Gå til innhold

Erfaring med tøybleier??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi vurderer sterkt å prøve oss med tøybleier, men er fortsatt litt usikre. Har lest mye om det på nett, men alle forhandlere fremstiller det selvfølgelig veeeldig positivt og lettvint. Skulle derfor gjerne hørt erfaringer fra noen som har prøvd i praksis.

Hva er bra og hva er dårlig??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei hei :o)

Jeg har klart og blitt overbevist om hvorfor velge tøybleier..hehe :o)

men jeg er ikke fanatiker, og brukte kun papirbleier på min første datter. Jeg har ikke fått prøvd det i praksis enda, men har handlet inn div. til at jeg kan klare å bruke tøybleier på fulltid.. Det går mye i brettebleier i starten, go så har jeg kjøpt en del formsydde i bambus,og et par prøvebleier som er såkalte lommebleier. De to førstnevnte må jeg ha et såkalt sperrelag utenpå. Der har jeg en del bleiebukser i ull, for dert er de som desidert puster best på denb lille bleierumpa. :o) Bleiebuksene i ull er behandlet med lanolin, dvs. det naturlige fettet fra sauen, som igjen gjør buksene "tette", men de puster. Lanolin er også antibakterielt, så de blir på en måte litt "selvrensende". Det vil si at du trenger ikke vaske de etter hver bruk..(kun om de blir veldig tilsølt..) Det holder å henge de til tørk, og vasker kanskje hver 2-3 uke ca. Alt ettersom.. Ny lanolinkur gies ca hver 3.uke. Det må man se an.

Jeg vil anbefalle deg å gå inn på en nettside som heter tettinntil.no. Det kan du registrere deg, og stille all verdens spm. :o) Det er der jeg har lært meg alt jeg trenger å vite. Vet jo ikke om dette er noe jeg kommer til å falle for i praksis, men foreløbig er jeg veldig interessert og spent på dette. Jeg synes også det er veeeeldig gøy å gjøre noe som ikke alle ande gjør. Det er jo mange som er skeptiske til tøybleier også..at det er tidkrevende, krever mye vask osv.. Men jeg liker konseptet, og det er jo kjempefint for den lille å kun ha naturmaterialer inntil huden, og det puster myyyye bedre enn papirbleiene, slik at barn som lett blir sår og er alergiske bytter svært ofte over til tøybleier med hell.

Men, som sagt, jeg brukte papir til min første, og det gikk helt finfint det også! ;O) Gleder meg bare til å prøve noe nytt og miljøvennlig jeg. :o)

Lykke til.

Jeg venter mi jente den 18.okt, og vi starter med tøybleier med en gang vi. (brettiser med ullbukse utenpå :o) ) Blir spennende!

Skrevet

Vi også starter med brettiser med en gang. Kommer til å bruke papirbleier på sykehuset da, bare fordi jeg har hørt at barnebeket er klin umulig å få vekk fargen etter ;) Også har mamma strikket ullbukser til å ha utenpå. Har 3 ullbukser nå og lurer på om det er ca passe til å begynne med, hvor mange har du Irene1984? Har også kjøpt snappies til å feste brettisene med jeg da, men ble litt skeptisk da jeg så de klørne på dem :S Tenk om snuppa får dem innpå huden da-aua!!

Vi kommer ikke til å ha noe lynstrengt tøybleieregime. Tenker som så at vi bruker tøybleier for det meste, men skal vi bort og ting blir klønete så kommer jeg til å ha noen vanlige papirbleier på lur også. Tror man bare får prøve seg litt frem.

Jeg kan også anbefale tettinntil.no Der får du svar på det meste fra erfarne brukere :)

Skrevet

Hehe, jeg kan føye meg til rekken av dem uten erfaring, men som skal teste ut tøybleier :-)

Jeg har kjøpt en pakke med 12 brettebleier på Jysk til 99 kroner, og driver og ser meg om etter ullbukser til å ha utenpå. Tenkte å starte med 3 stykker i liten str og se om vi synes det er så lurt med tøy som vi håper! Og er det det, så får man utøke etterhvert med bukser og typer av bleier. Tenker det er lurt med en sånn vaskepose som man kan ha de brukte bleiene i, og som kan vaskes sammen med bleiene.

