Jen35 Skrevet 1. oktober 2008 #1 Skrevet 1. oktober 2008 Jeg var i England i helgen og etter egg og bacon til frokost hver dag måtte jeg bare ha en salat til lunsj. Tenkte at England er et trygt land, at det er i Sør-Europa man må være forsiktig med salat og slikt. Men så leste jeg et sted at man ikke skal spise salat på restauranter uansett hvor man er, også her hjemme, pga faren for smitte av toksoplasmose. Hm, burde jeg være urolig nå... Jeg spiste også biff som ikke var helt gjennomstekt. Dette er min andre graviditet og jeg slapper jo mye mer av nå, men nå har jeg kanskje vært for uforsiktig? Jeg er 13+1 uker på vei nå.
Nurkfrid Skrevet 1. oktober 2008 #2 Skrevet 1. oktober 2008 Jeg har en venninne som er 3-barns mor og hun spiste blåskimmel ost, brie og camembert, røkelaks, spekemat, salater i mengder, og drakk litt vin i ny og ne, og ingen av hennes barn har tatt skade av dette. Faren for at noe skal skje er ganske liten, slik jeg har forstått det. Visstnok større sjans for at barnet blir påvirket av stressnivået ditt enn av noe du muligens, kanskje kan ha fått i deg. Men man må selvfølgelig finne det man selv er komfortabel med.
Jen35 Skrevet 1. oktober 2008 Forfatter #3 Skrevet 1. oktober 2008 Ja, jeg er egentlig ikke så stresset. Har også spist spekemat og brie, orker ikke tenke på hva jeg spiser hele tiden. Det går nok bra
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2008 #4 Skrevet 1. oktober 2008 Salat - er det ikke fordi man ikke vet om det er vasket at man ikke bør spise det? Det er vel ingen som serverer skitten salat uansett!
Mia29 Skrevet 1. oktober 2008 #5 Skrevet 1. oktober 2008 He-he. Skitten salat får vi nok servert oftere enn vi er klar over. Både på restaurant i innland og utland og hos vennene våre og kanskje til og med hos mamma. Jeg må nok innrømme at akkurat salaten har jeg også vært litt slapp med. Vasker nøye hjemme. Men har spist det på restaurant. Alle tar jo et valg på hva de selv ønsker. Men det er en risiko hvis vi velger å gjøre det. Det er naivt Men ganske vanlig) og tro at matvarehygienen på norske restaurantkjøkken og i norske hjem er så utrolig god. Her er det nok store variasjoner. Jeg tror ikke mine venner og familie er atypisk, men de synder dfinnitivt med matvarehygienen fra tid til annen. Jeg har også flere kjente som har jobbet på kafe/restaurant og kan fortelle ganske ekle historier. Normalt så blir vi ikke dårlige av det. Men akkurat nå kan det nok være lurt å tenke seg om en ekstra gang før vi velger fra menyen.
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2008 #6 Skrevet 1. oktober 2008 Jeg mener at det er jo ikke farlig så lenge man ser at det ikke finnes insekter, jord osv på det!?
Mia29 Skrevet 1. oktober 2008 #7 Skrevet 1. oktober 2008 En frisk insekt trenger ikke nødvendigvis innebære en risiko. Det gir bare litt ekstra proteiner. Problemet er de bakteriene vi ikke ser, med eller uten insekt og sand. Som for eksempel toksoplasmose.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå