Gå til innhold

Lite melk om kvelden...

mammalea med to i magen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har tvillinger som er 11 uker som jeg fullammer. Har gjort d siden de ble tatt av sonden på nyfødtintensiven. Vi kom hjem 5 august, da var tvillingene 19 dager gamle. Alt har gått veldig bra frem til nå.

Har slitt med at de ikke vil legge seg til å sove om kvelden, og har funnet ut at jeg ikke har nok melk til de begge om kvelden. Resten av døgnet har jeg nok, de er i allefall fornøyde. Fra mellom 6 å 8 om kvelden skal de ha pupp hele tiden, og når vi legger dem gråter de i mange timer. Har de jevnlig oppe å legger dem til puppen, men d virker ikke som de er fornøyde.

I dag har jeg pumpet litt, og den ene tvillingen fikk 60 ml på flaske og den andre (som ikke vil ta smokk eller noen ting) tok 15 ml og fikk etterpå fra begge brystene.

Trenger hjelp/gode råd for hva jeg skal gjøre for å få nok melk på kveldene og'. Å når er d best å pumpe for å få opp produksjonen?

Har god ammeerfaring fra før, men hadde da for mye melk til sønnen min var 1.5 år så jeg hadde ikke slike problemer.

På forhånd takk =)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei

Jeg har fullammet 3 barn fra før i 6 mnd - og sliter med det samme som deg. Mine jenter har fått sonde og flaske da de var så små når de var født. De slet også med gulsot.

Jeg pumper meg på dagen (spesielt om morgningen) og får ut ekstra til kvelden da. Har kapitulert litt med NAN1 rett før leggetid slik at jeg får de i seng (ellers er det nesten helt umulig = mye grin).

Ellers så drikker jeg ammete og masse vann/veske - det er vel det beste tipset samt å amme mye - men det er jo begrenset hvor mye man orker å ligge ute med puppen. Jeg orker ikke å ha de ute HELE tiden.

Skrevet

Jeg hadde samme problemet med mine to, men jeg gjorde det til en vane å legge meg å sove mellom kl 17 og 18 hver kveld, rundt en times tid. Våknet nesten opp med melkespreng hver gang, enda jeg ga de pupp rett før jeg la meg.

Melkeproduksjonen er høyest når du sover, og søvn er viktig når du skal holde nok melk til to. Så samboern måtte ta seg av de alene, eller med hjelp fra familien, en time hver dag.

Å jeg merket kjempe godt hvis jeg ikke fikk den timen, da var det fullstendig kaos med pupp hver halvtime hele kvelden.

Nyhetene var det bare å glemme!

Det hjelper både på melkeproduksjonen og humøret! :)

Lykke til!

Skrevet

Jeg fikk et nytt å bedre liv da jeg begynte å gi tvillingene ei flaske mme hver kveld. Før det sleit vi lenge med å få dem til å gå til ro om kveldene. Klokka kunne bli både 1 og 2 på natta, før de slokna mellom oss i dobbeltsenga. Etter vi begynte med fast mme kunne vi legge dem i senga deres og de sovna av seg selv etter noen minutter. Til alle de andre måltidene amma jeg. Da de var ca 3mnd sovna de klokka 9, da de var 4 mnd sovna de i 8 tida og nå slokner de før 7 hver kveld. (De er 7 mnd nå da og får en god del fast føde).

Det er viktig å ta vare på seg selv også, når man har tvillingbabyer i hus. Jeg hadde aldri orka å pumpe meg mellom ammeøktene. Da hadde jo ikke døgnet bestått i annet enn pumping og amming.

Lykke til:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...