Gjest Skrevet 30. september 2008 #1 Skrevet 30. september 2008 leietakeren din hadde sagt at han nekta å betale 1000 kr mer fra 3 mnd fram i tid og hadde begrunnet det med at det ikke er lov å heve leien så mye på så kort tid? Huseieren kom med et fint brev der de begrunnet dette med renteøkningen... jeg har ikke lyst å være ekkel med dem, men 1000 kr på 3 mnd er vel litt vel mye? Kan jeg si at jeg går med på 500 kr mer som et kompromiss? Eller blir det dumt det også?
Gjest Skrevet 30. september 2008 #2 Skrevet 30. september 2008 Du kan jo først sjekke riktigheten av husleieøkningen, eks leieboerforeningen. Er økningen ulovlig, så har du jo et godt kort. Eller du kan forhandle, som du er inne på. Eller stille ultimatum (jeg sier opp og flytter, jeg er en drøm av en leietaker og finner meg billigere og bedre bosted et annet sted). Men da bør du jo være en riktig god leietaker da, hvis den skal funke:-) hehe
~sjiraff~ Skrevet 30. september 2008 #3 Skrevet 30. september 2008 Huseier har ikke lov til øke mer enn konsumprisindexen, og den er vel bare på ett par %. Men det er visst også noen unntak, hvis det er slik at husleien ble satt for mange år siden og ikke har blitt rørt, så kan de øke mere.. Synes ikke du skal gå med på noe kompromiss.
minst Skrevet 30. september 2008 #4 Skrevet 30. september 2008 Man har ikke lov å øke mer fordi om det har gått flere år uten økning
~sjiraff~ Skrevet 30. september 2008 #5 Skrevet 30. september 2008 Fra husleieloven: "§ 4-3. Tilpassing til gjengs leie Har leieforholdet vart i minst to år og seks måneder uten annen endring av leien enn den som kan kreves etter § 4-2, kan begge parter uten oppsigelse sette fram krav om at leien blir satt til gjengs leie på iverksettingstidspunktet ved utleie av liknende husrom på liknende avtalevilkår. Ved leiefastsetting etter første punktum skal det gjøres fradrag for den del av leieverdien som skyldes leierens forbedringer og innsats. Tilpassing av leien etter første ledd kan tidligst settes i verk seks måneder etter at det er framsatt skriftlig krav om det, og tidligst ett år etter at tidligere endring av leien ble satt i verk. Blir partene ikke enige om hva som er gjengs leie, kan hver av dem kreve at den blir fastsatt etter bestemmelsene i § 12-2. " Så da kommer det jo ann på hvor lenge du har bodd der, og hva som er vanlig utleiepris der du bor. Uansett så er det 6 mnd frist og ikke 3.
~sjiraff~ Skrevet 30. september 2008 #6 Skrevet 30. september 2008 Joda, det har man. Se innlegget mitt under her.
ahh...dumme, gamle mamma Skrevet 30. september 2008 #7 Skrevet 30. september 2008 etter det jeg tror så har de lov til å heve leien så mye de vil på like mange mnd oppsigelsesfristen er, men jeg har egentlig ikke peiling. når hun gir deg 3 mnd varsel synes jeg faktisk hun var snill. Vi fikk ca 1 1/2 mnd varsel på 1000 kr, pga renteøkning og opparbeiding av uteområde. Vi valgte å flytte. Men det var jo like mye pga at vi var i en jobbsøkeprosess og ikke visste hvor vi havnet. Tror nok hun har retten på sin side....
minst Skrevet 30. september 2008 #8 Skrevet 30. september 2008 Men det er den markedspris justeringen jeg snakket om i det forrige innlegget det der gjelder.
ahh...dumme, gamle mamma Skrevet 30. september 2008 #9 Skrevet 30. september 2008 eller kanskje ikke.... jeg sa jeg ikke hadde peiling;)
ana baroma Skrevet 30. september 2008 #10 Skrevet 30. september 2008 Tja, jeg hadde vel blitt sur, men det er jo sant - man har strengt tatt ikke lov til å øke leien så mye. Dersom leien var kunstig lav, så hadde jeg som leietaker kanskje vært mer villig til å godta det. Sist vi økte husleia, som vi gjør hvert år, så økte den med rundt 4% mener jeg det var.
~sjiraff~ Skrevet 30. september 2008 #11 Skrevet 30. september 2008 Nei. Man kan justere etter konsumprisindeksen og allikevel etter 2 1/2 år kreve at leien justeres til et normalnivå (hvis den er lav/høy). Hvertfall slik jeg leser §
minst Skrevet 30. september 2008 #12 Skrevet 30. september 2008 Var det jeg mente sjiraff ) Vi er så enige at....
~sjiraff~ Skrevet 30. september 2008 #13 Skrevet 30. september 2008 Hehe... *gni seg i øya og lese innlegget til minst en gang til* (går litt fort noen ganger)
Gjest Skrevet 30. september 2008 #14 Skrevet 30. september 2008 Jeg flytta inn i august i fjor og da satte de leien på 6000. I begrunnelsen til husleieøkningen sa de at de var pga renteøkningen. Men venninna mi syntes det var rart at JEG skulle betale deres lån. Men ikke vet jeg. Venninnen min bor rett borti her og betaler 6500 for de samme målene som meg. Så det er ikke uforholdsmessig lav leie nei...
minst Skrevet 30. september 2008 #15 Skrevet 30. september 2008 Det er absolutt ingen grunn til øke din leie. Prøv å si i fra med å legge frem husleieloven, om det ikke hjelper ringer du forbrukerrådet
~sjiraff~ Skrevet 30. september 2008 #16 Skrevet 30. september 2008 Enig med minst her. De har ingen rett til å sette opp husleien mer enn kanskje 150-200 kr (konsumprisindeksen). Så det er bare å si ifra at du ikke er intr. i ¨å betale mere, og at de faktisk ikke har lov til å øke husleien.
mamma søker barn-har fått 2 Skrevet 30. september 2008 #17 Skrevet 30. september 2008 Husleie er vel indeksregulert. Og renteøkningen har ingenting med det å gjøre. Du skal jo i utgangspunktet ikke betale deres lån.... les på denne linken så finner du kanskje noen argumenter. http://www.huseierne.no/Husleieregulering/
najs Skrevet 30. september 2008 #18 Skrevet 30. september 2008 Relarer til loven så har dem ikke noe å si. De kan heller ikke kaste deg ut på det grunnlaget. Viktig å stå på seg i sånne saker.
Meg og bøllegutta!! Skrevet 30. september 2008 #19 Skrevet 30. september 2008 Det er som hun ene over her sier.Hvis husleien ikke har økt påmange år kan huseier heve husleien mer enn konsumprisindeksen tilsvarende det siste året............Er den ikkeøkt på 5 år så er det klart du må finne deg i å betale mer for å bo. det må jo alle som betaler på lån også det. Du fårjo dessuten 3 mnd varsel som sikkert tilsvarer oppsigelsetid så da kan du jo bare flytte. Mannen min driver et eiendomsfirma med utleie av leiligheter og hadde det vært en av våre leigheter så hadde vi bare bedt leietaker om å flytte. Det er lett å leie ut nå så det har jo noe å si på prisen det også..........
Meg og bøllegutta!! Skrevet 30. september 2008 #20 Skrevet 30. september 2008 Det som er så irriterende er at leietaker har så sykt mange rettigheter.Du kan jo ikke kaste ut folk selvom de ikke betaler leie en gang.Det heter vel noe om at folk ikke skal kastes på gata i Norge.Men som utleier blir man faktisk ganske oppgitt over folk som ikke betaler,bråker,klager på bråk,klager på husleia og kommer med 1000 grunner til hvorfor de ikke betaler osv........... Vi har regninger vi skal betale vi også og er avhengig av å få inn leier og de justeres selvsagt etter renter, marked,etterspørsel osv............... Er du uenig i leien og mener du kan få det samme til en billigere penge så flytt...................Da renten var enda høyere enn nå for noenårtilbake så stod folk i lange køer etter leiligheter og bøy over hverandre for åfåen leilighet
mpmamman Skrevet 30. september 2008 #21 Skrevet 30. september 2008 Hvis utleier sliter økonomisk pga renten så er det da naturlig at de setter opp husleien. 3mnd er jo god tid mener jeg da sett bort ifra lover og slikt. Vil ikke tro at det er vanskelig og få leid ut i dag... Men 1000 kr er mye penger og skjønner godt din frustrasjon okså da!
minst Skrevet 30. september 2008 #22 Skrevet 30. september 2008 Men du kan ikke si folk opp av den grunn Meg og Bøllegutta. Fordi om det er 3 mnd oppsigelse, skal grunnen være gyldig. Når det da en gang i følge loven er mulig å sette opp husleien så mye, kan man selvfølgelig ikke si noen opp fordi de viser til loven. Her har nok leieboer loven på sin side.
minst Skrevet 30. september 2008 #23 Skrevet 30. september 2008 Når det da IKKE en gang i følge loven er mulig å sette opp husleien (skulle det stå der)
Odine! Skrevet 30. september 2008 #24 Skrevet 30. september 2008 Det er ikke ditt problem at rentene har økt. Du har bodd der i et år, så det kan økes etter konsumprisindeksen. Først om 2 1/2 år kan det økes etter markedspris.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå