Gå til innhold

grøt til 2 mnd gammel baby???

Anbefalte innlegg

Skrevet

venninna mi gir sin 2 mnd gamle sønn grøt om kvelden, fordi han skal sove lenger om natten..

riktignok bare noen skjeier, og veldig tynn grøt..

er visst effektivt..

men er det lurt???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er nok en grunn til at man TIDLIGST skal innføre fast føde ved 4 mnds alder.

Tarmsystemet til babyene er ikke klare for fast føde før det..

Jeg ville ikke gjort det i alle fall.

Og spør du HS på helsestasjonen får du nok et klart nei der også.

Jeg ville begynne med grøt til min når han var 3,5 mnd (altså 2 uker før 4 mnd) men til og med da rådet HS meg til å vente, og det gjor jeg..

Skrevet

På foreldreforberedendekurs så så hs at man tidligst burde begynne ved 4 mnd - men aller helst vente til 6 mnd. Da er tarmsystemet helt ferdig og klart til å "tas i bruk". Tror ikke jeg ville gitt min baby grøt så tidlig - måtte i såfall vært tynn, tynn velling - men ville heller gitt mm/mme. Det er jo det som er anbefalt!

Skrevet

Hun kan jo gi velling istedefor grøt!

Skrevet

Har hun en unge uten problemer med fordøyelsen er det nok ikke noe problem, men siden veldig mange barn fremdeles sliter med en litt uferdig tarm, luft og fordøyelsessmerter på den tiden er det overhodet ikke anbefalt.

Jeg ventet til jenta mi var 5,5 mnd med å innføre små smaksprøver på tynn grøt om kvelden, men hun fikk en kjempereaksjon. Tarmen hennes var overhodet ikke klar. Hun var 7 mnd hun før hun kunne spise grøt uten å få voldsom diare og magesmerter, så det er stor forskjell på når tarmen er klar for å ta imot noe annet enn morsmelk/morsmelkerstatning. Jeg ville ikke tatt sjansen, de trenger det jo ikke, og å sove hele natten kan man da ikke regne med første halvåret med baby i hus...

Skrevet

Det er ikke anbefalt, men av og til må en bare. Kanskje spesielt om en har store babyer og ikke ammer.

Jeg måtte det med eldste(2,5 mnd), fordi ungen kunne ikke få mer mme pr døgn. Da var litt tynn grøt på kvelden beste alternativet for oss. Ungen begynte nemlig å våkne oftere og oftere om kvelden/natten, men fikk max mme pr døgn fra før.

Det var ikke for at ungen skulle absolutt sove hele natten, men jeg måtte ha et alternativ som mettet litt lenger enn mme, slik at vi holdt oss innenfor litt normale mengder mme.

Det gikk greit(tror jeg brukte risgrøt, hvertfall den som er best med tanke på allergi osv), og ungen har i dag ingen problemer med magen.

Jeg hadde ikke gitt grøt, bare for at det skulle mette lenger, dersom ungen ikke hadde hatt behov for mye mer mat enn mme kunne gi.

Jeg måtte også begynne med 3-4 måltider allerede da ungen var 6 mnd. Også middag, etter HS sitt råd ;"ungen trenger mer mat", sa hun.

Nr 2 ammet jeg, så der fikk ungen først fast føde 5,5 mnd gammel.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...