Jeg har termin 17. oktober :-)

Skrevet

Hei igjen. :o)

Jeg har 3 stk ullbukser som går til dag- og kveldsbruk.og så har jeg en litt tykkere en som jeg tenker å kun bruke til natt. Disana ullbukse.. Og så har jeg en "longies" (dvs. en tykk og fin ullbukse som bruke rett utenpå brettisene, som er lanolinisert. Den blir kjempegod å bruke her hjemme på høsten/vinteren. :o) Da trenger jeg bare å ta på lillemy en ultrøye på overkroppen. Deilig! :)

Ellers så har jeg maaange brettiser (gasbleier), for de kan jeg også bruke til masse annet om jeg finner ut at tøybleier ikke er noe gunstig alikevel..Har også et par bukser i et såkalt PUL-trekk med bomull utenpå. De puster mindre enn ull, men mer enn papirbleiene. Skal prøve meg litt frem jeg også. Har også slike snappies. (tror ikke de kommer til å komme borti babyhuden, jeg har nemlig prøvebrettet, og prøvefestet på en av dukkene til min datter på 5. hehe.. :o) alt man finner på i denne ventetiden gitt...hehe.

Har også noen vanlige bomullsfrotte' kluter som jeg tenker å bruke som ekstra innlegg om lillemy tisser stooore mengder hver gang, skal også bruke bambus og hamp innlegg, for de tar til seg mye mer fukt enn bomull.

Frem til nå har jeg kommet frem til at jeg synes "konvoluttbretten" på brettebleiene virker enkles, og best å tilpasse babyen i starten.

Tror det går an å søke etter den brettemåten på youtube. Veldig veldig enkel. :o) Om ikke dere finner den der, så vet jeg at dere finner den på tettinnti.no. :o)

Vi kommer sikkert også til å ha med engangsbleier på turer o.l, om det blir mer praktisk. Ikke noe problem å kombinere begge deler. Får se når vi har begynt. Gleder meg til å prøve jeg. :o) Har også kjøpt meg slike wetbags, som er kjempegreie å putte brukte bleier i. (De er med glidelås, og holder evt. lukt inne..) En litt liten (plass til ca 6-7bleier) som jeg skal ha i stelleveska, og to store som henger på badet, som jeg skal bruke vekselsvis mens den ene går i vaskemaskina. De kan slenges i maskina med bleiene i, bare åpne glidelåsen. Det er også en liten tøylapp inni disse, hvor man f.eks kan dryppe et par dråper med f.eks lavendelolje på, slik at det ikke lukter vondt. ;O) Kommer til å skylle av bleiene før jeg legger de i posen, og ser for meg å vaske annenhver dag. Men dette MÅ prøves, før man vet hva som passer best, og hvilken rutine man får på det. :o) og det kommer også til å gå desidert mest bleier i starten! :o)

Gleder meg. Lykke til alle sammen! :o)

Skrevet

Tusen takk for så bra svar!!

Her var det mye nyttig, særlig dette om vaskeposer. Det visste jeg faktisk ikke om. Også veldig greit å høre hvor mange ullbukser dere satser på, jeg har vært veldig usikker på hvor mange vi trenger å starte med. Må jo bare prøve seg fram da sjølsagt.

Trur også det er greit med noen dager med papirbleier først, og å ha disse i bakhånd seinere, når man skal på besøk og ut på ting osv.

Da får jeg ta en titt på tettinntil.no

Mange takk vertfall!:)

Skrevet

Jeg har også tenkt å prøve på tøybleier, men ante ikke at de hadde så billige brettebleier på Jysk! Trodde det eneste som var å få kjøpt i Norge var på over 200 kroner pr bleie, så det lover jo godt!

Tettinntil forumet skjønner jeg ingenting av, tiltross for at jeg er medlem og kan logge inn. Jeg får jo ikke sett noen poster under noen av trådene.

Så jeg får ta meg til takke med å lese svarene her!

Skrevet

Skal du ha brettebleier fra jysk bør du forte deg, de skal slutte med de så de selger ut de siste nå...var og kjøpte ett par ekstra pakker forrige uke...

Har du søkt på tøybleie forumet da?må søke og bli godkjent før du kan lese noe der :)

Skrevet

Vi har brukt tøybleier på førstefødte. Kjøpte en Birth-to-Potty pack av Bambinomio på kiddycare.com. Sendte dem via noen venninner i London som sendt dem videre som gave. Sparte 3000kr. Kjøpte da også litt ekstra bleier og covere.

Disse bleiene krever kun 3 brettebevegeser og holder mye fukt.

