Gå til innhold

Streptokokk B prøve ( samme som skravle)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har dere hørt om Streptokokk B prøve? Jeg fikk beskjed av ei venninne i går at vi gravide burde be legen om en slik prøve. Den skal taes vaginalt. Hvis man har denne bakterien kan man smitte barnet under fødsel og barnet kan dø. Har man bakterien og man vet om den får man antibiotika mens man føder.

Dette har jeg aldri hørt om.. Har dere?

c",)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har tatt den prøven, og fikk påvist streptokokker i underlivet. Fikk pencillin i form av vagitorier, men ble ikke kvitt streptokokkene.

Vanskelig å bli kvitt under svangerskapet. Jeg må derfor ha antibiotika intravenøst under fødselen ja. Dette med at barnet kan dø er slike skrekkhistorier man leser på nett. Det er faktisk sjeldent at barnet blir smittet når mor får antibiotika under fødselen og legen VET om at mor har denne infeksjonen.

Babyen blir også undersøkt nøye etter et skjema etter h*n er født for å utelukke smitte.

Skrevet

Jeg skal til føden neste uke for sjekk om jeg har denne bakterien. Jeg ba legen om det da jeg ble tipset/ rådet til det av ei annen her inne på BIM.... Hun hadde nesten mistet babyen sin pga. denne infeksjonen....

Grunnen til at hun her inne rådet meg til å be om denne prøven er at jeg har hatt blod i urinen og dette hadde hun hatt også i svangerskapet.... I USA var det visstnok vanlig rutine å teste alle gravide for denne bakterien, men ikke i Norge tydeligvis....

Skrevet

MERKELIG at de ikke undersøker dette i Norge!!!!! kjenner at jeg blir irritert.

Skrevet

Jeg fikk påvist dette sist. Det er derfor ikke rutine at de sjekekr meg nå for dette vil ikke forsvinne (men kan ligge der eller blomstre opp)

Jeg har f¨ått beskjed om at jeg vil bli skylt med klorhexidin under fødselen

Det blir hverken antibiotika i armen eller i pilleform altså

Jeg vet også at de tar et par ekstra crper av babyen (blodprøver)

Skrevet

Det er visst 30% av oss som har denne bakterien. Sannsynligheten for at den kan smitte til barnet ved fødsel og være skadelig for babyen er visstnok ørliten, men det skjer.

Her i Italia, hvor jeg bor, er det obligatorisk for alle gravide med denne prøven i uke 37-38. Jeg testet heldigvis negativt. I Norge har man visstnok veid risiko opp mot kostnad og kommet frem til at en slik prøve ikke bør være obligatorisk.

Skrevet

10 - 12 % av norske kvinner har har denne typen bakterier i underlivet uten at dette medfører noen plager. 1 - 2 % av barna til disse kvnnene blir smittet under fødselen. I 2006 ble 21 barn smittet i Norge, 7 døde.

Veslejenta mi ble smittet, men klarte seg fint. Oppdaget ikkesmitten før etter tre uker, da hadde bakteriene gått i blodet og skjelettet. Det var en tøff periode. Etter 9 mnd, ble hun helt friskemeldt, uten varige men. Lykkedag.

Denne gangen blir det antibiotika intravenøst hver 4 time under fødselen.

Selv om man får påvist bakterien vurderes det i hvert enkelt tilfelle om og eventuelt hva som skal gjøres med det. Ulike sykehus / gyn har ulike teorier.

Jeg får behandling fordi vesla ble smittet.

Tror jo ikke i utgangspunktet at lynet slår ned to ganger, men greit med helgardering.

Det har vært flere debatter når det gjelder prøvetaking av mor. Det er jo ikke bare det som kan skje under en fødsel. Et sted er grensen blitt satt. Er du veldig urolig synes jeg du skal ta det opp med legen din.

Uansett, sjansen er liten for at noe skjer.

Lykke til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...