Gå til innhold

Hvor vanskelig er det å oppdage lus egentlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå henger det lapp både på sfo og i barnehagen at de har tilfeller av lus og at vi må sjekke hodet til ungene. Lusekam har jeg, er jo ikke første gang dette dukker opp der det ferdes mange barn, men på infoarket vi fikk på sfo sto det at vi måtte bruke lupe/forstørrelsesglass når vi sjekket hodebunnen... Må vi det?

Jeg grer begge ungene med lusekam i forbindelse med kveldstellet i sånne perioder og går nøye gjennom hodebunnen særlig bak ørene men har aldri oppdaget noe. Må jeg kjøpe et forstørrelsesglass for å være sikker. Vil jo gjerne komme i gang med behandling så fort som mulig hvis vi får det i hus, og i følge ekspertene begynner det ikke klø før du har hatt lus en stund..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skal du være sikker må du bruke lys og lupe. Har du godt lys kan du se lusa med det blotte øyet, men luseegga er mye lettere å finne med forstørrelse.

God lusejakt!

Skrevet

- gre ned på et hvitt ark-lusa er mørke og de syns godt mot lys bakgrunn

-eggene synes godt i mørkt hår (er hvite), men ikke så godt i lyst hår- der syntes selve lusa godt. Har barnet lyst hår MÅ du nesten bruke lupe og lys for å se eggene.

- du kan kjøpe en elektrisk "zapper" på apoteket som gir et lydsignal i møte med lus/egg for kjapp diagnose.

- du kan alternativt kjøpe lusekam med integrert lupe for en billig penge på apoteket.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...