Gå til innhold

Rett eller galt ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg skriver her for å høre deres syn på følgende sak:

Det er snart FN dag i barnehagen, og de har tatt bilder av barna og hengt de opp på veggen utifra deres opprinnelse. Mitt barns far er pakistansk, selv er jeg norsk. De hadde hengt hennes bilde sammens med to andre barn fra pakistan. Et annet barn var fra Colombia, hun var klistret opp alene ved det colombianske flagget. Deretter var det et barn fra Chile som hang ved det chilenske flagg. Bilder av seksti andre etniske norske barn hang ved det norske flagget. Dette mener jeg er helt feil. Jeg mener at det ideelle er at ALLE barna bør settes inn under det norske flagget, men at de barna som også er tilknyttet en annen kulturell identitet, som f.eks. et barn med to pakistanske foreldre, også i tillegg bør henge under dette respektive flagg, altså BÅDE under det norske OG under det pakistanske. Jeg begrunner argumentet mitt med at dette pakistanske barnet er født i Norge, og derfor er mere norsk enn pakistansk. Hun spiser norsk mat, ser norsk tv, har norske lekekamerater, etc, etc, dvs. fra hun var liten er hun sosialisert i Norge, i tillegg til at hun har pakistanske vaner, som er tilegnet fra foreldrenes hjemlands kultur. Bildet av henne bør ergo henge både under det norske OG det pakistanske flagget. Hvis hun kun henger under det pakistanske flagget, så blir det etter min mening helt feil fra den lille jentas ståsted, og både hun selv, og majoriteten av de etniske norske barna vil se på henne som annerledes, noe hun jo slett ikke er. Hva mener dere ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helt greit for meg at DU ikke tenker for mye. Da blir verden et bedre sted å være.

Skrevet

so what?

har jenta di noen intr refleksjoner om dette som du kunne tenke deg å dele med oss?? ;)

Skrevet

Det synes jeg og. Det slår meg at du burde få dem til å ta det ned snarest. Å skille barn etter etnisitet, selv om det bare er på veggen, er utrolig tankeløst og ufølsomt, og minner mer om Norge for 30 år siden, da barn av andre hudfarger og kulturer var egentlig mest teoretisk for norske barn.

Skrevet

Tror kanskje du tar ille opp noe som fra barnehagens side var ment som noe pent og positivt?

Når barn er så små så tror jeg heller ikke at de ser på barn som evt. står under andre flagg som annerledes. Det er ikke barn som deler mennesker inn i slike grupper - det er de voksne. Små barn tenker ikke en gang over hudfargen til sine lekekamerater.

Selv står mine barn under det spanske flagget i barnehagene sine, selv om mor er norsk og far er chilensk. Og grunnen er at de helt til nå har bodd i Spania selv om de ikke er spanske statsborgere. Jeg ser det som ganske logisk da de er mer spanske enn norske, og det kunne ikke falle meg inn og be barnehagen om å også sette de under det norske flagget - hvorfor det?

Jeg synes det er morsomt å gå inn i barnehagen og se de ulike flaggene og hvilke barn som "tilhører" hvilke flagg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...