Gå til innhold

Spørsmål om faddere til barna

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mange faddere er det vanlig at barnet har? Er det 2 som minimum? Eller kan man ha flere? Er det noen aldersgrense for hvor unge fadderne er? Vi tenkte å spørre våre søsken om de vil være faddere. Er det vanlig å spørre nære venner,eller bør det holdes innen slekta?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Barnet kan ha 2-6 faddere. Det er en aldersgrense på 16 eller 18 år (husker ikke helt) og det er vanlig å ha en miks av fammilie og venner. Der stiller man helt fritt.

Skrevet

Vi har alltid brukt familie, synes det er greit å vite at fadderne blir i kretsen også om mange år. Det er jo ikke alltid sikkert med venner og inngifte... Er vel mest vanlig med 2-4 faddere..

Skrevet

Velge faddere

Når et barn skal døpes, velger foreldrene faddere. De fleste foreldre er nøye med hvem de velger. De vil gjerne ha faddere som kan bety noe positivt for barnet, som kan følge det i oppveksten og være en voksenperson som bryr seg om barnets beste. Derfor er det en tillitserklæring å bli spurt om å være fadder.

Tradisjonen med faddere går helt tilbake til det andre århundre da barn av kristne martyrer fikk nye ”foreldre”. I flere hundre år var det vanlig i vår kirke at en av fadderne bar barnet til døpefonten. Noen steder praktiseres denne skikken fortsatt. Tilsvarende gjelder tradisjonen med såkalt ”luefadder”, en fadder som tar av dåpslua før dåpen, enten i kirkebenken eller ved døpefonten.

Det er en ære å bli spurt om å være fadder. Mange ganger vil fadderne tilhøre den nære familie og representere ulike generasjoner. For andre er det naturlig å velge venner av familien. Nedre aldersgrense er 15 år og fadderne må enten være medlemmer av Den norske kirke eller et kirkesamfunn som ikke forkaster barnedåp.

Minst to faddere

Den døpte skal ha minst to, og høyst seks faddere. Foreldre kan ikke være faddere. Minst to faddere må være til stede ved dåpshandlingen. Det er fint om fadderne har mulighet til regelmessig kontakt og til å være en støtte for både barn og foreldre.

Fadderne er ikke alene om sin oppgave. Sammen med hele kirken – spesielt den lokale menighet skal de ”be for barnet, lære ham/henne selv¨å be, og hjelpe ham/henne til å bruke Guds ord og Herrens nattverd”, som det heter i dåpsliturgien.

Faddere er noe spesielt

Den døpte får ofte et spesielt forhold til fadderne sine. Faddere kan bidra til at dåpsdagen blir feiret som en litt annerledes fødselsdag der en snakker om det som skjedde ved dåpen. For de døpte er det også trygt å vite et det er noen som bryr seg spesielt om dem og ber for dem.

Hva en fadder ikke er

Å være fadder innebærer ingen sivilrettslig forpliktelse, som for eksempel å skulle overta omsorgsansvar for barnet hvis foreldrene dør. Dette er en gammel tankegang som fortsatt har fotfeste mange steder, men den er ikke riktig. Selve fadderansvaret dreier seg om barnets trosopplæring, ikke om andre forhold.

Skrevet

Jeg har kun en søster og hun har vært fadder til begge de to eldste. Nå har jeg spurt om hun kan være fadder for minsten og, og det ville hun veldig gjerne. Jeg er glad for å kunne bruke søsteren. Familie er alltid familie, mens venner dessverre flytter eller glir fra hverandre i langt større grad.

Samboer er enebarn, og har derfor valgt ulike kamerater til faddere hver gang. I tillegg var min mor og svigermor faddere til storesøster, og min far og svigerfar faddere til mellombror.

Samboer og jeg er faddere til et vennepars datter. Vi var nesten naboer før, og hadde mye kontakt. Men så flyttet de 8 timer vekk, og kontakten begrenser seg. Derfor føler jeg at vi dessverre aldri får fulgt opp denne jenta slik vi burde. Det er veldig trist, men kontakten begrenser seg nesten til en sporadisk telefonsamtale, og jule- og bursdagsgave...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...