Anonym bruker Skrevet 30. september 2008 #1 Skrevet 30. september 2008 Tankene mine kverner stadig og altfor mye rundt en av pasientene mine, en som representerer det totalt motsatte av min verden. Syk, syk mann, rusmisbruk, kaos og stort sett elendighet på de fleste felt. Tror ikke jeg er forelsket, mer betatt, eller omsorg, men føler at følelsene går utover det profesjonelle. Jeg har mye kontakt med pasienten, og driver aktivt og behandler han. Etisk dilemma her. Lurer på om jeg skal trekke meg helt bort pga dette, eller bruke følelsene konstruktivt til å gjøre en bra jobb med han. Vi har en kjempekontakt og han har gjort mange framskritt etter at jeg startet behandling, men jeg går hele tiden og er redd for å gå ut av den profesjonelle rollen. Samtidig ser jeg med skrekk på å miste kontakt med han. Noen som kan gi noen råd?
Anonym bruker Skrevet 30. september 2008 #2 Skrevet 30. september 2008 Høres vanskelig ut. Beste rådet jeg kan gi deg sånn på stående fot må være å snakke med en annen i teamet (regner med dere er flere), søk veiledning og få hjelp til å bruke den kontakten du og pasienten har til hans beste...så ønsker jeg deg lykke til - og må rose deg for at du selv innser at dette er/ kan bli utfordrende og problematisk, det er bra at du klarer å se på situasjonen såpass objektivt.
Anonym bruker Skrevet 30. september 2008 #3 Skrevet 30. september 2008 Du skal bruke følelsene konstruktivt til å gjøre en god jobb med han! Føleleser og personlig engasjement fra behandler kan være veldig positivt for en pasient, men det krever veldig mye av deg. Du må være sterk nok til å tenke mer på hans behov enn på dine, du må ikke behøve ham. Du må tåle å gi slipp på ham og la ham bli frisk og selvstendig, som en mor som gir barnet sitt rom og frihet. Min erfaring er som pasient, og det mest nedbrytende er en lege/psykolog som sitter med et uttrykksløst ansikt og er superproff. Det som hjalp meg, var en som gråt sammen med meg. Jeg forelsket meg i ham og han tålte det, fordi han var sterk og ikke trengte meg. Behandlere som trenger pasientens betatthet, er farlige. Men det handler om livet dette, og da må det være følelser involvert. Lykke til med å bety noe i din pasients liv og utvikling! :-)
Anonym bruker Skrevet 30. september 2008 #4 Skrevet 30. september 2008 Hmmm.. Jeg tenker nå mest på deg da.. Hva skjer om dette fører til noe? Da står du plutselig der med en kjæreste som er syk og rusmisbruker. Du vet vel bedre enn meg hvordan pårørende av slike mennesker har det. Jeg vet ikke hvordan han responderer på behandlingen, og hvilke fremtidsutsikter han har, men jeg ville ikke innvolvert meg med han. Hvis jeg var deg ville jeg sluttet å behandle denne pasienten, og kuttet all kontakt, eller så mye som det lar seg gjøre mtp jobben din. Husk at når vi er litt forelska og/eller betatt ser vi ikke ting med klare øyner, men jeg kan se for meg at i fremtiden kan du bli stående som den stor taperen i denne situasjonen hvis du ikke gjør noen endringer nå.
Anonym bruker Skrevet 30. september 2008 #5 Skrevet 30. september 2008 Skjerp deg! Jeg sier ikke at du ikke kan ha følelser for denne mannen, eller at det er noe galt med følelsene dine. Men viss du ønker at kontakten mellom dere skal utvikle seg til noe mer enn professjonelt må du avslutte det professjonelle forholdet først. Som sykepleier o.l kommer man tett inn på folk og det er da helt normalt at enkelte livshistorier og personer fester seg mer enn andre. Jeg har flere pasienter jeg tenker mer på eller som har en bestemt plass i hjertet mitt enn andre. Reagerer på at du bruker ord som besatt.. du høres veldig uprofessjonel ut og du må skjerpe deg!
Anonym bruker Skrevet 30. september 2008 #6 Skrevet 30. september 2008 Hun har da ikke brukt ordet besatt!!!
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2008 #7 Skrevet 1. oktober 2008 Dette skjer de fleste PROFESJONELLE i løpet av karrieren- ta kontakt med veilederen din- og finn ut hvordan du skal forholde deg til det- det viktigste er at du ikke holder dette hemmelig - da kan det fort bli noe du ikke vil... Lykke til.. som min foreleser sa. Eg seier ikkje hvis- eg seier når- du blir forelsket i konfidenten- kva gjer du då??
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2008 #8 Skrevet 1. oktober 2008 Jeg tror "anonym" et par hakk oppe her, har lest litt feil. HI skriver beTatt, ikke beSatt. Jeg er også betatt av en mann, som absolutt ikke har en livsstil jeg ønsker å dele, men jeg er ikke besatt.
