Gå til innhold

Totalt sammenbrudd på morgnen! (Samme som 3tri)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er bare nødt til å få ut litt steam nå, beklager til dere som er lei syt. :/

Nei, nå orker jeg ikke mer snart.

Om de 2 siste månedene skal være som dette, vet jeg ikke hva jeg gjør...

Jeg får ikke sove. Det går IKKE. Jeg har bygd opp rundt meg med puter og alt mulig, og jeg ligger godt, det er ikke det. Jeg bare får ikke sove.

Jeg legger meg rundt 22.00 og sover frem til 00.00. Etter det er det bare å gi opp.

Sovner, sover en halvtime, våkner igjen. Og sånn fortsetter det hele natten. Og om morgenen føles det ut som jeg like godt kunne døgnet.

Det er så utrolig slitsomt. Ikke får jeg sove på dagen heller. Da ligger jeg bare i senga/sofaen å ser opp i taket.

Jeg er 40% sykemeldt, og jobber 4 dager i uken á 6 timer. Det var det jeg skulle idag.

Stod opp nå halv 7, kledde på meg. Smurte meg en brødskive med gulost. Satt meg i stua for å spise. Også begynte jeg å hylgrine. Stakkar sambo skjønte jo ingen ting. Og jeg klarte virkelig ikke stoppe å grine.

Jeg er så utrolig sliten. Jeg har aldri i mitt liv vært så sliten før, og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. For uansett hvor mye jeg trenger et par timer søvn, så får jeg det ikke.

Og nå sitter jeg her å gruer meg til å ringe sjefen å si at jeg dessverre må bli hjemme idag, fordi jeg er for utmattet til å komme meg på jobb.

Jeg er svimmel, kvalm og ikke minst har jeg jævelig vondt i hodet.

Atpåtil var jeg en tur på føden igår fordi jenta i magen ikke har gitt noe liv fra seg på et par dager. Heldigvis var alt strålende med henne. Og på ultralyden så man at hun lå å sparket som en gal, bare mot steder jeg ikke kjenner!

Men, jeg skal vedde mye på at hun er rolig, fordi jeg stresser som en gal.

Og jeg vet rett og slett ikke hva jeg skal gjøre lenger.

Jeg har aldri vært så sliten som nå i hele mitt liv, og det eneste som kommer til å hjelpe meg med å få slappe av, det får jeg ikke. Nemlig sove.

Nei, det blir nok en tur til legen idag, om de klarer å skvise meg inn, og forhåpentligvis får jeg noen gode råd/tips der.

Takk til dere som orket/gadd å lese.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Uff, dette hørtes ikke bra ut i det hele tatt. Når man er kommer så langt som du er, så har man virkelig behov for å få hvilt skikkelig! Og når man da over tid får så lite søvn er det jo ikke det minste rart om du hylgriner uten forvarsel. Det er ikke for ingenting at det å ikke få sove er en velkjent torturmetode... Jeg har ikke noen gode råd, det får vi håpe legen har, men jeg føler med deg og håper virkelig det ordner seg så du får samlet litt krefter i innspurten!

Skrevet

Hei

Da er vi to i samme båt:( For meg har det hjulpet litt, tro det eller ei, å gå en lang tur før jeg legger med, lagt meg etter 1130 samt tatt en 5 min tur ute dersom jeg våkner. Jeg har våknet opptil 7 ganger hver natt en periode, men nå er det redusert til 2-3 ganger. Et annet råd som også hjelper er å kjøpe en avspenningscd(yoga), den kan du høre på når du legger deg, og om du våkner.....jeg er ikke alternativ av meg, men gav det allikevel et forsøk:)

Det finnes antihistaminer(allergimed) som kan tas når en er gravid, disse blir en trøtt av, men for meg ble jeg bare enda trøttere/grinete uten å sove, så jeg ga opp:(

Sovemed. er IKKE å anbefale under savngerskapet.

Skrevet

Spørs om du ikke blir 100% sykemeldt nå, det er ikke alltid så lett å tilpasse seg alt som skjer med kroppen i svangerskapet, og det er ikke tvil om at det er slitsomt å produsere barn.

Du må prøve å finne en rytme på dagen som fungerer for deg, det er ikke alltid man trenger å sove bare en klarer å koble ut alt en skulle gjort og stresset helt ned. Gå en tur flere ganger om dagen, trenger ikke være så langt bare du får litt frisk luft og brukt kroppen litt. Spis sundt og drikk nok. Har du prøvd å låne lydbøker på biblioteket? Sett på en og legg deg på sofaen eller senga, lukk øynene og bare lytt, det kan være ganske avslappende, da slipper alle de stressede tankene dine fri en stund, kanskje du til og med sovner...

Ta godt vare på deg selv og lykke til videre. Om det er noen trøst er du ikke alene, jeg hadde det akkurat som deg første svangerskapet mitt, de neste gangene har deg gått bedre faktisk.

Skrevet

Jeg kjenner meg litt igjen. Sover også dårlig, men ikke hver natt som du, annenhver på det verste og da går det jo på et vis.

Jeg tror det kan hjelpe litt å være fysisk sliten før man sovner, jeg sover alltid godt hvis jeg har gått en lang tur eller noe i den dur..

Håper du får hjelp hos legen!

Husk, man dør fortere av total mangel på søvn enn av mangel på mat, og om man sover for lite over tid kan man bli psykotisk av det, har jeg lest... Ta vare på deg selv og sykemeld deg hundre prosent heller enn å gå sånn på halv tolv.

Skrevet

Da ble jeg sykemeldt 100% ut neste uke.

Den dårlige samvittigheten og følelsen av å bli uglesett på jobben kom selvfølgelig krypende med en gang, men jeg får bare blokke det totalt ut, å tenke kun på meg og jenta i magen min!

Blodtrykket mitt er heldigvis fortsatt fint, så det er det vel så og si 100% sikkert at den helvetes hodepinen kommer av for lite søvn.

Men, takk for alle gode ord jenter.<3

Nå skal jeg dra for alle gardiner, og bare ligge å slappe av!

Skrevet

Stakkars deg!

Jeg synes at du skal være 100% sykmeldt, og så får du se om det går an å komme inn i en god søvnrytme igjen om du alle fall ikke stresser med jobb ved siden av. Jeg jobber i helsevesenet selv, og de kvinnelige legene som har barn og som jobber sammen med meg, påstår at det er tull og tøys med gradvis sykmelding når man egentlig trenger full hvile.

Det sies jo at det ikke er farlig å sove lite. Men det er utrolig slitsomt!

Og at du er lei deg og fortvilet på morgenen, er vel et tegn på at du er sliten etter natten. Men vær obs, så du ikke begynner på en depresjon fordi du ikke får hvilt. Da er det bedre å ha full frihet på dagtid, slik at du kan kaste deg i seng når du føler deg trøtt.

Selv er jeg grubleekspert når jeg skal sove, og har vondt for å slukne på dagtid. De jeg kjenner som sover godt, sier at de på en måte skrur av alt når de legger seg, og tenker på koselige, avslappende ting. Lettere sagt enn gjort, men verd å forsøke.

Lykke til! Skulle ønske du fikk sove godt i natt - bare en natt gjør alt så mye lysere!

Cecilie

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...