Gå til innhold

Erfaringer med bakteriell halsbetennelse ønskes!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var til legevakta mandag kveld da 2 åringen nådde 40,7 i feber. Konstatert bakteriell halsbetennelse.

Nå onsdag morgen er febern borte men hun vil ikke spise og drikker lite, humøret er helt på bånn....

Hvor lang tid tar penicillinet egentlig på seg for hun snur formenen oppover?? Begynner å bli litt bekymret her....

Noen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det går litt tid. Det viktigaste er at ho drikker. Gje ho det ho vil ha av drikke om det så er brus. Alt er bedre enn ingenting. Mine har vert flinke til å drikke sjav om dei har hatt halsbetendelse. Gutten min har hatt det to gonger og jenta mi ein gong. Første gongne gutten min hadde det så måtte han ha to kurar for å ta det.

Skrevet

Jeg hadde dette for noen uker siden (all halsbetennelse er vel bakteriell? er det virus er det ikke betennelse). Første antibiotikakuren jeg fikk ble jeg litt bedre av etter 2-3 dager, men ikke helt bra, så 3 dager etter jeg sluttet på den blusset det opp igjen med vond hals og feber og ny runde med antibiotika. Tok sin tid før halsen sluttet å kjennes hoven ut og føltes som et tordnekratt, så er ikke rart om hun ikke vil spise, og humøret blir jo deretter uansett. Ville ventet 1-2 dager til tror jeg før jeg evt hadde tatt kontakt igjen. Er hun ikke merkbart bedre utover dagen i morgen ville jeg nok tatt en telefon. God bedring da!

ps, supper er en fin ting ;-)

Skrevet

Både virus og bakterier kan forårsake halsbetennelse, men bare de bakterielle kan tas av penicillin. Jeg tror de sier at man skal bli bedre innen tre dager, og hvis ikke kontakte lege. Og også kontakte lege dersom almenntilstanden er veldig dårlig. Det er vel torsdag kveld det er gått tre døgn - men får du ikke i ungen væske, eller formen er veldig dårlig ville jeg ringt før, og ellers ringt lege i morgen tidlig for å få en time i løpet av dagen. Men det er jo fint at feberen har gått ned, det tyder jo på at det er noe som skjer. Det kan jo hende at det er smertene som sitter igjen og gjør at hun ikke tar til seg så mye, og at humøret ikke er på topp... God bedring!

Skrevet

Ein bakteriell halsbetendelse vil gå over av seg sjav uansett. Grunnen til at dei gir penicilin er fordi det er så smittsomt og ubehagelig så penicilin forkortar ned sjukdomsforløpet og stoppar smittsomheten. Det er grunnen til at dei gir penicilin når ein har halsbetendelse.

Detta fikk eg vita av legen når me var der med sønnen våres som hadde feber og var ikkje i form. Han var raud og hoven i halsen da men crpn var bare litt forhøga. Eg sa til legen da at eg ser det i morgo om han har halsbetendelse for han får gult belegg i halsen inna 24 timar. Da ville han gje meg penicilin med ein gong hvis eg ville ha det til han. Fordi det var så smittsomt osv, det var grunnen til penicilin.

Men sønnen min fikk ikkje gult belegg dagen etter og feberen gjekk ned att. Han har også fått penicilin på halsbetendelse med crp på 26, fordi han var så klinisk tydelig når dei kikka han i halsen.

Skrevet

Penicillinet har allerede begynt å virke. Feberen er jo borte:) Halsen er sikkert litt vond enda. Gi henne det hun vil ha å spise, og gi mye drikke. Saftis er det jo væske i og lett å svelge. Husk for all del kjøpe ny tannbørste. Sønnen vår hadde to streptokokk infeksjoner på rad, sansynlig grunnet at vi ikke hadde byttet tannbørste..

Skrevet

Det eneste jeg får i henne er mme, en slurk i ny og ne...vil ikke ha is, brus, saft eller noe annet.

Og det er tydelig at pencillinet har slått seg på magen for nå har hun fått SORT diarre også....stakkars lita!!

Skrevet

Vi hadde det i vår. Det var utrolig smittsomt. Først hadde jeg det, klarte å smitte begge barna, så ble sambo smittet, så ble jeg smittet på nytt, så ble Lucas smittet en gang til og til slutt sambo på nytt igjen.

Trodde vi skulle bli sprø, men det ga seg til slutt.

Det tok en stund, lurer på om det var 3-4 dager før penicillinen virket og feberene avtok.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...