Vi ga opp å bruke tøybleier de første to månedene ettersom bæsjen var så våt og tøyt litt ut i på coveret (ikke utenfor bleia, men man har gjerne kun 4-5 covere ogde må jo tørke etter skylling). Dessuten var kanten til coveret stadig borte i navlen som skulle gro.

Men fra 2mnd til nå (2 år og 3mnd) har vi brukt bleiene hver dag.

Vi bruker ikke vasepose da det er lettere å bare tømme bøtta ned i vaskemaskinen (toppåpning). Bleiene ligger heller ikke i bløt og vi vasker på 60 grader med ekstra skylling. Har aldri hatt en flekk eller noe hudirritasjon og bleiene lukter helt rent. Blenda Sensitive Hvitt.

Sammen med bleiene går vaskekluter (kjøpte et lass myke på Sparkjøp), håndklær og undertøy. Selve bleiene opptar kun 1/3 av vasken og ettersom de er "prefold" (dvs forhåndsbretta) er det lette å henge opp og legge i skapet.

Vi gikk over til Thirsties bleicover ettersom borrelåsen ikke går helt opp til kanten og magehuden på dem.

Bæsjengår rett i do med rispapiret og vi har mindre bleiestank enn med papirbleier. Bøtta klorer vi for lukt. Bruker ikke tørketrommel.

I perioder med papirbleier, syntes vi faktisk at tøybleier var lettere. Og barnet foretrekker tøybleiene.

Skrevet

Jeg er faktisk logget inn på tettinntil forumet, men ser ingenting, det sier bare ingen innlegg i dette forumet, under alle forumene. Kanskje det er fordi jeg er på MAC ikke vet jeg, men der ga jeg opp i hvert fall...

Skrevet

så dere begynner altså med brette bleier først så går dere over til lommebleier? jeg har tenkt til å bruke tøy bleier men gud jeg vet jo ikke hvordan man bruker de det brette bleiene som man får kjøpt.så også at dem hadde billige på jysk.. men er det bare det dere bruker en sånn av gangen for så å ha ull trusa utpå der i gjen ?? er jo helt ferst i gamet så må jo bare spørre :) kanskje jeg må springe å kjøpe dem før de går helt tomme for de på jysk..

Skrevet

Når det gjelder tettinntil.no så må du søke medlemsskap på tøybleieforumet for å få lese noe der. Dvs at du kan godt ha brukernavn og passord på tettinntil, men så lenge du ikke har medlemsskap på forumet får du ikke lest. Det går rimelig fort å få medlemssap der da, så bare å søke :)

Brettiser er det de anbefalte meg å bruke på nyfødte. Veldig enkel bretteteknikk når man bare har gjort det et par ganger (tror jeg-er første gang for meg også ;) ) Men man "må" brette bleiene når man tar ned fra snora/ut av trommelen. Nytter ikke å skulle sette igang med brettinga når man står der og skal skifte. Men jeg ser ikke for meg at det er så mye pes å brette disse bleiene mens man f.eks sitter og glaner på TVn :)

Her har du link til bretteteknikk (og masse info om tøybleier):

http://www.kenguruloftet.no/article/plone/nyheter/Hvordan-brette-en-brettebleie

Skrevet

Henger meg på denne tråden for her var det mye bra å lese!

Vi brukte kun brettebleier på vår førstefødte -det var før jeg visste om disse snappi-dingsene for å feste bleia med. Vi brukte brillebikser (trusr, you know) utenpå bleien, og deretter lanolinisert ullbukse. Brettebleier er absolutt best i starten, da kan du forme som du vil rundt runde eller tynnere lår, og jeg vil tro brillebusa også hjelper til å holde flytende avføring på plass. Kanskje det er bedre enn snappi i starten.

Tipser om Nøstebarn sine ullbukser - der kan du kjøpe ferdige eller strikke selv, enkelt og greit.

Mye bra sagt om vasking, poser og bøtter her, det gjelder å prøve seg fram og finne sin egen måte som funker.

Husk dessuten å IKKE bruk skyllemiddel på bleiene, da suger de dårligere.

Gamle hånklær er fine å klippe opp og bruke som ekstra innlegg i bleia om barnet tisser mye, og på natta feks. Kan legges inni brettene, liksom. Kanskje ikke så fancy, men billig og bra!

Les ellers på "bleiedebatten" her inne - mye nyttig også der.

Gleder meg til å ta fatt på tøybleiene igjen! De er allerede vaska og lagt klare - termin i november! Ja, jeg er spent! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...