-MtG- Skrevet 1. oktober 2008 #1 Skrevet 1. oktober 2008 Synes det er så vanskelig å vite hva folk mener er sunt eller usunnt. Ta taco f.eks. Er det så usunt da? Det kommer jo helt an på hva man har på? Og pølser? Hva er grunnen til at det er usunt? Er det fordi det er mye fett? Eller er det for mye salt? eller.. Kom med da, jenter! Hva er sunt og hva er usunt?
Gjest Skrevet 1. oktober 2008 #2 Skrevet 1. oktober 2008 halvfabrikat og hel fabrikat er ikke så sunnt.. Fordi det er tilsatt stoffer fro at det skal holde lenger og mye salt i osv.. Men jeg har ikke tid til å lage mat fra bunnen av, gjleder vel de fleste her.. For å være mer sunn tilsetter jeg supper feks ferske rådvarer... Salter ikke maten så mye, varierer maten så det ikke blir ensformig osv osv... Har salater vedsiden av...
Gjest Skrevet 1. oktober 2008 #3 Skrevet 1. oktober 2008 Sunn mat er i hvertfall grønnsaker, frukt (ikke overdrive) og bær, grovt korn, grov ris og rent kjøtt av fisk, fugl eller dyr. Deretter kommer alle gråsonene. Kalkunpølser er sunnere enn vanlige pølser, krbonadeig sunnere enn kjøttdeig, men er det sundt? Er det usundt? Jeg pleier å tenke litt sånn at så lenge minst ca 60-70% av det som er i ett måltid anses for sunn mat (nevnt øverst) så kaller jeg det for ganske sundt. Ellers kan noe være delvis sundt, ikke så ille i små mengder, eller usundt. Spaghetti og kjøttdeig er f.eks usunn middag i mine øyne, men kan gjøres til "ikke så ille" om man bytter til fullkorsnspaghetti og serverer grønnsaker til.
La Perla Skrevet 1. oktober 2008 #4 Skrevet 1. oktober 2008 Tja. det er viktig å spise variert. Og så regner jeg som sunn mat den som har et høyt næringsinnhold og evt. fiber og lavt innhold av fett/raske karbohydrater/sukker.
La Perla Skrevet 1. oktober 2008 #5 Skrevet 1. oktober 2008 ...om med fett mener jeg "usunt" fett, ikke planteoljer, fiskefett osv.
-MtG- Skrevet 1. oktober 2008 Forfatter #6 Skrevet 1. oktober 2008 Ja, jeg skjønner det med halvfabrikat og sånn. At det går an å få ting sunnere, men så lenge man har et variert kosthold så bør vel det væresunt nok? Hvis man får i seg det man trenger av næringsstoffer. Men må ta den tacoen igjen. har fått inntrykk av at det er fy-mat. Skikkelig usunt. Hva i tacoen er det som er usunt? Er det tacokrydderet? Er det tacoskjelene? Er det rømmen(jeg buker ikke rømme)? Tacosausen? Eller er det alle de friske grønnsakene?
-MtG- Skrevet 1. oktober 2008 Forfatter #7 Skrevet 1. oktober 2008 Men Fett må man jo også ha. Og barn trenger mer fett enn voksne. Hvordan løser dere det? Mange norske barn spiser for lite fett fordi de spiser det samme som de voksne og de voksne er redde for å få overvektige barn.
hit og dit Skrevet 1. oktober 2008 #8 Skrevet 1. oktober 2008 Me måtte gi ungen ekstra fett fordi ho var så lita av vekst. Ho fekk olivenolje tilsatt i middagen, eller ost om det passa betre. Så fekk ho litt feit fisk og heilmelk.
Gjest Skrevet 1. oktober 2008 #9 Skrevet 1. oktober 2008 Det usunne med tacoen er visst mest kjøttdeigen/karbonadedeigen etter det jeg har forstått. Er ikke det beste kjøttet som brukes i slikt. Selv heller jeg av mesteparten av fettet fordi da innbilder jeg meg at det blir litt sunnere, hehe... ellers er jo ikke lefsene eller skjellene så sunne heller, mye fett og salt tror jeg, og ost er vel også noe som ikke utelukkende er sundt, i hvertfall ikke i store mengder. Salaten og det andre vi har på er jo så klart sundt. Jeg anser overhode ikke taco som en veldig usunn middag, mer midt på treet.
prego Skrevet 1. oktober 2008 #10 Skrevet 1. oktober 2008 mht tacoen så er det kanskje skjellene som er mest usunn, de er vell frittert eller noe slikt.. kjøttdeig kan man jo bytte ut med kyllingkjøttdeig, og hvis man skal prike riktig på det så er det vell mye fett i ost ? jeg syns sånn over-all at taco er ganske sunn mat, jeg spiser iallefall mest grønnsaker jeg spiser taco.. i går hadde vi fiskekaker i brun saus, poteter og makaronistuing.. i utgangspunktet en sunn middag?? men i makaronistuingen er det jo masse smør og hvitt mel, makaroni er jo pasta og ikke akkurat slankemat.. så ja, skjønner godt at du syns det er vanskelig å finne ut hva som egnetlig er sunn mat.. sliter med det samme til tider.. vi kan jo prøve å tenke på hva som iallefall ikke er sunt da:)... for mye sukker og for mye salt...
-MtG- Skrevet 1. oktober 2008 Forfatter #12 Skrevet 1. oktober 2008 Nå sitter jeg her og spiser noe som ihvertfall ikke er sunt. Brødskive med fleskepølse! Nesten bare salt og usunt fett:D
Gjest -<<- Skrevet 1. oktober 2008 #13 Skrevet 1. oktober 2008 Det varierer, og er på ingen måte sort/hvitt i den grad at man kan si "denne matvaren er alltid usunn" og "denne matvaren er alltid sunn." F.eks er det klart sunt å få i seg en del typer fett, men det er ikke av den grunn sunt om det blir for mye. Tacos som mange lager den, gjerne basert på en ferdigpakke fra Santa Maria og med kjøttdeig, rømme, en massakrert kinakål og litt hermetisk mais - er helt definitivt usunt. Men man kan fint lage tacos lang sunnere. Det samme går for pølser. Billigste variant grillpølser er generelt usunt, men det finnes plenty av andre typer som er helt ok. I begge tilfellene er problemet kjipe fettyper, salt og tilsetningsstoffer. Veldig, veldig generaliserende kan man si at rene produkter oftest er sunne så lenge de inntas i kontrollerte mengder som del av et variert kosthold. Rent kjøtt, ren fisk, grove kornprodukter, frukt, grønnsaker, meieriprodukter etc.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå