Gå til innhold

ang fødselspenger...hvordan regner de dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg har ikke vært i jobb når jeg gikk gravid med de andre...så vet ikke hvordan dette fungerer... jeg har jobbet i snart 1 år,er 23 uker på vei...hvordan regner man ut hva man får? er det de tre siste åra?eller legger de vekt på 6 av 10 svangerskaps måneder,og regner snitt lønn av det? om de regner de tre siste åra,telles barnetrygd og kontantstøtte som "lønn" da? ellers er det ikke store greine jeg har krav på....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

På nav i dag sa de til meg at de regner alltid utifra det som blir best for deg økonomisk. Det vil jo si at de regner ut de 3 siste årene og også de siste 10 mnd...så tar de den perioden som d blir mest penger av! Slik forsto jeg det iallefall....men er masse forvirrende svar å få, også fra nav! Ta deg en samtale med dem. D er lurt! Da får du vite hvilke papirer de må ha med i søknaden din osv...masse papirer for min del iallefall slik at de kan få sett alt av hva jeg har tjent og når, og deretter regne ut det som lønner seg best!!

En evig papirjungel dette her...ikke alltid enkelt!!

Lykke til:)

Skrevet

Hei!

Etter nye regler skal du kun oppgi din nåværende bruttoinntekt og det skal legges til grunn for søknaden. Det forutsetter da at du har vært i arbeid i minst 6 av de 10 siste mnd.

Du må legge ved attest fra arb.giver på hvor mye du tjener i mnd.

Nav kan jo sjekke hav de vil og hvor mye du har tjent tidligere, men det er rett og rimelig og vedtatt iht. nye regler at det er "dagens lønn" som skal legges til grunn. Tjener du for mye blir du nedregulert av G'en da, for du får kun opptil en maks grense, men den er levelig for de aller fleste av oss, husker ikke i farten på hva den ligger på, men tjener du under 500.000,- i året tror jeg ikke det er noe problem!

Jeg ser på Nav sine sider at det ligger ute en "kalkulator" for utregning av foreldrepenger, men obs obs! Denne er ganmel og er ikke reell i henhold til nye regler!

Skrevet

Maxgrensen de regner utifra er på 430 000 ca. mener jeg å ha lest for litt siden.....

Skrevet

Er du sikker på at de kun tar utgangspunktet i "dagens lønn", Det var det jeg også trodde men jeg har noe varierede inntekt og fikk beskjed fra nav da jeg ringte til dem i går siden jeg hadde hatt varierende inntekt ville de ta utgangspunkt i de 6 siste måndene evt de 6 av de 10 beste måndene. På nettsiden står det at de kan ta utgangspunkt i de 3 siste årene dersom lønnen er mindre (25% mindre enn vanlig når man går ut i permisjonen)

Håper iallefall det er slik. Har i mange år jobbet 100 % og nå de fire siste måndene før permisjonen går jeg over i en 75 % fast stilling. Kjipt om jeg bare får 75 % dersom jeg ikke klarer å ta nok ekstravakter til å komme opp til 100%

Blir så forvirret og irritert over at det skal være så vanskelig å finne ut av ting..!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Skrevet

Hei!

Sjekk på nav.no Der finner dere masse informasjon. Som en annen sier kan det være lurt å ta kontakt med en saksbehndler hos nav dersom det er spesielle forhold du lurer på f.eks i forhold til ureggelmessig lønn. Det "vanlige" er at de tar utgangspunkt i de siste tre månedene. Men dersom du kan dokumentere at disse månedene har vært atypiske i din disfavør så kan man be om beregning for en lengre tidsperiode. Men for eksempel det å jobbe deltidsstilling og håpe å fylle på med ekstravakter kan være risikofylt. (også fordi arbeidsgiver kan gi deg færre ekstravakter og særlig langt frem i tid når du er gravid. Blir du sykmeldt og har få avtalte ekstravakter kan dette bli et potensiellt problem.) For de av dere som er medlem av fagforening kan fagforeningen også bistå dere i denne typen saker. For dere som ikke er medlem vil jeg anbefale dere å melde dere inn da svangerskap og småbarnsperioden er en periode som kan gi utfordringer i arbeidslivet som amn kanskje ikke har forutsett. Fagforeningen kan ofte gi nytige råd og vink eller bidra i enkeltsaker dersom det skulle bli behov for det.

Lykke til!

Skrevet

Statens grunnbeløp (G) ligger for tiden på 70256 kroner. Ganger du det med 6 får du det maksbeløpet de forholder seg til når det gjelder utbetaling av foreldrepenger (6G). Det blir 421536 kroner.

Skrevet

Det er IKKE riktig som Hannah over sier at d er nåverende inntekt de bruker! Nav sa til meg i dag at de regner ut fra de 3 siste årene, men dersom du kan dokumentere at du iløpet av de siste 10 mnd før fødsel tjente mer enn de 3 siste årene bruker de dette. De bruker skjønn som d heter, de gjør det som blir best for deg økonomisk!! Nav sa til meg at de bruker lignende utregning som den kalkulatoren som ligger innpå her..

Skrevet

Det ser ut som at det stemmer at det er den nåværende inntekt de skal bruke. I følge folketrygdloven er det de fire siste ukenes arbeid de som hovedregel tar utgangspunkt i.

( samme som når de beregner sykepenger.)

Men dersom lønnen er veldig varierende kan de etter å vurdere hvert tilfele beregne ut fra en lengre periode.

Det er meget forskjellig informasjon og til tider tvetydig informasjon man får fra Nav ansatte, har pratet med to selv. Jeg stoler IKKE på at de automatisk vil gjøre det som for meg blir mest økonomisk. Jeg velger heller å stole på det som står svart på hvitt i loven, dersom de tar de beste måndene eller "bruker skjønn" tar jeg det heller som en bonus.

Skrevet

Mange forskjellige svar her, lurer nesten på om NAV følger forskjellige regler fra sted til sted....?

Her vet jeg med sikkerhet at det er sånn, de bruker dagens lønn, du kan levere med siste lønnslipp, men nav tar uansett kontakt med arbeidsgiver for å vite hva lønnen din er.

Men, har du hatt variabel lønn, f.eks jobbet mye ekstravakter osv uten å ha det fast kan du "søke" om å få dette med i beregningen. Da henter nav opplysninger om gjennomsnittslønna hos arbeidsgiveren din og lager et grunnlag utfra det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...