Gå til innhold

Finanskrisen og miljøproblematikken

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har selv tapt ganske mye på finanskrisen, likevel lurer jeg på om jeg egentlig skal være glad det skjer. Det fører tross alt til en nedkjøling av kjøpe og forbrukshysteriet. Det er jo noe vi virkelig trenger.

Om krisen skulle bli langvarig er det kansje det beste som kunne skje for barna våre. Det er langt igjen til de fleste egentlig lider noen nød, men forbruket og dermed forurensningen synker.

Jeg ville tro miljøbevegelsen setter pris på det som skjer. Det burde muligens vi andre også gjøre, selv om det er vanskelig å se sparepengene forsvinne akkurat nå.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Problemet er bare at det er mange som ikke bare mister sparepengene sine. Det er faktisk mange som ikke har sparepenger i det hele tatt...

Kan ikke finne en GOD grunn til finanskrisen vi opplever nå, og ikke har den nådd "toppen" heller.

Skrevet

Jeg vet godt at det ikke er morsomt for noen enkeltindivider og at det fører med seg mye dritt, men likevel kan det kansje være bedre enn et alternativ med fortsatt vill vekst i overforbruket.

En løsning som ordnet begge problemene ville jo være det beste.

Skrevet

Det er vel aldri hyggelig med en "krise", men samtidig så er jeg egentlig litt enig med Poamin her. Folk burde bruke mindre penger. Her i Norge har vi en kjøpekraft som er helt sinnsyk sammenlignet med de fleste andre land. Det er ytterst få av oss som i det hele tatt har noen grunn til å klage. Men klager gjør vi..

Skrevet

Det er mange enkeltpersoner og barnefamilier som rammes av denne krisen. Men jeg forstår hva du mener...

Jeg velger heller å se på det som at kanskje det kan komme noe positivt ut av denne krisen også. Miljøvern, muligens. Også at folk kanskje kan stoppe opp litt, sette mer pris på det de har og ikke hele tiden hige etter mer samtidig som de syter over avgiftsnivå og bomstasjoner.

Skrevet

Hva mener du? Jeg fant ikke noe om miljøkonsekvenser i denne artikkelen, bare at det blir oppfordret til å fortsette å bruke mer enn vi har behov for. Var det noe jeg overså da jeg skummet gjennom?

Skrevet

Dessverre for mange er jeg også enig. Sånn som vi har hatt det er mer enn hva som er sundt. Ting stabiliserer seg, og vi klager for vi har vært altfor bortskjemte. Selv tar jeg meg selv i å ikke sette pris på hva man har, for eks ønsker å reise til syden mer enn en gang i året istedenfor å være gla for at vi kan reise i det hele tatt. Det plager meg til tider at jeg må velge mellom ny jakke eller ny hårfrisyre osv. Helt idiotisk. Hadde alle vært fornuftige å spart de ekstrapengene vi hatt under disse årene hadde vi uansett vært trygge. Og faktisk...hurra for nedgang i boligmarkedet - nå kan kanskje unge og single faktisk også kjøpe seg noe!

Skrevet

Jeg tenker det samme som deg jeg poamin! Forbruk står for en stor del av co2 utslippene, og en slik krise vil gjøre det nødvendig for mange og handle mindre og tenke alternative ferieturer. Selv har jeg sluttet å reise til syden for lenge siden, handler brukt, og tar miljøkrisen vi står ovenfor på alvor.

Problemet er desverre at krisen i hovedsak rammer de som har lite i utgangspunktet, og de som sannsynligvis ikke er de største forbrukerene av varer og tjenester. Dem med god økonomi vil fremdeles kunne både handle og reise, med mindre situasjonen eskalerer ytterligere. Personlig er jeg langt mer opptatt av å redde miljøet, enn å klage over den økonomiske krisen som har rammet verden.

En annen ting, som jeg pga manglende kunnskap på området ikke er i stand til å se konsekvensene av, er arbeidsledigheten. Dersom vi reduserer forbruket vårt kraftig, vil jo nødvendigvis mange arbeidspalsser gå tapt... Det er nok det som "bekymrer" meg mest.

Jeg tror det er en mening med alt som skjer, også dette.

Skrevet

Ja, enig med deg. Synd at enkelte individer blir veldig hardt rammet, men de fleste av oss klarer oss, og har bare godt av å forbruke mindre...

Skrevet

Jeg mener at det blir helt feil å blande inn miljøpolitikk i finanskrisen.

Dette kan utvikle seg til å bli veldig alvorlig for veldig mange mennesker, men det tror jeg en del ikke forstår enda.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...