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2008 #9 Skrevet 1. oktober 2008 Takk for svar alle sammen. Regnet nesten med at noen ville reagere negativt. For å få det klart så er jeg absolutt ikke besatt av noen som helst, men heller betatt, eller en form for omsorgsfølelse er vel mere riktig. Og det er jo en risiko med å jobbe så tett og personlig med mennesker. Noen får man bedre allianse med enn andre, og av og til blir alliansen litt ekstra god. Absolutt ingen fare for at jeg ender opp som kjæreste med pasienten min, tenkte vel heller rent behandlingsmessig, at jeg kan få litt "skylapper" for enkelte områder og derav opptre uproffesjonelt. Tenkte også ift andre pasienter, at det blir lett å forskjellsbehandle, og ha lite overskudd og engasjement igjen til de andre. Litt greit å få skrevet dette ned, ser da litt klarere hvordan ting fremstår :-) Kommer nok til å fortsette tett samarbeid med pasienten min, og bruke engasjementet mitt til å få utrettet noe bra for han.
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2008 #10 Skrevet 1. oktober 2008 Jeg synes du høres flink, samvittighetsfull og profesjonell ut. Når du nå går i deg selv på denne måten, blir det sikkert til det beste både for deg og pasientene dine. Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2018 #11 Skrevet 12. oktober 2018 Må være vanskelig da. Anonymkode: c2331...059
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2018 #12 Skrevet 12. oktober 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Må være vanskelig da. Anonymkode: c2331...059 Jeg bare lurer. Hvorfor svarer du på en 10 år gammel tråd? Hvordan fant du den? Anonymkode: 2c29b...ffb
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2018 #13 Skrevet 12. oktober 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Jeg bare lurer. Hvorfor svarer du på en 10 år gammel tråd? Hvordan fant du den? Anonymkode: 2c29b...ffb Skulle søke opp noe på Google. Var allerede innlogget på siden, så tenkte ikke noe over det. 😵🔫 Anonymkode: c2331...059
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2018 #14 Skrevet 12. oktober 2018 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Skulle søke opp noe på Google. Var allerede innlogget på siden, så tenkte ikke noe over det. 😵🔫 Anonymkode: c2331...059 Anonymkode: c2331...059
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2018 #15 Skrevet 12. oktober 2018 På 30.9.2008 den 22.36, Anonym bruker skrev: Du skal bruke følelsene konstruktivt til å gjøre en god jobb med han! Føleleser og personlig engasjement fra behandler kan være veldig positivt for en pasient, men det krever veldig mye av deg. Du må være sterk nok til å tenke mer på hans behov enn på dine, du må ikke behøve ham. Du må tåle å gi slipp på ham og la ham bli frisk og selvstendig, som en mor som gir barnet sitt rom og frihet. Min erfaring er som pasient, og det mest nedbrytende er en lege/psykolog som sitter med et uttrykksløst ansikt og er superproff. Det som hjalp meg, var en som gråt sammen med meg. Jeg forelsket meg i ham og han tålte det, fordi han var sterk og ikke trengte meg. Behandlere som trenger pasientens betatthet, er farlige. Men det handler om livet dette, og da må det være følelser involvert. Lykke til med å bety noe i din pasients liv og utvikling! 🙂 Hva menes ned dette: Behandlere som trenger pasientens betatthet, er farlige??? Anonymkode: c2331...059
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2018 #16 Skrevet 30. oktober 2018 Hvordan ut av rollen da? (men jeg går hele tiden og er redd for å gå ut av den profesjonelle rollen) ??? Anonymkode: c2331...059
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2018 #17 Skrevet 31. oktober 2018 På 12.10.2018 den 13.58, Anonym bruker skrev: Må være vanskelig da. Anonymkode: c2331...059 Omg. Skriv en legeroman og bli ferdig med det. Anonymkode: 8a43a...f52
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2018 #18 Skrevet 31. oktober 2018 På 12.10.2018 den 15.11, Anonym bruker skrev: Hva menes ned dette: Behandlere som trenger pasientens betatthet, er farlige??? Anonymkode: c2331...059 Forventer du vurkelig et svar????? Anonymkode: 731d2...75e
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2018 #19 Skrevet 31. oktober 2018 7 timer siden, Anonym bruker skrev: Hvordan ut av rollen da? (men jeg går hele tiden og er redd for å gå ut av den profesjonelle rollen) ??? Anonymkode: c2331...059 Nå må du slutte med det her legehysteriet du driver med. Herregud for en skrullete pasient du er, psycho kalles det vel når man blir så opphengt Anonymkode: 731d2...75e
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2018 #20 Skrevet 31. oktober 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Nå må du slutte med det her legehysteriet du driver med. Herregud for en skrullete pasient du er, psycho kalles det vel når man blir så opphengt Anonymkode: 731d2...75e Jepsipepsi. Begynner å bli lei dette legegreiene her. Anonymkode: 3ec71...e79
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2019 #21 Skrevet 10. februar 2019 På 31.10.2018 den 7.51, Anonym bruker skrev: Jepsipepsi. Begynner å bli lei dette legegreiene her. Anonymkode: 3ec71...e79 Hvorfor svare i tråden da. Anonymkode: c2331...059
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2019 #22 Skrevet 10. februar 2019 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Hvorfor svare i tråden da. Anonymkode: c2331...059 Fordi hun håper at du snart tar et hint Anonymkode: 731d2...75e
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2019 #23 Skrevet 10. februar 2019 50 minutter siden, Anonym bruker skrev: Fordi hun håper at du snart tar et hint Anonymkode: 731d2...75e Er ikke min tråd. Anonymkode: c2331...059
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2019 #24 Skrevet 10. februar 2019 Du mister autorisasjonen din hvis du involverer deg på et personlig plan og det blir oppdaget. Er det verdt det? Anonymkode: 4dab2...e49
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå