skal hun ha spesifikt immunglobulin. Det skal også barnet ha om det blir smittet rett før fødsel eller i løpet av de første to dager. Behandlingen gis av hensyn til barnet. Klipp og lim fra barnelegene.no
Gjest -<<- Skrevet 1. oktober 2008 #4 Skrevet 1. oktober 2008 "Nyfødte bør ikke utsettes for smitte de to første dagene. Barn av mødre som ammer og som har hatt vannkopper selv vil få overført antistoffer fra mor og er derfor godt beskyttet etter to dager. Har mor ikke hatt vannkopper får friske nyfødte vanligvis et mildt sykdomsforløp om de smittes senere enn to dager etter fødsel. Vannkopper hos mor som kommer mindre enn 5 dager før fødsel eller i løpet av de to første levedager kan føre til alvorlig vannkopper hos 10-20 % av de nyfødte som smittes på denne måten. Vannkopper hos en gravid kvinne i løpet av de tre første måneder i svangerskapet kan føre til misdannelser. Kvinner som smittes i denne fasen bør tilbys spesifikt immunglobulin. Får mor varicella helt i slutten av svangerskapet skal hun ha spesifikt immunglobulin. Det skal også barnet ha om det blir smittet rett før fødsel eller i løpet av de første to dager. Behandlingen gis av hensyn til barnet. Vennlig hilsen Morten Pettersen, overlege; spesialist i barnemedisin" -barnelegene.no
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå