Førstegangsmamma!! :) Skrevet 1. oktober 2008 #1 Skrevet 1. oktober 2008 Jeg trodde fedrekvoten kunne fordeles på 3 år, og at mor måtte ha jobbet så og så mye før fødsel for at far hadde rett på kvoten på 6 uker. Men nå sa nav at far MÅ ta ut fedrekvoten i eller rett etter mors permisjon..??.. Synes dette var rart!! På nav sine nettsider står det jo at far kan fordele ukene som han vil innen 3 år..??.. De sa også på nav at far må ha jobbet 4 uker før fedrekvoten starter for å ha rett på den.. Men på nett står det noe om at mor må ha jobbet 50% eller mer før fødsel for at far får rett.... Blir helt totalt forvirret!!!! HJELP anyone!!!!!! Tenk om ikke vi har "råd" til at far tar ut hele fedrekvoten sammenhengene, eller i d hele tatt... hva da??
Gjest Skrevet 1. oktober 2008 #2 Skrevet 1. oktober 2008 her skal far ta ut full permisjon, dvs 29 uker 100% eller 39 uker 80% - fordi han er selvstendig og søker på eget grunnlag. Han kan også fordele permisjonen sin på 3 år (det som før het tidskonto) - han må starte permisjonen sin inne barnet er fylt 12 uker eller søke/gi beskjed om når han forventer å starte permisjonen sin. Mor har ikke rett til permisjon - får engangsstønad pga at jeg har vært sykmeldt i 1,5 år (dessverre, sånn er det med IVF noen ganger) Hør med NAV, for det sies så mye forskjellig - søk i god tid og informer de heller litt for mye enn for lite..... både mor og far kan iallefall ikke gå hjemme samtidig, og motta foreldrepenger samtidig, da må en ha ferie f.eks. De 6 første ukene er forbeholdt mor. Mor kan heller ikke overta fedrekvoten, den er forbeholdt far. Tar ikke far disse ukene, faller de bort. (slik har jeg forstått det iallefall, mulig det kan være feil altså, jeg er ikke 100% sikker)
barbara Skrevet 1. oktober 2008 #3 Skrevet 1. oktober 2008 Det er kompliserte greier... Permisjonstiden løper i utgangspunktet sammenhengende. Far (eller mor) kan utsette noen av ukene pga fulltidsjobb, men da må han først ha permisjon i seks uker, før han går ut i jobb, og da kan han jobbe og jobbe og utsette og utsette før han tar ut resten, bare alt tas ut innen tre år. Men det er da en forutsetning at mor også er i jobb eller studier i perioden far utsetter permisjonstiden sin. Så hvem det er som klarer å dra nytte av denne muligheten, skjønner ikke jeg. Kanskje folk som jobber/studerer hjemmefra og dermed har mulighet til å ta seg av barnet parallelt med jobbinga. Ellers er det med at mor må ha jobbet 50% for at far skal ha rett til pappaperm en sannhet med modifikasjoner. Hvis mor har jobbet mer enn 50% stilling, har far krav på pappaperm, dvs seks uker av permisjonstiden er hans og bare hans og om han ikke vil ha dem kan ikke mor kreve dem. Men hvis mor har jobbet mindre enn 50% stilling, kan derimot pappapermen overføres til henne. Men det betyr ikke at pappa mister muligheten til å ta disse ukene, det betyr bare at de ukene er felles - mor og far må bestemme seg imellom hvem som skal ha hvor mange av dem - på lik linje med alle de andre ukene, bortsett fra de første ni som bare mor kan ta. Men for at far skal ta ut permisjonsuker som ikke er pappaperm er det en forutsetning at mor er i jobb (minst 75%), studerer 100% eller studerer og jobber så det tilsammen blir 100%, eller er syk. Det må altså utløses et omsorgsbehov for barnet. http://www.nav.no/1073744316.cms
barbara Skrevet 1. oktober 2008 #4 Skrevet 1. oktober 2008 forresten, dere har ikke vurdert å søke om graderte foreldrepenger? Da kan far tyne perioden i ganske lang tid. :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå