Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2008 #1 Skrevet 1. oktober 2008 Svigers vil gjerne gi babyen en pengegave til anledningen, men de vil gjøre som de har gjort med de andre barna i slekta. De ha da hatt bankbok. Nå er det vel ikke nødvendig å si at det er lenge siden sist det kom barn til på den siden av slekta For er det i det hele tatt noen som fortsatt BRUKER bankbok? De ville nemlig opprette konto i den lokale banken, som ligger langt pokkerivold fra der vi bor og finnes ikke der engang, så jeg mener at dette er heelt uaktuelt. Det virket som om de ikke var interessert å gi penger om det ikke var via bok. Da kan det heller vere det samme mener nå jeg, for jeg har opprettet konto til babyen i mitt navn i min bank. Er det jeg som er rar her, eller er det svigers som kanskje er litt utdaterte?
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2008 #2 Skrevet 1. oktober 2008 Tror bankbok er en historisk ting som ikke eksisterer lengre, så la de bare stå på sit, de må nok backe ut. Jeg hadde bakbok i to banker, og begge ble (fra bakens side) sagt opp og gjort til kontoer en gang på nittitallet. Dersom det mot formodning skulle eksistere banker som fortsatt praktiserer bakbok får du heller foreslå at de oppretter et fond, der får man iallfall rente, noe man går glipp av på bankbok.
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2008 #3 Skrevet 1. oktober 2008 Her har reglene forandret seg mye de senere årene. Eneste måten å opprette konto i barnets navn på er å ha begge foreldrenes underskrift, så det kan faktisk ikke besteforeldre gjøre selv.... En onkel til snuppa her prøvde å opprette konto til henne i dåpsgave, men det fikk han altså ikke lov til. Så han endte med å kjøpe en gavesjekk på 1000kr i banken som hun fikk i gave. Da jeg skulle opprette sparekonto til henne og sette inn denne sjekken måtte jeg skrive under på papirene, ta de med hjem til pappaen så han fikk skrevet under også før kontoen var oppe og gikk. Bare la de gå i banken og prate med dem, bankbok er det ingen som bruker og skal de lage en konto må de lage den i sitt eget navn og evt spare til henne. Det må de jo bare få lov til om de vil det mener nå jeg da, kanskje de har et bestemt mål, spare til førerkort, innskudd til bolig e.l. til henne, da kan de jo gjøre det i sitt eget navn og gi henne pengene når de mener det er tid for det.
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2008 #4 Skrevet 1. oktober 2008 Besteforeldra til jenta mi, har opprettet konto i sitt navn. so de satte dåpggave pengene inn på. men de sparer penger til bursdag og jul på denne kontoen. så får barna kontoen over på seg når de blir 18. vi opprettet egen konto som vi satte inn de andre pengene på og som vi setter einn andre penge gaver ungen vår får. men vi måtte ha underskrift dra begge fpreldre og fødselsatest for å åpne konto i jenta våres sitt navn.
Pappalille Skrevet 1. oktober 2008 #5 Skrevet 1. oktober 2008 Vær klar over at alle kroner over 75000 spart i deres barns navn er det spesielle regler for. Bare så det er nevnt =) Dere vet det sikkert, måtte bare få det med ^^
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2008 #6 Skrevet 1. oktober 2008 Vær også klar over at om de velger å spare på en egen konto i sitt navn så er det deres penger som ikke er øremerket på noe vis. Dvs at i et evt arveoppgjør går de inn i boet. Surt om de har spart 200.000 og dør tre uker før jenta blir 18, da går de pengene til deling på alle barna, ikke direkte til barnebarnet de er tenkt til.
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2008 #7 Skrevet 1. oktober 2008 Jeg ville gjerne ha bankbok til ungene mine, men har ikke funnet noen bank som fortsatt har dette. Kjekt for ungene å virkelig se hva som er satt inn når. Hadde en sånn bok som jeg fikk til dåpen av bestefaren min med 500 kr i. Da jeg var 10 år var disse 500 kr sammen med noen små innskudd nå og da vokst til flere tusen. Har opprettet konto til hver av ungene i mitt eget navn. Samtidig har jeg kjøpt en søt liten notisbok til hver som jeg skriver ned hva som blir satt inn. Besteforeldrene har fått oppgitt konto nummeret og setter inn penger til bursdager og jul. Ønsker ikke noe tull med overformynderiet, derfor står pengene i mitt navn. Har ungene for mye penger når de begynner å studere reduserer dette også støtten fra lånekassen. Men at besteforeldrene skulle spare i sitt navn til barnet hørtes jo litt rart ut... Da må de jo nesten skrive testamente sånn at det er helt klart at dette er barnet sine penger.
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2008 #8 Skrevet 1. oktober 2008 Dette med sparing er ikke lett. over 75000kr spart er det overformynderiet som kan kontrolere pengene men dette skjer som regel kun hvis de tror pengene blir brukt på ting som gagner andre enn barnet f.eks narkomisbruk av den ene parten osv... så de kan være gode å ha. sparing i egen konto hos foreldre eller besteforeldre er ikke så veldig lurt, hvis det da skjer noe med noen av de å barnet skal ha disse pengene må de deles og evnt betale arveavgift altså de må betale/miste deler av penger de har fått i gave etc... tanten min har åpnet egen konto men hun har jobbet i bank i 30 år så kan hende det er noe med det? Jeg vet at jenta mi får spart masse mer enn de 75000 men da får det som skjer med overformynderiet skje, skje ang studielån så er dette så himla mange år til at ting har forandret seg så det tar vi da,,... lykke til med sparing;-)
Gjest Skrevet 1. oktober 2008 #9 Skrevet 1. oktober 2008 Vil anbefale deg å tipse de vanskelige og noe utdaterte besteforeldrene om sapring i Fond, som slett ikke er ulikt bankbok greien. Man får også mye bedre rente og avkastning, samt at det står på den voksne, men med barnet som "mottaker" om noe skulle hende. Etter (feks) 20 år overføres fondet til barnets navn av seg selv, noe som man avtaler med banken ved tegning. Jeg har slike fondskontoer til begge mine jenter.
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2008 #10 Skrevet 1. oktober 2008 overformynderregelen gjelder kun ved spesielle anledninger. i alle fall i sparebanken.. forhørte om dette når jeg åpna konto. og det gjaldt kun ved arv ol...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå