Hikken Skrevet 1. oktober 2008 #1 Skrevet 1. oktober 2008 Har sittet og sett på www.detsoteliv.no, men synes alle kakene der hadde så mye ekstra stæsj (kransekakemasse og nøtter og gud-veit-ikke-hva), vil ha en helt enkel, plain, rund, saftig eplekake! Har ikke bakt det siden barneskolen, så er litt ute av trening ;-)
Pappas fultreffer :) Skrevet 1. oktober 2008 #2 Skrevet 1. oktober 2008 Dytter jeg for jeg vil også ha en oppskrift på det
Sessa ruger igjen... Skrevet 1. oktober 2008 #3 Skrevet 1. oktober 2008 søk på yaddaline. Var en som ropte etter hennes oppskrift her i går.
Hikken Skrevet 1. oktober 2008 Forfatter #5 Skrevet 1. oktober 2008 Fant den! Takk :-) http://www.dinbaby.com/forum/thread/138803014
solita 06 Skrevet 1. oktober 2008 #6 Skrevet 1. oktober 2008 Sånn, der fant jeg igjen innlegget mitt og har klippet og limt. Denne er klassisk, saftig og goood: Til en liten rund form (til langpanne ganger du oppskriften med 3 eller 4) 125 g mykt smør 100-125 g sukker (blir vel så god med 100 g synes jeg) 125 g hvetemel 1 ts bakepulver 2 egg 2 ss kaldt vann 2-3 epler Sukker, kanel, hakkede mandler og rosiner hvis du liker det. Sett ovnen på 180 grader. Rens epler og skjær i tynne båter. Rør smør og sukker lyst og lett. Bland inn mel, bakepulver og egg. Kaldt vann røres i helt til slutt. Hell røren i bakepapirkledd form, dryss med kanel (og rosiner evnt), stikk eplebåtene ned i røren. Dryss mandler, sukker og litt mere kanel over. Stek kaken på nederste rille i 40-45 min. Godt med krem eller is til namnamnamnam!
Øyboeren med to små <3 Skrevet 1. oktober 2008 #7 Skrevet 1. oktober 2008 dårlig gjort..! prøver å være sunn her jo..!
Gjest Skrevet 1. oktober 2008 #9 Skrevet 1. oktober 2008 Jeg har en plain som er veldig god, men litt kjedelig: Stekes: 180 grader i 30-40 minutter 1 ¼ dl sukker 3 egg 75 g margarin 1 ½ dl melk 4 ½ dl hvetemel 1 ½ ts bakepulver 1 ts vaniljesukker 2 epler 1 ts kanel Pisk sammen egg og sukker til det blir luftig. Ha i smeltet margarin og melk. Sikt mel, bakepulver og vaniljesukker og rør forsiktig. Ha alt over i en smurt kakeform. Skrell eplene, fjerne eplekjernen og skjær i skiver. Legg epleskivene i mønster oppå kakedeigen. Strø kanel over og sett i ovnen. Så fikk jeg oppskrift på en som er utrolig god og litte uten om det vanlige, men uten så mye sktra stæsj likevel: Bunn: 100 gr smør/margarin 130 gr sukker 1 egg 75 gr mel 100 gr sammalt hvete eller havregryn 1/2 ts bakepulver Rør smør og sukker lyst og luftig, tilsett egg. Smuldre inn de tørre ingrediensene. Trykk deigen ut i smurt form. Skrell og ta ut kjernehusene på ca. 3 epler. Del opp i båter og legg oppi bunnen. Fyll: 3 dl rømme 1 egg 50 gr sukker 1 ts vaniljesukker Bland sammen og tøm det over eplene. I ovn ved 175 grader, ca 30 minutter. (Synest ofte det går litt lengre tid...)
Nanna:-D Skrevet 1. oktober 2008 #10 Skrevet 1. oktober 2008 Har en veldig enkel en: 250g mykt smør 250g hvetemjøl 90g melis Røres sammen. Ta 2/3 av deigen og klem ut i ei smurt og strødd springform (bunden og oppover kantene) Skjær opp 4 store, skrella epler og legg utover. Ha en boks med vanilje-krem oppå. Ta deigen som er igjen, kjevl den til ett lokk og legg oppå ( evnt rull en pølse og skjør skiver som du legger utover) Stekes i ca 50 min på snaut 200g. NAM
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå