Gå til innhold

Ups 3+ på glucose/sukker i urinen

Anbefalte innlegg

Skrevet

35 uker på vei og altså plutselig 3+ på glucose i urinen på kontroll i dag. Legen sa jeg da egentlig skulle henvises direkte til fødepol for kontroll.Men etter å ha målt blodsukker og langtidsblodsukker som begge deler var fint skal jeg nå heller tilbake fredag for kontroll. Noen som har hatt det uten at de hadde sv.skapsdiabetes?Om det skulle være det hvordan er oppfølgingen på sykehuset videre da? Regner med det blir tatt glucosebelasningstest i første omgang.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei! Jeg fikk konstatert svangerskapsdiabetes i uke 18, men har klart meg uten insulin ved hjelp av diett. Jeg er nå 32 uker på vei og legen jeg går til kontroll hos hver 14. dag sier at det ikke er noen vits i å starte med insulin etter uke 36 fordi det tar 4 uker å justere insulinmengden.

Jeg går derfor ut fra at dersom du får konstatert svangerskapsdiabetes så får du nok bare beskjed om å holde deg unna sukker/sukkerholdig mat.

Sukker i urinen kan du forresten også få bare ved å ha spist (veldig) søt mat kvelden før du tar urinprøven, det trenger ikke vere diabetes.

Man får veldig god oppfølging dersom man har svangerskapsdiabetes, dette for å følge nøye med på om fosteret vokser mye/blir så stort at det kan bli risikofødsel. Jeg har gått til kontroll hos lege (spes. i diabetes/indremedisin), jordmor og barnelege/ultralyd hver 14.dag.

Jeg har eget appatar som jeg måler blodsukkeret mitt med før og etter måltider for å kontrollere at jeg spiser riktig.

Håper du fikk svar på noe av det du lurte på :-)

Lykke til!

Skrevet

Takk : ) Ja jeg regner med jeg ikke skulle ha behov for insulin - blir nok bare kostregulering. Sånn sett veldig glad for at jeg er så langt på vei. Også litt glad for at jeg er vant med å tenke diakost fra jobben min - så føler meg rimelig trygg på den biten: ) Det som nesten var litt kjedelig var at jeg hadde spist minimalt med sukker dagen før kontroll - så fant ingen god forklaring der....Men får vel bare vente i spenning på kontrollen fredag og håpe de ikke finner noe mer da som tyder på sv.skapsdia : ) Uansett en god vekker til å spise sunnere/tenke mer over hva jeg egentlig spiser.Og på UL for to uker siden lå iallefall babyen under gjennomsnittet på vekstestimering - så litt betryggende det også at han allerede ikke er stor.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...