Gå til innhold

Feberkramper...

Musemor med tre søte små

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bare en liten advarsel:

Til dere som ikke vet hva feberkramper er, les dere opp på det. Det rammer 2-3% av alle barn som er 1/2 - 5 år minst en gang.

Det er helt for j*****, men ufarlig. Jeg viste ingenting om det når det skjedde gutten min, og trodde oppriktig at livet hans stod på spill.

Ønsker jeg hadde vist mer om det på forhånd.

Se

http://www.lommelegen.no/php/art.php?id=321323

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tusen takk for info!! Greit å vite litt om sånne ting ja.

Skrevet

Har heldigvis sluppet unna selv, men kan veldig, veldig godt forstå at det var en skremmende opplevelse om du ikke har hørt om det før (eller skremmende er det nok uansett)!

Sånne ting burde alle blitt gjort oppmerksom på gjennom helsestasjonen synes jeg.

Vi har fått informasjon om dette på helsestasjonen med begge ungene. Har jobbet i bhg, og har gått en flere kurs ang barn og sykdom osv. så kan litt om sånt, og det er utrolig grei og viktig informasjon å ha med seg nå som småbarnsmor. Anbefaler alle å ta ett førstehjelpskurs med innslag av info om de vanligste barnesykdommene.

Skrevet

Dytter denne litt

Skrevet

Ja det er forferdlig å se på!! :(

Men det som ikke kommer frem i dette innlegget er at feberkrampene også kan komme av febersekning!! SÅ hvis ungen har feber og får paracet så er man nødt til å holde godt øye med ungen for man er ikke "sikra" selv om paraceten kommer!!

Og en annen "feil" her er det at det behøver ikke BARE å komme av febersykdommer! Man kan også få det hvis det er ekstremt varmt ute!

Og feberen behøver heller ikke være høy for at man får disse krampene!!

Hadde ei på ca 2.5 år som fikk feberkramper på tur i barnehagen! Det var ekstremt varmt denne dagen og vi var flinke til å gi barna masse kald drikke, skygge og ro! Men det var ikke nok til denne jenta! :(

Hun fikk ekstreme kramper og ble hvit og blå rundt munnen! Skumma og kom slim ut av minnen hennes og...Lå der og hadde rett og slett noe som ligna på epilepsikramper!! :( Feberkramper skal egentlig gå over iløpet av ca 2-3 minutt og varer max 5 min.... Jenta hadde kramper i 20 min! :( Hun fikk 3 ganger dose for å stoppe krampene og hadde 0 i respondasjon og svak pust! :( Ambulansen var på plass etter 9 min og det var blålys og eskorte igjennom Oslo sentrum!! :( Fikk beskjed om at så kraftig som hun hadde hatt det hadde de ikke sett før, så vi var litt "uheldige" som

Hvis dere ser unger med feberkramper så få av de klærne og kjøl de ned! Hold de i en slags stabilt sideleie slik at slim etc kommer ut! Ring 113!

Som de legene vi traff på sa så ser det verre ut enn hva det er! Den første gangen et barn får feberkramper så blir barnet innlagt på sykehus, men det er mest for foreldrene sin skyld pga man rett og slett tror at ungen dør! :(

Vi i barnehagen fikk besøk av en ambulanesjåfør i etterkant som forklarte oss om feberkramper og ga oss tips etc! :) Ble mye roligere etter dette besøket ja! :)

Skrev min erfaring med dette, er ikke for å skremme dere, men greitt å være forberedt på hva som faktisk kan skje! :(

Skrevet

oisann... ble litt langt det her så jeg nå! :)

Skrevet

Kjempe bra innlegg.

Hadde feberkramper for første gang i går kveld, men ble faktisk ikke innlagt. Var på legevakten ca kl 00.00, ble sendt videre til Ullevål. Var hjemme igjen ca kl 03.00. Krampene kom på fallende temp. da han fikk en parasett ca 30 min før. Anfaller varte ca 10 min. Aldri vært så redd i mitt liv, trodde jeg var ved å miste gutten min

Skrevet

Ja, jeg tror jeg aldri har vært så redd i hele mitt liv jeg heller da hun lå der med kramper og var helt borte! Kommer aldri til å glemme det synet der nei! :(

Men på en bisarr måte så er jeg faktisk veldig glad for at jeg fikk med meg det og selv om det var grusomt! For da vet jeg mer hva jeg kan gjøre en avnt neste gang jeg kommer borti noe slikt! :)

Vi fikk faktisk stesolid-klyster og sterkt paracet stikkpiller for å ha i barnehagen vi! Jeg var den eneste som fikk lov til å evnt bruke det om det skulle ha skjedd noe ettersom en må ha opplæring på det når det er så sterke medikamenter!

Men som han fra ambulanser sier så er det ikke farlig selv om det skjer helt jævlig ut! (unnskyld språkbruken, men det var det eneste ordet som passer akkurat i denne setningen her!!)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...