Gå til innhold

Staten gir og staten tar...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Takk for at vi er så heldige å ha permisjonsordninger her i landet. Veldig herlig å få være hjemme med barnet sitt det første året.

Men nå er det altså mulig at den skal bli tredelt, så da blir 8 uker av det som nå er "felles" forbeholdt far.

Hvorfor i fanden skal staten bestemme dette? Kan ikke vi som foreldre få bestemme dette selv? Argumentet er at kvinner som er ute i permisjon ikke får opparbeidet seg de samme rettigheter o.l. i arbeidslivet som fedrene....

MEN som kvinne føler jeg ikke at dette er et tap, dette er et valg jeg tar når jeg bestemmer meg for å få barn. Jeg har også muligheten og dele permisjonen med far slik at jeg kan hvis jeg vil få de samme mulighetene som han. Men det er ikke alle som vil det. Mange ønsker å få være hjemme med barnet, på bekostning av karrieren.

Hva betyr 8 uker ekstra på jobben for karrieren min? Ikke mye tror jeg... Men 8 uker hjemme med barnet mitt, ja det betyr mye mye mer!

Nå er faktisk jeg en av de som har delt permisjonen med mannen, så sånn sett ville ikke disse reglene utgjort så mye for oss, men jeg synes vi skal ha rett til å velge selv.

Hva mener dere? Hva er argumentene FOR lovbestemt pappapermisjon?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg syns FAR bør har rett til å opparbeide sin egen permisjon jeg. Syns det er fryktelig urettferdig at der mor ikke har krav på permisjon så får ikke far heller. Hvor er logikken??

Skrevet

Jeg er skjønt enig med dere begge, faktisk! Permisjonen er fin som den er, de familiene som ønsker å dele på midten, gjør det. Folk må få ordne dette som de vil! Har faktisk en venninne som "mistet" de siste ukene av permisjonen (dvs. barnet hennes gjorde det) fordi faren ikke ville være hjemme 6 uker med barnet sitt, luirer på hvordan det ville gått dersom de hadde fått barn med den nye tredelingsordningen...

Og det er råttent at hvis mor studerer f.eks, så får ikke far permisjon. Hvis tanken bak det nye forslaget er at fedre skal være mer sammen med barna sine, så burde vel fedre få lov til å opparbeide seg sin egen permisjon?

Ja, til freding av nåværende permisjonsordning!!!

Skrevet

JA det med at far ikke har rett til perm hvis ikke mor har det, det er urettferdig så det rekker!

Kjempe synd for disse fedrene som virkelig går glipp av noe!

Skrevet

Men dette er jo ikke sant. Far har selvstendig opptjeningsrett, og har hatt det noen år. Se for eksempel her: http://www.nav.no/1073744316.cms

(For far kan faktisk ha perm utenom de seks ukene med fedrekvote, som ganske riktig mistes dersom mor ikke har opptjent rett til permisjon. Så kan man jo diskutere om det er rettferdig at de seks ukene faller bort. På den annen side kan det være at moren har krav på engangsstønad i tillegg)

Skrevet

jeg er for lovbestemt pappaperm fordi jeg er for at fedre blir kommer mer på banen omsorgsmessing. også er det alt for mange som mener at permisjonen er kvinnenes sin. før pappaene fik sin egen del så var det (om jeg ikke husker helt feil) bare 4 % av pappaene som tok ut permisjon.

vi burde ha et samfunn der far er omsorgsperson, og der mor og far kan søke på de samme jobbene og den som ansetter tar samme hensyn til at de begge har barn.

selvsakt går det ut over noen, et vetak vil altid gå ut over noen. men man håper jo på at det vil gangne samfunnet over tid.

Skrevet

Hvorfor bør vi det?

Kan ikke vi få velge selv? Det er klart at når man mister de 6 ukene hvis ikke far tar de, så føler man seg jo tvunget til å gjøre det slik. Men for enkelte er ikke dette en optimal løsning. Jeg synes ikke at økt permisjon for far skal gå utover mors permisjon.

Gi gjerne far flere rettigheter, men ikke på bekostning av mor!

Klart enig i at arbeidsgivere burde være like forberedt på at far skal ut i permisjon som mor. Men det har da vel ingenting med om man har pliktig permisjon eller ikke? Synes det skal gjelde uavhengig om det er tvang eller et valg...

Gagne samfunnet? Hvor mye gagner det samfunnet at far skal være hjemme i ytterligere 6 uker? Hvor mye mer omsorgsperson blir han av det?? De fedrene som ikke er interessert i å være omsorgspersoner vil neppe endres som følge av de ukene...

Skrevet

Dette er ikke riktig! Les mer nøye.

Det stilles spesielle krav til mor dersom far skal få noe... Hun må enten jobbe, studere eller være syk. Er hun f.eks ferdig med studier og ikke kommet i jobb, får far ikke en tøddel...

Kjenner flere fedre som er rammet av dette!

Skrevet

Nå blander du vel kortene ganske kraftig her? Det kom påstander her om at far ikke kan tjene opp rett til permisjon uten at mor har rett til permisjon, og det er faktisk ikke sant! Så det jeg sier er riktig. Det er krav involvert ja, men på den annen side kan ikke vi andre heller forvente å få permisjonspenger for at begge foreldrene skal gå hjemme ett år...

Skrevet

forskningen er jo helt klar på at ferdre som har hatt pappaperm med barna alene (altås at mor ikke tar ferie og de stikker til sydne hele sommeren) er mer ansvarsfulle ferdre og følger mer med barna senere.

de tar ikke permisjon fra mor. nå har mor 6 uker (+ 3 før fødsel), far har 6 uker. og resten er felles. og binde mer til mor og mer til far tar ikke fra noen. bare gir en tvunget fordeling. sånn sett kan man si at en tredeling av permisjonen gjør at mor tar perm fra far også...

det er ikke altid like lett for fedre å få fri til å ta permisjon, fordi det er mange mannlige yrker som har en negativ hodling ovenfor dette. når man sier at 6 uker er forbeholdt far, så blir hodlingen gradvis endret fordi flere tar den og det blir status og være "hjemmepappa".

men samtidig er ikke 6 uker nok. for alt for mange kvinner tar ferien sin når far har permisjon, for permisjonen hans er for kort slik at dette for mange er murlig. når far da ikke får vært alene med barnet så får heller ikke permisjonen samme positiv efekt. ved at han tar mer ansvar siden osv. derfor er det viktig at permisjonen forlenges så mye at færre har råd til og være hjemme sammen pappaen. slik at pappa får være pappa uten at mamma forteller han hva han skal gjøre til en vær tid.

Skrevet

Ja, du har jo rett i det du sier. Men poenget er jo at far uansett ikke får noen permisjon, ikke en gang 6 uker dersom mor ikke fyller disse kravene... Han blir jo straffet for noe som ikke er hans feil...

Og jo jeg synes faktisk at far skal ha rett til å ta hele permisjonen hvis mor ikke har opptjent rett til permisjonspenger. Han har jo tross alt jobbet og synes det er urettferdig at andre fedre hvor mor har jobbet, skal kunne få lønnet permisjon...

Engangsstønaden bør selvsagt falle bort dersom far skulle tatt hele permisjonen (minus 3 uker før og 6 etter fødselen...). Da vil kun den ene av foreldrene få penger i permisjonstiden, og det synes jeg er helt greit!

Tenk om vi mødre ikke fikk foreldrepenger dersom far ikke hadde jobb/oppfylte disse kravene? Det er jo samme greia, bare snudd...

Skrevet

Sier ikke at fedre ikke skal få permisjon. Sier at vi må få bestemme selv!

Joda, skal være enig i at tvungen tredeling ikke er med på å stjele fra mor. Men det hindrer en mulighet for å få velge selv.

Det med å få permisjon er jo en rett far har, så arb.giver kan ikke nekte far den permisjonen han velger å ta uansett! Min mann arbeider i et mannsdominert yrke. Vi valgte en større del av permisjonen til ham, og det var ingen som sa noe på det. Jeg vil tro de fleste arbeidsgivere er såpass oppegående at de ikke lager noen sak dersom en far ønsker permisjon i ytterligere 6 uker i tillegg til fedrekvoten på 6 uker...

Og forresten, så kjente pappaen godt sin datter før han gikk ut i permisjon, for han fikk være alene med henne både ettermiddager/kvelder og dagtid helg.

Skal man tvinge far til å være alene med barnet? Får da være måte på hvor storebror staten skal være!

Kanskje mor tar ferien når far har permisjon slik at de kan få være sammen som en familie! Det tror jeg styrker familielivet! Og det er ikke alle mødre som forteller pappa hva han skal gjøre. Her har pappan vært naturtalent fra dag en, mens mamman har trengt "opplæring"...

Skrevet

anonym 13:10

Hmmmm... Hallo? Det spørs vel en del på hvorfor begge er hjemme da???

Hva med en mor som er syk og uføre..??

Så i dette tilfellet synes jeg man kan forvente at man har like muligheter som andre som har opptjent permisjonspenger og at far kan ha mulighet til å være sammen med barnet han også?!

Hva om far hadde vært uføre kunne begge gått hjemme et år!

Skrevet

Hvis mor er syk/ufør har far rett på permisjon og foreldrepenger.

Skrevet

når kun 4% av fedrene tok pappaperm før en del ble fastholdt dem så syns jeg ikke det viker som om folk burde få bestemme selv. det er frytelig mye holdninger ute å går angående hva som er mors og hva som er fars jobb. å for å bli kvitt holdningen om at kvinnens plass er i hjemmet og passe barn, mens mannen skal tjene penger så er det viktig og gjøre noen grep.

island (tror jeg, lenge siden jeg har lest på dette.) har hatt stor sukses med tredelingen. der flere fedre tar ansvar ved brudd. der flere foreldre ser på verandre som likestilte. der flere har 50/50 og der flere fedre har hovedomsorgen.

vi får penger for å gå hjemme med barn. det er en gode. at det settes forbehold for å få disse godene, som skal gangne likestillingen i samfunnet syns jeg er flott.

det har blandt annet gitt menn selvstendig rett til permisjonspenger etter sin intekt så lenge den ikke overstiger 6 * ganger grunnbeløpet.

det må bli lettere for far og være hjemme. når flere er hjemme så startes fedregrupper og slikt. det er flott. det er en fin utvikling.

Skrevet

Jamen jeg har jo ikke sagt at de skal fjerne de 6 ukene de har nå... Bare at de ikke trenger å fastlåse ytterligere 6 uker...

Og at moren er viktigere i en babys liv det første året er jo ikke å komme unna... Det er jo store forskjeller på familier. For mange passer det rett og slett dårlig å dele permisjonen. Ikke alle fedre som ønsker å være hjemme så mye heller...

Og hvorfor skal man på liv og død gjøre menn og kvinner så like, når vi faktisk er så forskjellige?

Det er dessuten lite utbredt at kvinner skal være hjemme og passe barn mens pappa jobber. Det er jo kun det første året de fleste er hjemme med barna... Og om familien ønsker det slik at mor er hjemme størstedelen av den tiden, så synes jeg det blir feil å nekte dem det!

En annen ting er amming. Mange kvinner jobber et stykke unna hjemmet sitt, og selv med ammefri, og det er jo sjeldent det er betalt i privat sektor, kan det være vanskelig å få gjennomført amming slik man ønsker. Da vil kanskje terskelen for å slutte være lavere også. Far kan ikke amme, sånn er det bare! Er det gunstig for samfunnet at mor kanskje reduserer/slutter å amme når hun begynner å jobbe?

Jeg er ikke imot at fedre skal få ha permisjon, jeg er bare lei av at staten alltid skal velge ting for oss...

Så synes jeg heller det skulle aksjoneres mer mot at fedre velger å være hjemme mer, i stedet for å påtvinges dette...

Skrevet

Dette handler ikke bare om kvinner, men om menn som må få en likeverdig rolle som forelder. Når skilsmissen kommer (den gjør det for mer enn halvparten av oss) så står ofte far på bar bakke, knust av argumentasjonen om at "det er jeg som har vært hjemme med barna, hvorfor skal du få noe mer enn høyst nødvendig samvær?"

I mange forhold er det "opplest og vedtatt" at det er mors permisjon, og er hun snaill kan far "få" litt av den.

Skrevet

Joda jeg ser den. Men hva med alle oss andre som ikke har det sånn? Hva med de forhold der far ikke ønsker å ha så lang permisjon da? Vet om flere sånne tilfeller. Kan jo ha sammenheng med yrket også...

F.eks menn som jobber til sjøs... De vil kanskje ikke ha behov for mer fedrepermisjon, eller ønske om det.

Det at mor argumenterer at hun har vært hjemme med barna har da liten sammenheng med permisjonen? Det er da andre regler som har betydning for samværsrett. Ikke hvem som har vært hjemme med permisjon... Og jeg tror denne argumentasjonen er mer rettet mot menn som ikke har vært mye hjemme ellers også, ikke kun i permisjonsperioden...

Skrevet

Mødre som vil det, kan være hjemme så lenge de vil for meg- for egne midler. Er det det man ønsker, så får man planlegge det slik og muliggjøre det.

Statens oppgave derimot er å legge til rette for det som er gunstig for fellesskapet. Ordningen slik den er i dag, er ikke det beste for samfunnet, så derfor bør den forandres. De 8 ukene betyr en mulig slutt på diskriminering av kvinner i arbeidslivet og den styrker kvinners arbeidstilknytning. Det styrker fars rett til å delta og å få knytte seg til barn- kort sagt styrker den fars rolle som omsorgsperson.

Frihet til å velge- javisst, men betal for det selv. Slutt å klage på staten og ta ansvar for livene deres selv.

Skrevet

Far har selvstendig opptjeningsrett. Dere som ikke kjenner reglene bør ikke uttale dere. Dere skaper bare forvirring.

Hilsen Nav ansatt

Skrevet

Jamen så forklar oss da, hva som skal til for at han får permisjon med foreldrepenger da?

for hvis mor er arb.ledig, så får han vel ingenting?

Det er det jeg mener, at det avhenger av mor om far får...

Skrevet

Jeg har faktisk sett frem til nesten et helt år med babyen etter den er født. den vordende far vil ikke være hjemme mer enn det han må. Jeg synes det er urettferdig at jeg kanskje ikke får denne muligheten... Hadde jeg fått barn nå, så hadde jeg det, men siden jeg ennå ikke har blitt gravid, så kan det jo skje mye før jeg får barn...

Ikke alle som har økonomi til å ta seg ulønnet permisjon...

La oss drite i de individuelle behovene og gjøre kun det som er til det beste for fellesskapet!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...